Ik heb al eens eerder een dieselblok onder een motorframe gebouwd, maar dat was een bestaand twee-cilinder twee-takt diesel blok van een oude generatorset. Deze had ik gekregen van de eigenaar omdat ik een 2 cilinder 4-takt diesel aan zijn generator had gebouwd. De tweetakt rookte een ietsje
Na heel erg veel en lang draaiwerk en het verkl.o.ten van 3 Yamaha XT500 blokken was het gelukt om de twee cilinder aan de xt bak te koppelen.
Na het aanpassen van de secundaire tandwielverhoudingen , Ketting en tandwielen dus
,
liep de motor eigenlijk helemaal niet slecht. Koppel was zeer goed, topsnelheid ( platliggen, wind mee en bergaf
was 165 kmph. Verbruik was bij 90 kmph 1 op 38
En nu krijgen we het antwoord voor Max...................
Een typegoedkeuring voor een zelfgebouwde diesel is zeker tegenwoordig godsonmogelijk geworden.
Toen ook al trouwens .........
Dit was in 1991 waar ik onderweg naar een dieselspecialist aangehouden werd
De Yamaha werd in beslag genomen en door de rijkspolitie van toen aan een technisch onderzoek onderworpen ........
En aangezien er van de technische specificaties van Yamaha weinig meer over was
............, werd de Yam in beslag genomen. Er hang nog een heel verhaal aan vast, maar dat is te lang om hier uit te leggen.
Voor je verzekering is het van belang dat je absoluut NIETS, maar dan ook NIETS aan het frame en/of de remmen wijzigt.
Ik heb info ingewonnen bij mijn verzekering of ik met een omgebouwde motor wel verzekerd ben.
Schriftelijk antwoord van de verzekering : Ja, mits....zie bovenstaande punten.
Voor de Sabre heb ik al diverse spullen bij ekaar gesprokkeld, maar ik zit nog op een RC45 krukas te wachten, die moet volgens de gegevens in het Sabreblok passen, maar is zwaarder uitgevoerd.
Voor de steunlagers van de krukas is het van belang om de smeerdruk op te voeren naar +- 6,5 bar.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar zodra ik definitief aan het werk ga, houd ik hier wel een soort dagboekje bij met alle positieve en negatieve punten.