Tsjechië, Brno favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
10

Brno

4 augustus 2019
Tsjechische Republiek Automotodrom Brno

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Jack Miller
3Johann Zarco
4Andrea Dovizioso
5Pol Espargaró
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Andrea Dovizioso
3Jack Miller
4Álex Rins
5Cal Crutchlow
Volledige uitslag »

TRIVIA

In 1987 werd er voor het eerst gereden op het circuit met de huidige lay-out. Wayne Gardner (Rothmans Honda, de latere wereldkampioen dat jaar) won voor Eddie Lawson en Tadahiko Taira (beiden op Yamaha).
Lucky Strike Suzuki rijder Anthony Gobert eindigde in 1997 in Tsjechië als twaalfde. Later zou blijken dat dit zijn laatste race voor het team was, omdat hij korte tijd later ontslagen werd nadat hij door de mand was gevallen bij een drugstest.
James Whitham crashte in de beginfase van de 1999 race met zijn Modenas. De nog bijna volle tank zette de machine, banden, een luchtkussen en strobalen in brand. Het duurde lange tijd voordat de brand geblust was en de ravage opgeruimd was ...
Wayne Rainey (Marlboro Yamaha) haalde hier in 1993 voor teamgenoot Luca Cadalora zijn 24e en laatste GP zege. Twee weken later, op Misano, kwam zijn carrière door een val - waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte - ten einde.
Met zijn zege in 2006 passeert Loris Capirossi 13-voudig wereldkampioen Ángel Nieto als degene met de langste race-winnende carrière, met 16 jaar en 15 dagen tussen zijn eerste en laatste zege.
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
Max Biaggi haalt in 2002 voor Marlboro Yamaha de eerste overwinning binnen op de M1 wanneer Valentino Rossi met bandenproblemen opgeeft. Daijiro Kato debuteert op de RC211V Fortuna Gresini Honda met een tweede plaats.
Kevin Schwantz valt in 1990 in zijn jacht op concurrent Wayne Rainey in bocht 9 (tegenwoordig ook wel 'Schwantz' genoemd), de Lucky Strike Suzuki vliegt in brand. De Marlboro Yamaha rijder wint de race en verovert zijn eerste wereldtitel.
Chris Burns was hier op 15 augustus 2003 de laatste rijder die met een 2-takt machine van start ging in de MotoGP klasse, hij reed op een ROC Yamaha voor het WCM team.
In 2007 was Casey Stoner dominant metde Ducati GP7, hij won eenvoudig vanaf poleposition. John Hopkins (Rizla Suzuki GSV-R) haalde met een tweede plaats zijn beste klassering tot nu toe.
In 2011 was er een dubbelzege voor Repsol Honda toen Casey Stoner zegevierde voor Andrea Dovizioso. Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), die voor het eerst op het podium stond, zorgde voor de eerste Honda top 3 sinds Laguna Seca 2006.
Na afloop vd door Lorenzo op 15 augustus gewonnen race wordt het slechtst bewaarde geheim van 2010 onthuld; Valentino Rossi gaat, na 7 jaar Yamaha, vanaf 2011 voor 2 seizoenen bij Ducati rijden! Yamaha/Ducati brengen afzonderlijk een persbericht uit.
Na Garry McCoy, Kenny Roberts Jr, Norick Abe, Alex Crivillé, Loris Capirossi, Alex Barros en Valentino Rossi was Max Biaggi (Marlboro Yamaha) de 8ste rijder die een zege boekte in het seizoen 2000.
Sete Gibernau wordt hier vierde in 2002 met de Telefónica Suzuki GSV-R. Dit zou lange tijd de beste klassering blijven voor de 990cc GSV-R onder droge omstandigheden. John Hopkins evenaarde dit twee keer (China & Catalunya) in 2006.
Met een zege in 1990 veroverde Wayne Rainey zijn eerste wereldtitel. Met Rainey, Wayne Gardner (2e) en Eddie Lawson was er voor de eerste maal in de geschiedenis een (500cc) podium dat volledig bestond uit huidige/vroegere kampioenen.
In 2009 vervangt 'rookie' Mika Kallio hier Casey Stoner voor de eerste keer op de Marlboro Ducati. De Australiër kampt met fysieke problemen en neemt een pauze voor 3 GP's. Kallio was onderweg naar P8 tot hij samen met Marco Melandri onderuit ging.
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
Toen Valentino Rossi hier in 2001 met zijn Nastro Azurro Honda won, was hij de eerste rijder die in alle drie klasses had gewonnen op het huidige circuit van Brno!
Door in 1975 een tweede plaats te veroveren bij de Grand Prix van Tsjechoslowakije op het circuit van Brno, behaalde Giacomo Agostini zijn eerste 2-takt wereldtitel met Yamaha. Het was tevens Ago´s 15 en laatste kampioenschap in zijn carrière.
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
Op de dag dat Valentino Rossi zijn eerste GP wint is er in de 500cc een schitterend duel tussen teamgenoten Alex Crivillé en Mick Doohan. De Spanjaard passeert de Australiër in de laatste bochtencombinatie en wint met 0,002 verschil, een fotofinish!
Nadat hij eerder op de dag al de 250 & 350cc had gewonnen deed Mike Hailwood dat in 1966 opnieuw in de zwaarste klasse. Samen met Jim Redman was hij op dat moment de enige rijder die ooit drie zeges op dezelfde dag wist te behalen.
Loris Capirossi behaalde met een derde plaats in 2008 zijn enige podium voor Suzuki. Het bleek de 99e en laatste keer dat de Italiaan in zijn carrière op het ereschavot stond..
Jean-Michel Bayle behaalde in de natte kwalificatie van 1997 met een derde tijd voor de eerste keer een plek op 'front row' voor de Modenas KR3 machine.
Met zijn zege in 2010 zorgde Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) voor de 50e Spaanse GP overwinning in de zwaarste klasse. Hij is nu ook de derde rijder in de geschiedenis die in de eerste 10 races van het seizoen steeds op de eerste twee posities eindigde.
In 1998, zijn debuutjaar, wint Max Biaggi (Marlboro Honda) hier zijn tweede GP van het seizoen. De wheelie (check YouTube) over de finish (waarbij hij nog nét kon vermijden dat hij achterover sloeg) is de grootste herinnering aan deze overwinning.
Kevin Schwantz won op de Pepsi Suzuki in 1989 voor de latere wereldkampioen Eddie Lawson (Rothmans Honda) en Wayne Rainey (Lucky Strike Yamaha). Dit was de enige zege voor Suzuki in de zwaarste klasse in (toen nog) Tsjechoslowakije.
Mick Doohan (Honda) verzekerde zich door een zege hier in 1994 van zijn eerste wereldtitel. Norick Abe debuteerde (hij crashte eerder in de training voor Donington) op de Roberts/Marlboro Yamaha in Europa met een knappe zesde plaats.
Tadayuki Okada kwam hier als eerste over de streep in 1999 voor teamgenoot Alex Crivillé, de 50e Grand Prix overwinning voor Repsol Honda was hiermee een feit.
Topic: Tsjechië, Brno (8584 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Het is nu al duidelijk dat het herstel van Lorenzo langer duurt dan verwacht en dat we hem niet zien op Brno en Spielberg, Stefan Bradl vervangt hem weer.
persbericht Repsol Honda
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 24-07-19 om 12:37:25
Het is nu al duidelijk dat het herstel van Lorenzo langer duurt dan verwacht en dat we hem niet zien op Brno en Spielberg, Stefan Bradl vervangt hem weer.
persbericht Repsol Honda


:'(

De rest van het seizoen maar gebruiken om weer fit te worden,alle blessures goed te laten herstellen en de Honda beter te leren te doorgronden.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Elvera schreef 24-07-19 om 14:25:09
(...)


:'(

De rest van het seizoen maar gebruiken om weer fit te worden,alle blessures goed te laten herstellen en de Honda beter te leren te doorgronden.


lijkt me het beste plan. ik hoop echt dat hij volgend jaar sterk terugkomt.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Rossi maakt een behoorlijke fout en krijgt daarmee (terecht) flinke kritiek van zijn collega's.

https://www.racesport.nl/motogp-collegas-rossi-had-moeten-stoppen-na-technisch-probleem/

in mijn ogen ook een onbegrijpelijke actie.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fred
Alonso betekent spaans wijf!

     Reageer met citaat 
Beetje overdreven allemaal weer hoor, Rossi draait ondertussen een kleine 20 jaar mee. Zal wel het één en ander in kunnen schatten na die 20 jaar motorblokken door de mangel halen. Geen druppel olie op de baan, blok niet compleet stuk gelopen, wel aardig wat rook. Nou, nou wat een schande allemaal

Was in de gelegenheid om vandaag 2e vrij training te zien op Eurosport, bij Marquez, Vinales, Dovi en Quartararo spat de snelheid er al weer van af. Kijkgenot op tv vond ik weer hoog, wat een zegen zijn die camera’s van tegenwoordig. Leuke baan ook qua lay-out, goede cameraposities.


Beetje jammer dat er vandaag naar buiten komt dat er geen extra Soesen bij komen in 2020, waarom niet een 3e motor inzetten in het fabrieksteam. Bij Repsol kon dat ook met Dovi, Pedrosa, en Stoner jaren geleden.
Rins zat er vandaag goed bij, zou toch graag een 3e Soes er bij zien. Zarco op een Suzuki volgend jaar, ik zeg doen
Smoke it, smoke it, smoke it if it's ready for replacement
     Reageer met citaat 
Ook Rossi kan met zijn 20 jaar ervaring niet zien of er olie lekt of niet.

Schande zou ik niet zeggen, maar zekers een domme actie en niet overdreven.

Rokend of ploffend blok is ten alle tijde direct van de racelijn af, bij voorkeur van het circuit af......en dat weet Rossi zelf ook.


Maar een fantastisch baantje met heerlijke bochten en hoogteverloop en met een 1e bocht waar je gewoon in blijft hangen......komt geen eind aan.
Jammer van het slechte asfalt van de laatste jaren (of het moet ondertussen vervangen zijn)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Zarco
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 03-08-19 om 00:04:26
Rossi maakt een behoorlijke fout en krijgt daarmee (terecht) flinke kritiek van zijn collega's.

https://www.racesport.nl/motogp-collegas-rossi-had-moeten-stoppen-na-technisch-probleem/

in mijn ogen ook een onbegrijpelijke actie.


Ik heb de indruk dat het incident in het artikel door een redacteur van Racesport groter gemaakt wordt dan het was.
De andere rijders zullen Rossi er wellicht op gewezen hebben,maar Rossi is geen achterlijke hè....
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 03-08-19 om 14:54:29
Zarco

Vertel!
(Ben niet in NL,geen wifi & zwakke 4G...)
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
     Reageer met citaat 
Tsjonge tsjonge zeg, wat een mannetje is die Marquez ook.

De opmerking van de commentator nadat hij Quartararo inhaalde op slicks. "Alsof Quartararo de andere kant op reed"

Wel teveel risico met de laatste ronde toen het weer begon te regenen (maar dat gaf hij zelf ook toe)

Ook knap van Miller op 2 en Zarco op 3.
Gun het Zarco wel.........wat is die de weg kwijt.

Beste Yamaha op 7.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
solex schreef 03-08-19 om 20:23:11
..
Wel teveel risico met de laatste ronde toen het weer begon te regenen (maar dat gaf hij zelf ook toe)...

Ja, geweldig he
Elvera schreef 03-08-19 om 18:44:11
(...)
Vertel!
(Ben niet in NL,geen wifi & zwakke 4G...)

zie DM op FB

« Gewijzigd: 03-08-2019 om 23:37:14 door RG500IU »

Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 03-08-19 om 23:29:10
(...)

Ja, geweldig he
(...)

zie DM op FB

Gelezen. Thanks!
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
fred
Alonso betekent spaans wijf!

     Reageer met citaat 
Rins is ongesteld dit weekend, wat een gejank weer zeg. Marquez heeft geen respect voor andere rijders, jeetje, heeft ie toch maar even gewoon gezegd, zodat de hele wereld dat ook weer weet.


Maar gelukkig geeft ie zelf aan dat hij zn focus niet verliest, nu alleen nog ff stoppen met in de wedstrijd niet vallen terwijl hij in de kop van het veld zit, en hopen dat hij geen last heeft van het maandelijkse ongemak tijdens de race. Huilstruik, geef gewoon gas.
Smoke it, smoke it, smoke it if it's ready for replacement
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
fred schreef 04-08-19 om 11:51:46
Rins is ongesteld dit weekend, wat een gejank weer zeg. Marquez heeft geen respect voor andere rijders, jeetje, heeft ie toch maar even gewoon gezegd, zodat de hele wereld dat ook weer weet.


Maar gelukkig geeft ie zelf aan dat hij zn focus niet verliest, nu alleen nog ff stoppen met in de wedstrijd niet vallen terwijl hij in de kop van het veld zit, en hopen dat hij geen last heeft van het maandelijkse ongemak tijdens de race. Huilstruik, geef gewoon gas.

Jij ook last van je maandelijkse perikelen?
Midstar racing
fred
Alonso betekent spaans wijf!

     Reageer met citaat 
midstar schreef 04-08-19 om 12:01:01
(...)

Jij ook last van je maandelijkse perikelen?
Nee, deze reactie heb ik elke dag van de maand als ik slap gelul hoor
Smoke it, smoke it, smoke it if it's ready for replacement

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: