Grand Prix of Qatar 2018 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
1

Losail

18 maart 2018
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Álex Márquez
2Lorenzo Baldassarri
3Francesco Bagnaia
4Miguel Oliveira
5Romano Fenati
Volledige uitslag »

RACE

1Francesco Bagnaia
2Lorenzo Baldassarri
3Álex Márquez
4Mattia Pasini
5Miguel Oliveira
Volledige uitslag »

TRIVIA

Het Nederlandse RW Racing GP team debuteerde in deze klasse in 2017 op dit circuit met de eerste WK punten, de nieuwe rijder Axel Pons reed naar een nette 10e plaats.
Met een 5e plaats in 2020 behaalde Bo Bendsneyder (NTS) zijn beste startplaats tot aan 2021 in de kwalificatie. Ook voor RW Racing was dit de beste Moto 2 kwalificatie ooit.
Bij de openings GP van 2009 behaalde Jules Cluzel zijn eerste podium met een tweede plaats op zijn Matteoni Aprilia. Hij was de jongste Franse rijder die op het podium van een 250cc race eindigde.
Matia Pasini (Polaris World Aprilia) wint in 2008 hier zijn debuutrace in de 250cc klasse. In de volgende vier races eindigt hij nog drie keer op het podium en is aan het einde van het seizoen 'rookie of the year'.
Bij zijn eerste wedstrijd op een Kalex frame in 2015 veroverde Thomas Lüthi de derde plaats waarmee hij voor de 26e maal in deze klasse op het podium stond. De Zwitser nam hiermee het oude record van Marc Márquez over.
Toni Elías (Team Gresini/Moriwaki) begint zijn succesvolle seizoen 2010 met de allereerste Poleposition in de nieuwe klasse die de 250cc vervangt. Julián Simón, Stefan Bradl en Alex De Angelis maken de eerste startrij vol.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Sam Lowes (Speed-Up) behaalde hier in 2015 als eerste oud Supersport 600 wereldkampioen Poleposition in deze klasse. Chris Vermeulen en Cal Crutchlow gingen hem echter al voor in de MotoGP klasse.
Bo Bendsneyder (Kalex) werd hier in 2021 (race 1) met P3 de eerste Nederlander die een plek op de eerste startrij in deze klasse wist te bemachtigen! Jurgen vd Goorbergh (Assen 1996) was de laatste Nederlander in de 250cc klasse.
Shoya Tomizawa (Technomag-CIP/Suter) is op 11 april 2010 de eerste winnaar in de klasse die de 250cc vervangt, Alex Debón (Aeroport de Castello Ajo/FTR) wordt 2e en Jules Cluzel (Forward Racing/Suter) 3e.
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Marc Márquez (Suter) won in 2012, na een veelbesproken inhaalactie op Thomas Lüthi bij het ingaan van de laatste ronde. Dit betekende de 100e Spaanse Grand Prix zege in de tussenklasse (85x in 250cc, 15 in Moto2).
Sam Lowes (Marc VDS Kalex) zorgde in 2021 voor Moto 2 geschiedenis door als eerste beide openingsraces van het seizoen vanaf poleposition te winnen.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Roberto Locatelli (Metis Gilera) werd 9e in 2009 en scoorde voor de 150e maal GP punten. Slechts 7 rijders bereikten voor hem deze mijlpaal: Giacomo Agostini, Loris Capirossi, Alex Barros, Max Biaggi, Valentino Rossi, Carlos Checa en Pablo Nieto.
Poll
Vraagstelling: Op welke positie eindigt Bo Bendsneyder zijn debuutrace in Moto2?
1-5 0 (0%)
6-10 3 (27%)
11-15 4 (36%)
16-20 3 (27%)
20+ 1 (9%)
DNF 0 (0%)
Aantal stemmen: 11
Topic: Grand Prix of Qatar 2018 (5235 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
yzfr1 schreef 17-03-18 om 18:33:53
Ik vind het opvallend dat RW Racing de laatste paar jaar in de moto2 en ook moto3 nou niet de beste tijden en met alle respeckt rijders heeft


Leg jij even een miljoen op tafel? Dan hebben ze beter materiaal en rijders.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 17-03-18 om 18:40:46
(...)
Tsja.... geld. Ze moeten het ook wel met beperkte middelen doen. .. Maar vooralsnog doen ze gewoon netjes mee met toch niet de meest getalenteerde rijders

Helemaal mee eens, petje af
     Reageer met citaat 
P20 voor Bo is niet slecht, helaas niet een foutloze ronde. Hij schijnt de blaren op zijn handen te hebben, lijkt mij toch niet fijn rijden?!?
Ik denk dat hij om de punten mee kan doen, ben benieuwd!
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Ach ja blaren, daar zal hij weinig van merken mits juist verzorgt.
Ben erg benieuwd naar zijn eerste rondes morgen
Midstar racing
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
midstar schreef 17-03-18 om 21:44:26
.. benieuwd naar zijn eerste rondes morgen

Ik ook. in de M3 liet hij het daar vaak liggen qua agressiviteit. Als hij dan binnen de top 20 blijft zitten puntjes er in. Gezien de klasseringen van Vierge in 2017 moet dat misschien kunnen
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
18de plek voor Bo na een slechte start en eerste rondes.
2de helft was hij goed op gang, maar te laat.
Gelukkig in het interview wist hij te vertellen dat ze moeten werken aan de eerste rondes.......dat verteld hij al 2 jaar, maar gaat dat dan nog lukken?
Midstar racing
     Reageer met citaat 
En iedereen staat gelijk weer met beide benen op de grond. Verhalen als “jammer dat hij in Gardner een zwakkere teamgenoot heeft en zich daar dus niet aan kan optrekken want iedereen weet dat Bo beter is dan Gardner” kunnen voorlopig de koelkast in.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 18-03-18 om 16:55:54
En iedereen staat gelijk weer met beide benen op de grond. Verhalen als “jammer dat hij in Gardner een zwakkere teamgenoot heeft en zich daar dus niet aan kan optrekken want iedereen weet dat Bo beter is dan Gardner” kunnen voorlopig de koelkast in.

Nou... is dat niet wat voorbarig? Dit was pas zijn eerste race. Gardner heeft er al meer dan een seizoen opzitten.

Ik vind het een keurig resultaat en verwacht dat hij de komende races wel richting de top 15 gaat klimmen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Wat Midstar zegt: het is het bekende probleem in de eerste ronden. Ik begreep uit het commentaar dat Bo tweede deel van de race sneller was dan Gardner, verschil aan de finish ook maar twee seconden. Bovendien heeft die al jaar ervaring met de Mistral op alle banen. Heb goede hoop dat hij langzamerhand verder kan komen.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Werd nog even spannend voor Bagnaia! Maar weet toch zn eerste Moto2 race te winnen van kop af aan de leiding. Knappe prestatie. Niet echt verrassend, gezien zn goede optredens van vorig jaar en tijdens de wintertesten.

Verrassender was het optreden van Baldassarri. Super prestatie van hem
Had niet verwacht dat hij het Bagnaia nog zo lastig zou maken. Een mooie opsteker na al het blessureleed van vorig jaar. Hopelijk is hij bij Pons in staat om zn vorm vast te houden, want ik geloof wel dat hij het in zich heeft.

Goede opening ook van Pasini.

Ik vond de KTM mannen tegenvallen. Iedereen wel denk ik. Niet dat een 5e en een 6e plaats zo dramatisch zijn, maar na de laatste paar races van vorig jaar zou je minimaal een podium verwachten.

En Lowes legt hem meteen in zn eerste race weer plat......
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Bo kende een slechte eerste helft en een zeer sterke 2e helft. Zn rondetijden waren erg goed en constant. Hij heeft het in het begin verloren. Daar moet aan gewerkt worden, maar het was zn eerste race en ik denk een prima begin. Zeker als je naar zn 2e gedeelte kijkt. Er zit een boel potentie in en dat is mooi om te zien.

Fenati daarentegen kon het totaal niet waarmaken in de race. Viel terug tot een 24e positie....

Mir deed het, komend van een 23e startplaats, netjes.
     Reageer met citaat 
Zoals wel vaker, geen speld te krijgen tussen het betoog van Plaggie

Het debuut van Bo kan iedereen naar hartelust beoordelen. Je kan negatief zijn over zijn opening of positief over de 2e helft van de race. Hij eindigt achter debutant Mir en z’n team genoot maar laat toch ook wel wat heren achter zich. Ik vind het eigenlijk positief dat die achter Gardner eindigt, betekend dat hij toch wel een teamgenoot heeft waar hij zich aan op kan trekken. Toch hoop ik dat hij over een race of 5 / 6 Gardner redelijk structureel achter zich kan laten.

Merkte zelf al dat ik veel meer uitkeek naar de Moto2 dan naar de Moto3, eigenlijk voor het eerst sinds de invoering van de Moto2. Nederlandse deelnemer, Nederlands team, 2 MotoGP mannen terug, wat doet KTM. Leuk om te volgen
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Uit het persbericht van Tech3 maak ik op dat Bo behoorlijk zenuwachtig was bij de start. Hij had een paar rondjes nodig om dat van zich af te schudden en toen kwam hij meer in zijn ritme. Nu dus een kwestie van ervaring opdoen en meer vertrouwen krijgen in het rijden met de Moto2-machine.
     Reageer met citaat 
Een valpartij gedurende de hele race. En wie was dat natuurlijk weer...

Bo in de tweede helft dus snel genoeg om in de top 10 te rijden. Dat is positief. Maar een race bestaat uit twee helften. Hij weet dus waar het aan schort maar zoals hier boven al gememoreerd zagen we dat in de moto3 al vaker gebeuren. Maar al met al dus toch een licht positief gevoel richting de volgende race lijkt mij. Snel punten gaan pakken.
crosser78
Remco

     Reageer met citaat 
Gardner rijdt in de punten , was het gehele weekend sneller dus dit is niet goed genoeg voor BB64.

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: