Sabreblok ombouwen naar Diesel favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Topic: Sabreblok ombouwen naar Diesel (6367 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
[red][Topic heette oorspronkelijk "Help Thomas de winter door !!"][/red]

Zoals bij een aantal mensen al bekend is, is Thomas zijn servies, server gehacked.
Dus net als in de politiek moet ook hier een beetje bezuinigd worden.
Te denken valt aan het licht uitdoen in de kroeg, als er niemand aanwezig is, rustig aan doen met het onnodig neerknallen van grote foto's enz.

Als iemand nog meer een goed idee heeft, laat het ff weten.

Als deze bezuinigingen niet het gewenste resultaat hebben, moeten we misschien een inzameling houden om Thomas toch nog een beetje behaaglijk en voorzien van enig voedsel de winter door te helpen.

Eventueel zwart geld witten we wel bij het Holland Casino. Dus dat word zonder problemen geaccepteerd.

« Gewijzigd: 25-10-2003 om 16:55:46 door Jarno »

Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Hahaha, had dit hele topic bijna gemist! Laat me jullie gerust stellen: Ik lijd geen honger hoor!

De server is beter beveiligd dan ooit, met wat nieuw geinstalleerde software her en der.... en ik ben onderhand met een nieuw product begonnen wat me meteen al werk heeft opgeleverd: Typo3.

Dus ik ga ook geen honger lijden, het economisch peil zit me nu wat tegen maar met wat voorzichtig manouvreren tuf ik er wel doorheen hoor!

Citaat:
Ik ga een poging wagen om een Sabreblok om te bouwen naar..........Diesel. Moet kunnen.

Dat kan, ik weet van iemand die z'n Honda viertakt ombouwde naar Diesel. Leuk project. Zou een superzuinige woon-werk fiets moeten opleveren. En je hebt meer lol als je op je eigen product rijdt.. Ik heb ook een vent gezien die een standaard 1-cilinder Diesel aan een motorfiets-bak heeft bevestigd en daarmee in een waterbuffel-frame rondrijdt.

Je moet een megacompressie bereiken, weet niet of je dat gaat halen zonder speciale zuigers.... verstevigde tapeinden... En je big-end krijgt behoorlijk op z'n donder.

Laat maar eens horen hoe het gaat
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
Max_biaggi_2
- - -

     Reageer met citaat 
Ja als je dat lukt is dat heel knap. Ik hoop ook mocht je zover komen dat hij goed gekeurd word voor op de nederlandse wegen.
- - -
     Reageer met citaat 
Ik heb al eens eerder een dieselblok onder een motorframe gebouwd, maar dat was een bestaand twee-cilinder twee-takt diesel blok van een oude generatorset. Deze had ik gekregen van de eigenaar omdat ik een 2 cilinder 4-takt diesel aan zijn generator had gebouwd. De tweetakt rookte een ietsje
Na heel erg veel en lang draaiwerk en het verkl.o.ten van 3 Yamaha XT500 blokken was het gelukt om de twee cilinder aan de xt bak te koppelen.
Na het aanpassen van de secundaire tandwielverhoudingen , Ketting en tandwielen dus   ,
liep de motor eigenlijk helemaal niet slecht. Koppel was zeer goed, topsnelheid ( platliggen, wind mee en bergaf   was 165 kmph. Verbruik was bij 90 kmph     1 op 38  

En nu krijgen we het antwoord voor Max...................
Een typegoedkeuring voor een zelfgebouwde diesel is zeker tegenwoordig godsonmogelijk geworden.
Toen ook al trouwens .........
Dit was in 1991 waar ik onderweg naar een dieselspecialist aangehouden werd  
De Yamaha werd in beslag genomen en door de rijkspolitie van toen aan een technisch onderzoek onderworpen ........
En aangezien er van de technische specificaties van Yamaha weinig meer over was  ............, werd de Yam in beslag genomen. Er hang nog een heel verhaal aan vast, maar dat is te lang om hier uit te leggen.


Voor je verzekering is het van belang dat je absoluut NIETS, maar dan ook NIETS aan het frame en/of de remmen wijzigt.

Ik heb info ingewonnen bij mijn verzekering of ik met een omgebouwde motor wel verzekerd ben.
Schriftelijk antwoord van de verzekering : Ja, mits....zie bovenstaande punten.

Voor de Sabre heb ik al diverse spullen bij ekaar gesprokkeld, maar ik zit nog op een RC45 krukas te wachten, die moet volgens de gegevens in het Sabreblok passen, maar is zwaarder uitgevoerd.
Voor de steunlagers van de krukas is het van belang om de smeerdruk op te voeren naar +- 6,5 bar.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar zodra ik definitief aan het werk ga, houd ik hier wel een soort dagboekje bij met alle positieve en negatieve punten.

« Gewijzigd: 25-10-2003 om 16:11:46 door stopie »

Max_biaggi_2
- - -

     Reageer met citaat 
Maar als je hem kunt verzekeren is je polis dan niet duurder omdat je eigenlijk met een andere motor rijd of is die polis bij dezelfde verzekeringmaatschappij voor alle motor rijders het zelfde
- - -
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Dit vind ik nou juist een heel mooi onderwerp voor de nieuwe categorie 'Showroom & Techniek', dus ik verplaats + hernoem 'm daar naartoe. Het oorspronkelijke onderwerp van dit topic kan hier verder besproken worden.
     Reageer met citaat 
Citaat:
Maar als je hem kunt verzekeren is je polis dan niet duurder omdat je eigenlijk met een andere motor rijd of is die polis bij dezelfde verzekeringmaatschappij voor alle motor rijders het zelfde  


Hangt er van af wat je met je verzekering wilt.
Zolang het gewoon WA is, valt het nogal mee. Alleen zodra je WA extra of Alrisk wilt verzekeren, word het nogal een probeem.
Zogenaamd omdat men de waarde dan niet goed kan bepalen..........
Yeah right .../....


Maar men gaat ervan uit dat iemand die een zelfbouw heeft, nogal zuinig is op zijn/haar motor.
Meestal klopt dit ook wel, maar in mijn geval eigenlijk niet.....
Want ook en eigenlijk vooral een zelfbouw wil ik tot het uiterste uittesten

« Gewijzigd: 26-10-2003 om 00:00:35 door stopie »

     Reageer met citaat 
Citaat:




Maar men gaat ervan uit dat iemand die een zelfbouw heeft, nogal zuinig is op zijn/haar motor.
Meestal klopt dit ook wel, maar in mijn geval eigenlijk niet.....
Want ook en eigenlijk vooral een zelfbouw wil ik tot het uiterste uittesten  

Dan moet je de "koude motor op volle toeren" test misschien eens proberen (als je tenminste een reserveblok hebt )
     Reageer met citaat 
Citaat:

Dan moet je de "koude motor op volle toeren" test misschien eens proberen   (als je tenminste een reserveblok hebt   )



Hebben mijn maat en ik al eens uitgetest met een hele oude Honda CB 500. Het duurde ongeveer 3 minuten voor er een drijfstang de buitenwereld eens op eigen houtje ging verkennen

Maar het ligt niet in de lijn der verwachtingen om het Sabre blok binnen 3 minuten in de gort te laten draaien.
Ik word ook al weer een dagje ouder.....
     Reageer met citaat 
Ik heb de afgelopen weken een hoop materiaal binnengekregen, dus ik kan uit de startblokken klappen.
Na enige aanpassingen bleek de RC45 krukas inderdaad te passen in het Sabre blok. Ik heb nu ook zuigers die de dubbele werkdruk aankunnen. Ik breng uit veiligheids overwegingen de inhoud terug van 750 naar 500 cc. Dit om de drijfstang- en krukaslagers heel te houden........................
Via een dieselexpert ben ik aan een brandstofpomp en verstuivers gekomen die 4x125 cc moeten kunnen voeden. Hij heeft ook afgesproken om mij te helpen met het fijntunen van het blok. Volgens hem ( Andre ) moet het mogelijk zijn om uit een ongeblazen blok van 500 cc  ongeveer 45 pk te halen. Dit lijkt niet veel, maar is genoeg om een motor van 240 kg heel erg vlot op 140 kmph te brengen.
Bij een verbruik van : 1 op 40.
Voorlopig heb ik nog genoeg werk om de cilinderblokken e.d. aan te passen, maar als na +- 2500 km blijkt dat het goed werkt, gaan Andre en ik aan de slag om er een geblazen ( lees Turbo ) versie van te maken.
Theoretisch zou 70pk uit een 500 cc blok mogelijk zijn, maar ik weet nu al dat de lagering dat niet aankan.
Maar goed, het zal niet het eerste en zeer zeker niet het laatste blok zijn wat bij mij tijdens testen/experimenteren in de gort draait,................

Mijn moeder zei vroeger nog : Jongen, leer nou een vak, daar bereik je later nog wat mee.
Nee, ik wilde zonodig weer werktuigbouwkundige worden.

Ik kom er nooit meer vanaf, denk ik.............

« Gewijzigd: 13-11-2003 om 19:51:56 door stopie »

Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Citaat:
... ....
Theoretisch zou 70pk uit een 500 cc blok mogelijk zijn, maar ik weet nu al dat de lagering dat niet aankan.
Maar goed, het zal niet het eerste en zeer zeker niet het laatste blok zijn wat bij mij tijdens testen/experimenteren in de gort draait,................

Tja, diesel is mijn fort niet maar moet je dan niet naar rollenlagering? Zoals bij een tweetakt? (wordt wel erg lawaaierig allemaal)

Je pakt de zaken grondig aan, moet ik zeggen. Maar je gaat toch niet met opzet je dieselblok opblazen met die turbo? Je doet er nogal luchtig over, moet er een record worden gebroken?
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
     Reageer met citaat 
Citaat:

Tja, diesel is mijn fort niet maar moet je dan niet naar rollenlagering? Zoals bij een tweetakt? (wordt wel erg lawaaierig allemaal)

Je pakt de zaken grondig aan, moet ik zeggen. Maar je gaat toch niet met opzet je dieselblok opblazen met die turbo? Je doet er nogal luchtig over, moet er een record worden gebroken?


Ik heb al bekeken wat de mogelijkheden zijn van rollenlagering, maar de ruimte ontbreekt in het blok om zittigen voor rollenlagers te frezen/draaien.
Maar doordat ik het oliesyteem uit twee delen ga laten bestaan ( 1 lage druk +- 4 bar en 1 hoge druk +- 8 bar ) verwacht ik de steunlagers van de krukas heel te kunnen houden.
En het is zeker niet de bedoeling om dit blok op te blazen, maar de revaring heeft me geleerd, dat het niet altijd te vermijden is. Soms is een oorzaak heel erg duidelijk, en de andere keer is het een heel gepuzzel om uit te zoeken waarom iets kapot gedraaid is.

En ik wil inderdaad een soort record breken, nl : Hoeveel vermogen is er uit een zelfbouw 500cc viertakt dieselblok te halen.

In Amerika zit een bedrijf wat V4 tweetakt turbodiesel blokken bouwt voor kleine vliegtuigen.
Ik had daar al info ingewonnen, maar ik werd van de prijs even helemaal niet goed.
een V4 van 160 pk en een gewicht van 140 kg kost 32.000 dollar. Daar kan ik zelf heel wat blokken voor versleutelen.

Of de staatsloterij moet mee willen werken, dan zou ik er gek genoeg voor zijn om zo'n compact blok aan te schaffen.

Maar voorlopig ga ik vandaag verder met het aanpassen van de cilinderbussen/-blokken. Daar heb ik voorlopig nog werk genoeg mee.
     Reageer met citaat 
Vandaag twee cilinderbussen in de bestaande cilinderbussen gekrompen. Dit omdat ik van 750 terug ga naar 500 cc. Dus complete bovencarter met cilinders verwarmd tot 120 gr. celcius en de bussen ( dank zij een hele goede kennis, Peter, bedankt !! ) d.m.v. vloeibare stikstof lekker afgekoeld.
morgen de twee achterste cilinders nog. We hadden te weinig stikstof om alle vier vandaag te doen, helaas.

Zodra dit klaar is, breng ik het hele bovencarter weg om de bussen op maat te laten draaien voor de zuigers die ik nu tot mijn beschikking heb.
In de tussentijd pas ik de cilinderkoppen aan en probeer ik te bedenken hoe ik hier een koppakking voor kan maken  

Maar ook daar komt wel een oplossing voor, kwestie van ff brainstormen en een hoop brabants gevloek  

« Gewijzigd: 15-11-2003 om 17:03:33 door stopie »

Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Citaat:
Vandaag twee cilinderbussen in de bestaande cilinderbussen gekrompen. Dit omdat ik van 750 terug ga naar 500 cc. Dus complete bovencarter met cilinders verwarmd tot 120 gr. celcius en de bussen ( dank zij een hele goede kennis, Peter, bedankt !! ) d.m.v. vloeibare stikstof lekker afgekoeld.
morgen de twee achterste cilinders nog. We hadden te weinig stikstof om alle vier vandaag te doen, helaas.

Zodra dit klaar is, breng ik het hele bovencarter weg om de bussen op maat te laten draaien voor de zuigers die ik nu tot mijn beschikking heb.
In de tussentijd pas ik de cilinderkoppen aan en probeer ik te bedenken hoe ik hier een koppakking voor kan maken  

Maar ook daar komt wel een oplossing voor, kwestie van ff brainstormen en een hoop brabants gevloek  

Oei! Zijn dat twee gietijzeren bussen? Staat niet zo bekend om z'n goeie warmteafvoer. En als ze niet heel erg zuiver rond waren en er niet genoeg overmaat was, heb je ook nog kans op luchtspleten tussen beide bussen... Dan zijn vastlopers haast onvermijdelijk.
Het beste kun je in elk geval de buitenste bus doorboren zodat je koelwater rechtstreeks tegen de binnenste bus aan zit.

Vergeet niet de boel na te laten gloeien als je alle bussen erin hebt...

Weet niet of je dit allemaal allang weet, just my immediate two cents.....

Vloeibaar stikstof! Da's natuurlijk nog beter dan de vrieskist!

Veel succes!
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
     Reageer met citaat 
Citaat:

Oei! Zijn dat twee gietijzeren bussen? Staat niet zo bekend om z'n goeie warmteafvoer. En als ze niet heel erg zuiver rond waren en er niet genoeg overmaat was, heb je ook nog kans op luchtspleten tussen beide bussen... Dan zijn vastlopers haast onvermijdelijk.
Het beste kun je in elk geval de buitenste bus doorboren zodat je koelwater rechtstreeks tegen de binnenste bus aan zit.

Vergeet niet de boel na te laten gloeien als je alle bussen erin hebt...

Weet niet of je dit allemaal allang weet, just my immediate two cents.....

Vloeibaar stikstof! Da's natuurlijk nog beter dan de vrieskist!

Veel succes!  


Ik gebruik nu inderdaad gietijzeren bussen, dit vanwege de practische en financieele aspecten.
Als dit goed werkt wil ik met beter materiaal aan de gang. Ik heb via een sloper in Amsterdam voor weinig geld 2 Sabre blokken en 3 cilinderkoppen kunnen bemachtigen.
Ik kom alleen gigantisch plaats tekort in mijn schuurtje hier

Maar over twee weken verhuis ik naar Waalwijk, en heb ik weer de beschikking over een fatsoenlijke schuur

Ik weet dus ook niet of ik de aankomende weken veel tijd zal hebben om aan het blok verder te sleutelen.

Maar laat ik het zo stellen : Ik wil er volgend jaar mee naar de TT rijden. Wat er verder ook gebeurd !

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: