Sabreblok ombouwen naar Diesel favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Topic: Sabreblok ombouwen naar Diesel (6288 keer gelezen)
Anoniem
     Reageer met citaat 
Citaat:


Ik gebruik nu inderdaad gietijzeren bussen, dit vanwege de practische en financieele aspecten.
Als dit goed werkt wil ik met beter materiaal aan de gang. Ik heb via een sloper in Amsterdam voor weinig geld 2 Sabre blokken en 3 cilinderkoppen kunnen bemachtigen.
Ik kom alleen gigantisch plaats tekort in mijn schuurtje hier  

Maar over twee weken verhuis ik naar Waalwijk, en heb ik weer de beschikking over een fatsoenlijke schuur  

Ik weet dus ook niet of ik de aankomende weken veel tijd zal hebben om aan het blok verder te sleutelen.

Maar laat ik het zo stellen : Ik wil er volgend jaar mee naar de TT rijden. Wat er verder ook gebeurd !

Ben benieuwd. Ik zou de fiets daar graag bewonderen als het kan. Succes, trouwens ook met het verhuizen. Ga zelf ook verhuizen per 1 december en weet wat voor zooi het oplevert.
     Reageer met citaat 
Waar ik de meeste problemen mee ga verwachten, zijn de cilinderkoppen. Ik moet met de einddruk ipv 10 naar 20 bar. Plus dat de verbrandings kamers relatief klein gaan worden, en ik dus met de lichthoogte van de kleppen in de problemen ga komen. Vandaag op het werk gaten in de zuigers uitgedraaid, zodat de bestaande zuigerpennen ( ik zou het ook pistonpennen kunnen noemen........) netjes passen.
Maar ik ben positief dat het gaat lukken.

Wat ik echter niet verwacht is dat ik aan de nieuwe dieselnorm voor 2005 kan/zal, wil.... voldoen
     Reageer met citaat 
Soms zit het mee, meestal zit het tegen....................

Vandaag dus ook.
Tijdens het afdraaien/vlakdraaien van 1 van de 2 cilinderkoppen brak een aluminium rand van de kop af, waardoor de frees in de kop kon happen  

Dat de cilinderkop kapot ging, vond ik nog niet zo,n groot probleem. Ik heb nog een paar reservekoppen liggen, maar de freesbank op het werk raakte ontzet.

En da,s dus wel een probleem.
Gelukkig steunt mijn direct leidinggevende mijn project.
Maar dit soort grappen kan en wil ik me niet teveel veroorloven.
Ik heb het al eerder aangegeven, als je met dit soort projecten van start gaat, moet je er altijd rekening mee houden dat de wet van Murphy ook op jou van toepassing kan zijn  


Ps Tiko, ook jij succes met verhuizen

« Gewijzigd: 21-11-2003 om 19:20:25 door stopie »

Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Oei... Oeioei.... Wordt dat niet een heel dure grap zo?

Die zuigers, tja, je ziet veel zuigers met uitsparingen voor de kleppen. Maar dat brengt je compressie verhouding weer naar beneden. Je kunt ook de kleptiming wat tammer maken.
Een cilinderkop kun je ook dichtlassen, dit heeft als voordeel dat je de complete kop niet hoeft af te vlakken waardoor je kleppen ook meer ruimte houden. Moet je wel iemand vinden die dat soort alu kan lassen, als het al mogelijk is...
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
     Reageer met citaat 
Ik hoop dat ik niet al teveel tegenslagen ga krijgen, want ik moet dit uit mijn hobby-budget betalen.
En aangezien mijn vriendin boekhoudster is, loop ik het risico om zonder pardon falliet verklaard te worden

Voor wat betreft het dichtlassen Thomas : Dan loop je gelijk tegen de nadelen van een 4-kleps cilinderkop aan.
Er is tussen de kleppen en aan de zijkant van de verbrandingskamer niet veel ruimte om een las te leggen. Plus dat ik niet weet in hoeverre daar de flow nadelig door beinvloed word. En ik zal inderdaad de nokkenassen een heel stuk tammer moeten maken.

Nou levert dat geen directe problemen op, omdat het maximale toerental rond 5000 toeren komt te liggen.

Nog werk genoeg dus........
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
5000 opm. Dat zal wel een stuk lager liggen dan eerst ja. Als je gedwongen bent om alle 4 de kleppen tussen uitlaatslag en inlaatslag helemaal te sluiten dan raak je dus je klepoverlap helemaal kwijt.
Wat ik ervan begrepen heb is dat goed voor je verbruik en slecht voor de soepelheid van de motor. Maarja... het wordt dan ook een diesel he!
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
     Reageer met citaat 
Klopt als een bus. Normaal draait het blok max. 11.000 rpm. Nu max 5000.

Ik moet zorgen dat het max. koppel rond 3500 rpm komt te liggen, dit ivm het meest gunstige verbruik.
Ik ben nu bezig om uit te rekenen hoe zwaar ik mijn vliegwiel/dynamowiel moet maken.
Het bestaande -wiel is 2500 gram, maar ik moet minimaal op 6500 gram uitkomen om het dieseltje fatsoenlijk rond te laten draaien.
Gewicht toevoegen is geen probleem, maar het zorgvuldig balanceren wel..........
Dat lukt nou éénmaal niet zo best op een draaibank
FF kijken of ik iemand kan vinden die wel kleine -wielen met een max. toerental van 5000 rpm kan balanceren.

Dat hogere gewicht is geen probleem, omdat ik het meer van een goed koppel/vermogen moet hebben dan alleen van een hoog topvermogen.

Voorlopig hoef ik me nog totaal niet te vervelen in ieder geval......
     Reageer met citaat 
http://www.trustphotosite.com/Stopie/Sabre/


FF een kleine test of het een beetje lukken wil met foto's plaatsen van het project.

Moet dus met een linkje......

Meer en betere foto's volgen nog, zodra de puinhoop in mijn schuur een beetje is opgeruimd..........

« Gewijzigd: 02-01-2004 om 13:10:17 door stopie »

Gum-Tree
Ant for president !!

     Reageer met citaat 
Het ziet er in ieder geval heel indrukwekkend uit, ook al snap ik er geen barst van.
Ik zou zeggen veel suc6 met je project.
Never hold your farts in. They travel up your spine and into your brain. That's where your get crap ideas from.
     Reageer met citaat 
Citaat:
Het ziet er in ieder geval heel indrukwekkend uit, ook al snap ik er geen barst van.  
Ik zou zeggen veel suc6 met je project.  



Dank U, Dank U, Dank U
     Reageer met citaat 
Afgelopen weekend weer veel werk verzet aan het blok, vooral ontzettend veel schoonmaken
Dit verdiende niet bepaald de schoonheidsprijs.
Maar mijn schuur is nu redelijk op orde en nu kan ik dus eindelijk weer fatsoenlijk met het project verdergaan.

Ik heb nu een zware steun gemaakt waarin het blok nu hangt en waarin het moet kunnen testdraaien.
De startmotor van een V65 Sabre is sterker en past zonder aanpassingen in het V45 blok.
Dus da's in ieder geval één punt wat lekker meezit.

Verder beschik ik nu over ruim voldoende materiaal om geschikte koppakkingen te maken. Theoretisch althans

De brandstofpomp word straks aangedreven door een verlengde nokkenasketting vanuit het achterste cilinderpaar. Door het wegvallen van de vier carburateurs is daar nu ruimte zat. Op de brandstofpomp heb ik zonder al te veel problemen een nokkenas tandwiel kunnen monteren, dus zit ik met het aandrijftoerental gelijk goed. Ik ben nu bezig om het kleppendeksel zo aan te passen, dat de ketting probleemloos en en oliedicht/lekvrij de brandstofpomp kan aandrijven.

Ik zal nog veel werk moeten verzetten, wil ik er dit jaar nog mee naar Assen kunnen rijden.......
     Reageer met citaat 
misschien is het interessant om er wat foto's bij te plaatsen Ben wel beniuwd naar hoe het er allemaal uitziet nl...
Mugello never sleeps!
     Reageer met citaat 
Citaat:
misschien is het interessant om er wat foto's bij te plaatsen Ben wel beniuwd naar hoe het er allemaal uitziet nl...


http://www.trustphotosite.com/Stopie/Sabre/

Dit zijn de oude foto's nog helaas.

Nieuwe en betere foto's komen eraan, ik ga vrijdag een betere digitale camera halen. want die ik nu heb is niet zoveel soeps.

« Gewijzigd: 27-01-2004 om 18:30:56 door stopie »

franky_4_fingers
max the worlds greatest

     Reageer met citaat 
ben wel benieuwd hoe het er mee staat.

FOTOOOOOOOOOOOOSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
     Reageer met citaat 
In het weekend van 1 mei zet ik nieuwe foto's online.
Maar het gaat totaal niet van harte op dit moment. Er waren zoveel dingen misgegaan dat ik er de laatste 6 weken weinig meer aan gedaan heb. Ik was/ben op dit moment met teveel dingen tegelijk bezig, verbouwen, diverse revisie's op het werk de nodige overuren enz.
En soms is het dan gewoon beter om één en ander opzij te leggen, om later met frisse moed en concréte idééen/oplossingen weer verder te gaan.

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: