Australië 2018 zonder Lorenzo? favoriete topics

Moderator: Jarno

Racetopic
17

Phillip Island

28 oktober 2018
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Maverick Viñales
3Johann Zarco
4Andrea Iannone
5Álex Rins
Volledige uitslag »

RACE

1Maverick Viñales
2Andrea Iannone
3Andrea Dovizioso
4Álvaro Bautista
5Álex Rins
Volledige uitslag »

TRIVIA

Mick Doohan ging in 1997 in leidende positie, in de bocht die later naar hem werd vernoemd, onderuit. Deze val betekende een eind aan een unieke recordserie van 37 achtereenvolgende races waarin de Repsol Honda coureur in de punten eindigde.
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
Takuma Aoki (Repsol Honda V2) behaalde met een tweede plaats in de laatste race van 1997 zijn beste GP klassering. In de daaropvolgende winter raakte hij tijdens een crash bij een test blijvend verlamd aan het onderlichaam..
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
Door blessures bij Jorge Lorenzo (warm-up) en Ben Spies (kwalificatie) verscheen het Yamaha fabrieksteam niet aan de start in 2011. Casey Stoner wist zo voor de 5e maal op rij in Australië te winnen en veroverde vroegtijdig zijn tweede wereldtitel.
Een week voor zijn tragische ongeval in Maleisië behaalde Marco Simoncelli (San Carlo Gresini Honda) tijdens de Australische Grand Prix van 2011 met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn (helaas te korte) MotoGP carrière.
Vanwege problemen met de Bridgestone banden werd in de Australische GP in 2013 voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis een verplichte pitstop ingesteld. Alle rijders moesten halverwege de race overstappen op een tweede motor met verse banden.
Voor het eerst in de geschiedenis waren in 2010 de vier eerste finishers (Stoner, Lorenzo - zijn 50e MotoGP race -, Rossi & Hayden) de regerend -of een oud wereldkampioen in deze klasse!
In 2002 bestaat de eerste startrij volledig uit 500cc 2-takten met Jeremy McWilliams (Proton KR3) op pole voor Garry McCoy (Red Bull Yamaha), Nobuatsu Aoki (Proton) en Jurgen vd Goorbergh (Kanemoto Honda). Dit was ook de eerste pole voor Bridgestone!
Alex Crivillé won de laatste race van het seizoen 1997 nadat koploper Mick Doohan onderuit ging. In alle 15 Grands Prix van dat seizoen ging de winst naar het Repsol Honda team (Doohan 12x, Crivillé 2 en Tadayuki Okada 1).
Marc Márquez (Honda) behaalde hier in 2014 zijn 12e Poleposition van het seizoen en evenaarde het record voor de zwaarste klasse van Casey Stoner uit 2011.
Titelkandidaat Marc Marquez (Repsol Honda) kreeg in 2013 een zwarte vlag omdat hij een ronde te laat de pits was binnengekomen voor een verplichte motorwissel die was ingesteld vanwege problemen met de Bridgestone banden.
In 2008 bestond het podium (Stoner, Rossi, Hayden), in de geschiedenis van de zwaarste klasse, voor de 2e keer sinds 1990 uit de regerende en oud wereldkampioenen.
In zijn laatste (2002) volledige GP seizoen wordt Jurgen vd Goorbergh 5e (evenaring beste klassering) en eindigt als beste 2-takt op 0,3 sec. vh podium omdat de RCV's van Ukawa en Katoh meer vermogen hebben bij het opdraaien van het rechte stuk..
In zijn Ducati jaren (2007 - 2010) is Casey Stoner oppermachtig bij zijn thuisrace Hij scoorde een hattrick aan Polepositions vanaf 2008 en in deze periode won hij alle vier races met de 800cc Desmosedici.
Casey Stoner won zijn thuisrace in 2007, teamgenoot Loris Capirossi werd toen tweede. Het zou tot september 2010 (49 races tot de Aragón GP) duren voordat er weer twee rijders van het Ducati Marlboro Team op het podium zouden staan.
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
In 2006 zagen we hier voor het eerst de nieuwe regel in praktijk gebracht dat coureurs van motor mogen wisselen als het tijdens de race gaat regenen.
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
Casey Stoner is de ongeslagen koning van het 800cc tijdperk op dit circuit, hij won alle 5 races van 2007 tot en met 2011, 4x met Ducati, de laatste maal met Honda. In 2012 won hij voor de 6e achtereenvolgende maal, nu op 1000cc Honda.
Topic: Australië 2018 zonder Lorenzo? (805 keer gelezen)
RG500IU

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
De kans lijkt klein dat Jorge wel rijdt op PI, Alvaro Bautista mag dan in zijn MotoGP nadagen nog even op een echte (Ducati) fabrieksmachine rijden. Het Nieto team moet dan op zoek naar iemand om hem te vervangen..
RG500IU

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Waarschijnlijk wordt Mike Jones (die we in 2016 Héctor Barberá zagen vervangen bij Avintia) nu de vervanger van Bautista.
Jarno
 Administrator

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 21-06-2002
     Reageer met citaat 
Enkelbreuk voor Crutchlow. Dus die is er ook niet meer bij dit weekend.

https://www.gpupdate.net/...ning-phillip-island/
Jarno
 Administrator

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 21-06-2002
     Reageer met citaat 
Crutchlow keert naar alle waarschijnlijkheid dit seizoen niet meer terug. Hij moet meerdere operaties ondergaan vanwege een meervoudige enkelbreuk.
Hij wordt in Sepang (en waarschijnlijk dan ook in Valencia) vervangen door Stefan Bradl.

https://www.gpupdate.net/...2019-aan-de-zijlijn/
http://www.speedweek.com/...t-LCR-in-Sepang.html
RG500IU

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Had het gelezen, lijkt er ook dat hij dan de eerste tests voor de jaarwisseling moet gaan missen
fuzzybear
600 CC Super Single!!

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Sleen
Lid sinds: 14-03-2005
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 27-10-18 om 13:09:37
Had het gelezen, lijkt er ook dat hij dan de eerste tests voor de jaarwisseling moet gaan missen


Balen. hij is inderdaad niet heel zadelvast helaas maar vind het wel een leuke persoonlijkheid voor dit circus.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
gertram

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 14-03-2018
     Reageer met citaat 
Eindelijk weer een Yamaha zege! Zeer strak gereden door Maverick, ronden lang strak 1:29 en daarna consolideren http://resources.motogp.com/files/results/2018/AUS/MotoGP/RAC/analysisbylap.pdf?v1_faa32863
Jarno
 Administrator

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 21-06-2002
     Reageer met citaat 
Mooi voor Vinales.
Bautista ook uitstekend.

Wat een leipe crash van Zarco. Gelukkig goed afgelopen.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Sleen
Lid sinds: 14-03-2005
     Reageer met citaat 
mooie race gezien. en super voor Vinalez. en gewoon weer 3 merken bij de top 3. goede ontwikkeling. mooi dat Suzuki nu weer echt mee kan doen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 29-10-18 om 06:08:29
..mooi dat Suzuki nu weer echt mee kan doen.

Heb het idee dat ze mogelijk zelfs verder zijn dan Yamaha. Iannone had hier echt kunnen winnen, maar maakte paar foutjes in Honda (ja hoe kan het anders) corner.

Snelle navigatie: