Vespa 1961 in simulatie favoriete topics

Moderator: RG500IU

Topic: Vespa 1961 in simulatie (3356 keer gelezen)
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Vorige zomer tijdens onze jaarlijkse "Barreltrip" (barrel=oud lijk ) begon de Vespa van m'n vriend Andre steeds slechter te starten en lopen. Tot ie niet meer starten wou. Zo stonden we dus bij een boer in Denemarken een blok uitelkaar te trekken. En jawel, De keerringen waren keihard en versleten (na meer dan 40 jaar, mag het...). Niemand heeft dat spul nog op voorraad en dus werd de vespa in onderdelen op een zijspan Dnjepr geknoopt en kon Andre als passagier weer terug.

En dan komen de doosjes bij mij te staan om het weer inelkaar te zeten. En nu het weer er weer naar is, moest ik maar eens aan de slag.

Nu had Andre met z'n originele cilinder als eens een klemmer gehad (logisch met die brakke keerringen). En daarom een nieuwe Bajaj cilinder gemonteerd. (Bajaj maakt in india vespa's in licentie) Maar nu zoop het ding nog meer en kon hij geen vrachtwagen meer bijhouden..... Dus of ik daar ook niet naar kon kijken.

Dat wil ik wel, niet alleen omdat het een interressant blokje is met de inlaat geregeld door de bovenkant van de krukwang, maar ook omdat hij dit jaar weer meegaat en als langzaamste het tempo bepaald...

Dus de gradenschijf gemonteerd en van beide cilinders de timing genomen, blok opgemeten en de hele reut in de computer gestopt.

Weer eens wat anders; geen expansieuitlaat, geen hoge bmep-targets, belachelijk lage compressie 1:5.... En de opdracht: net ff iets meer, maar wel veilig

En na een avond woest simuleren:


En deze heeft hij uiteindelijk gekozen:

Die rode lijn dus. De blaauwe is de originele bajaj.
De koppelkrommes heb ik maar weggelaten voor de duidelijkheid, maar aan de bmep getallen kun je zien dat de nadruk volledig op de lage toerentallen ligt. En dat is mogelijk door de asymmetrische schijfsturing. En idd, zo'n vespa loopt niet hard maar trekt goed, ook met 2 personen. (daar gebruiken huidige scooters varioschijven voor)
Het hele concept is supersimpel; geen aparte schijf maar direct sturing door de krukwang, rechte vertanding, 3-bak, geen snaar of ketting, achterwiel zit op de uitgaande as van de bak. En het hele blok is meteen ook je achterbrug. Alleen die gietstukken zijn krankzinnig gecompliceerd....

Wat een werk voor een klein beetje meer vermogen, denk je? Ik had meteen de vijl er wel in kunnen zetten..... Tja, ben een freak en het is een hobby....

« Gewijzigd: 03-04-2005 om 03:07:26 door Thomas_2-love »

Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
     Reageer met citaat 
Mooi werk Thomas
Ik mag dat wel, dat fanatisme in zo'n project
     Reageer met citaat 
Vraagje Thomas, is het ook daadwerkelijk gelukt om het vermogen uit de Vespa te halen ?
Want ga jij dan vanuit de computersimulatie werken aan de cilinder ?
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Citaat:
Vraagje Thomas, is het ook daadwerkelijk gelukt om het vermogen uit de Vespa te halen ?

Andre heeft het blokje afgelopen zondag bij me opgehaald. Heb er nog niets over gehoord. Maar dat zal wel goedkomen; hij heeft feitelijk z'n Vespa config terug met een beetje extra inlaattiming. En verse keerringen. Om de vermogenswinst precies te checken zouden we natuurlijk met de 3 configs op de testbank moeten....
Citaat:
Want ga jij dan vanuit de computersimulatie werken aan de cilinder ?
Eeuh ja, maar zo spannend is dat niet. Heb de uitlaatpoort op dezelfde hoogte gebracht als de Vespa en de compressie als de Vespa. En de inlaat in het carter 10 graden groter gevijld.

Dat gesimuleer verteld je hoeveel een wijziging in de config scheelt en waar in de toerenband het gebeurd. Je moet die wijziging zelf altijd nog bedenken. Vandaar dat je een heel rijtje simulaties ziet; je probeert wat uit, en dan zonder cilinders/koppen etc. te verknoeien. Het is niet een absolute waarde, hoewel het dichtbij genoeg komt. Verscheidene gebruikers van mijn simul prog rapporteerden een afwijking van 2%(!), lager dan de testbankmeting....

Voor het gemak draai ik de simulaties met een perfekte carburateur; die dus over de hele toerenrange precies dezelfde benzine/lucht verhouding produceert. Dat heb je in het echt natuurlijk niet.
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.

Snelle navigatie: