Tsjechië, Brno favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
10

Brno

4 augustus 2019
Tsjechische Republiek Automotodrom Brno

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Jack Miller
3Johann Zarco
4Andrea Dovizioso
5Pol Espargaró
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Andrea Dovizioso
3Jack Miller
4Álex Rins
5Cal Crutchlow
Volledige uitslag »

TRIVIA

Lucky Strike Suzuki rijder Anthony Gobert eindigde in 1997 in Tsjechië als twaalfde. Later zou blijken dat dit zijn laatste race voor het team was, omdat hij korte tijd later ontslagen werd nadat hij door de mand was gevallen bij een drugstest.
In 1998, zijn debuutjaar, wint Max Biaggi (Marlboro Honda) hier zijn tweede GP van het seizoen. De wheelie (check YouTube) over de finish (waarbij hij nog nét kon vermijden dat hij achterover sloeg) is de grootste herinnering aan deze overwinning.
Max Biaggi haalt in 2002 voor Marlboro Yamaha de eerste overwinning binnen op de M1 wanneer Valentino Rossi met bandenproblemen opgeeft. Daijiro Kato debuteert op de RC211V Fortuna Gresini Honda met een tweede plaats.
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
Nadat hij eerder op de dag al de 250 & 350cc had gewonnen deed Mike Hailwood dat in 1966 opnieuw in de zwaarste klasse. Samen met Jim Redman was hij op dat moment de enige rijder die ooit drie zeges op dezelfde dag wist te behalen.
Na afloop vd door Lorenzo op 15 augustus gewonnen race wordt het slechtst bewaarde geheim van 2010 onthuld; Valentino Rossi gaat, na 7 jaar Yamaha, vanaf 2011 voor 2 seizoenen bij Ducati rijden! Yamaha/Ducati brengen afzonderlijk een persbericht uit.
Mick Doohan (Honda) verzekerde zich door een zege hier in 1994 van zijn eerste wereldtitel. Norick Abe debuteerde (hij crashte eerder in de training voor Donington) op de Roberts/Marlboro Yamaha in Europa met een knappe zesde plaats.
Kevin Schwantz won op de Pepsi Suzuki in 1989 voor de latere wereldkampioen Eddie Lawson (Rothmans Honda) en Wayne Rainey (Lucky Strike Yamaha). Dit was de enige zege voor Suzuki in de zwaarste klasse in (toen nog) Tsjechoslowakije.
Met een zege in 1990 veroverde Wayne Rainey zijn eerste wereldtitel. Met Rainey, Wayne Gardner (2e) en Eddie Lawson was er voor de eerste maal in de geschiedenis een (500cc) podium dat volledig bestond uit huidige/vroegere kampioenen.
In 2007 was Casey Stoner dominant metde Ducati GP7, hij won eenvoudig vanaf poleposition. John Hopkins (Rizla Suzuki GSV-R) haalde met een tweede plaats zijn beste klassering tot nu toe.
In 2009 vervangt 'rookie' Mika Kallio hier Casey Stoner voor de eerste keer op de Marlboro Ducati. De Australiër kampt met fysieke problemen en neemt een pauze voor 3 GP's. Kallio was onderweg naar P8 tot hij samen met Marco Melandri onderuit ging.
Jean-Michel Bayle behaalde in de natte kwalificatie van 1997 met een derde tijd voor de eerste keer een plek op 'front row' voor de Modenas KR3 machine.
Door in 1975 een tweede plaats te veroveren bij de Grand Prix van Tsjechoslowakije op het circuit van Brno, behaalde Giacomo Agostini zijn eerste 2-takt wereldtitel met Yamaha. Het was tevens Ago´s 15 en laatste kampioenschap in zijn carrière.
Na Garry McCoy, Kenny Roberts Jr, Norick Abe, Alex Crivillé, Loris Capirossi, Alex Barros en Valentino Rossi was Max Biaggi (Marlboro Yamaha) de 8ste rijder die een zege boekte in het seizoen 2000.
In 1987 werd er voor het eerst gereden op het circuit met de huidige lay-out. Wayne Gardner (Rothmans Honda, de latere wereldkampioen dat jaar) won voor Eddie Lawson en Tadahiko Taira (beiden op Yamaha).
Met zijn zege in 2010 zorgde Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) voor de 50e Spaanse GP overwinning in de zwaarste klasse. Hij is nu ook de derde rijder in de geschiedenis die in de eerste 10 races van het seizoen steeds op de eerste twee posities eindigde.
Kevin Schwantz valt in 1990 in zijn jacht op concurrent Wayne Rainey in bocht 9 (tegenwoordig ook wel 'Schwantz' genoemd), de Lucky Strike Suzuki vliegt in brand. De Marlboro Yamaha rijder wint de race en verovert zijn eerste wereldtitel.
Sete Gibernau wordt hier vierde in 2002 met de Telefónica Suzuki GSV-R. Dit zou lange tijd de beste klassering blijven voor de 990cc GSV-R onder droge omstandigheden. John Hopkins evenaarde dit twee keer (China & Catalunya) in 2006.
In 2011 was er een dubbelzege voor Repsol Honda toen Casey Stoner zegevierde voor Andrea Dovizioso. Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), die voor het eerst op het podium stond, zorgde voor de eerste Honda top 3 sinds Laguna Seca 2006.
Loris Capirossi behaalde met een derde plaats in 2008 zijn enige podium voor Suzuki. Het bleek de 99e en laatste keer dat de Italiaan in zijn carrière op het ereschavot stond..
Chris Burns was hier op 15 augustus 2003 de laatste rijder die met een 2-takt machine van start ging in de MotoGP klasse, hij reed op een ROC Yamaha voor het WCM team.
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
Toen Valentino Rossi hier in 2001 met zijn Nastro Azurro Honda won, was hij de eerste rijder die in alle drie klasses had gewonnen op het huidige circuit van Brno!
Wayne Rainey (Marlboro Yamaha) haalde hier in 1993 voor teamgenoot Luca Cadalora zijn 24e en laatste GP zege. Twee weken later, op Misano, kwam zijn carrière door een val - waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte - ten einde.
Op de dag dat Valentino Rossi zijn eerste GP wint is er in de 500cc een schitterend duel tussen teamgenoten Alex Crivillé en Mick Doohan. De Spanjaard passeert de Australiër in de laatste bochtencombinatie en wint met 0,002 verschil, een fotofinish!
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
James Whitham crashte in de beginfase van de 1999 race met zijn Modenas. De nog bijna volle tank zette de machine, banden, een luchtkussen en strobalen in brand. Het duurde lange tijd voordat de brand geblust was en de ravage opgeruimd was ...
Met zijn zege in 2006 passeert Loris Capirossi 13-voudig wereldkampioen Ángel Nieto als degene met de langste race-winnende carrière, met 16 jaar en 15 dagen tussen zijn eerste en laatste zege.
Tadayuki Okada kwam hier als eerste over de streep in 1999 voor teamgenoot Alex Crivillé, de 50e Grand Prix overwinning voor Repsol Honda was hiermee een feit.
Topic: Tsjechië, Brno (8074 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 06-08-19 om 16:31:12
De wedstrijd had als wet race gewoon gestart moeten worden. ...

Ik denk dat de meerderheid vd kijkers (TV of langs baan) dat ook vond, rijders als Miller naar mijn gevoel ook.
Ik lees echter uit oa verhalen van Emmet/Oxley etc dat de algemene consensus echter wel zo is dat het verstandig (veiligheid) was te wachten...
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 06-08-19 om 17:12:34
(...)

Ik denk dat de meerderheid vd kijkers (TV of langs baan) dat ook vond, rijders als Miller naar mijn gevoel ook.
Ik lees echter uit oa verhalen van Emmet/Oxley etc dat de algemene consensus echter wel zo is dat het verstandig (veiligheid) was te wachten...

Klopt. Het was de wens van de meerderheid van de rijders.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
     Reageer met citaat 
Trax schreef 06-08-19 om 16:31:12
De wedstrijd had als wet race gewoon gestart moeten worden. Leg de keuze maar bij de coureur. Regenbanden of gokken op slicks.


Vind ik eigenlijk ook wel. De weg is een beetje nat en een beetje droog. Pak maar bandjes en een set up die je wil en om 14.00 uur gaan we rollen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Het was niet de meest spannende race van het seizoen. Marquez is beter en sterker dan ooit.
Dat mentale plaagstootje van Rins, mooi om te zien hoe 93 hem een duwtje gaf in de pitsstraat, zo van ga f buiten spelen jochie. Het was ook gelijk over. Er zijn maar een paar die dit geeikel met succes beheersen. Hoe goed ie ook is, zover is Alex nog lang niet. Vinales is gelijk weer met beide benen op de grond na 2x podium. Toch een mentaal iets?? Rossi voor de zoveelste keer de beste Yamaha rijder, die is voorlopig nog niet met pensioen. Dovi 2e, het besef dat ie nooit Marquez zal verslaan doet iets met je. Miller vecht voor zijn leven, hij zal toch ergens de druk voelen dat broertje Marquez er aan komt. Zarco, verlos hem uit zijn lijden en zet hem op een Suzuki. De KTM is niet zijn motor en met de komst van Brad Binder volgend jaar zet KTM nog meer de richting uit naar back up voor Pol Espargaro. Een duidelijk signaal. En Aprilia? Het doet als Aprilia rijder en liefhebber oprecht pijn.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 06-08-19 om 13:55:30
(...)


Waar staat dat?


Ik vraag het nog maar een keer, waar staat dat dan?
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 13-08-19 om 18:40:16
(...)


Ik vraag het nog maar een keer, waar staat dat dan?


Geruchten lijkt mij.

Veel mensen hier beleven veel plezier aan het willen weten wie waar volgend jaar, het jaar daarop en het daaropvolgende jaar ook nog, rijdt.

Zelf kijk ik altijd aan het begin van het seizoen wie er op de deelnemerslijst staan. Ben ik daarin de enige?
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 13-08-19 om 18:40:16
(...)
Ik vraag het nog maar een keer, waar staat dat dan?

yzrf1: deze vraag is aan jou gericht naar aanleiding van je post op de voorgaande pagina
     Reageer met citaat 
Er wordt met grote stelligheid iets gepost zonder ook maar duidelijk is of het waar is, en er is verder niks over te vinden. Ergerlijk.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 13-08-19 om 21:18:20
Er wordt met grote stelligheid iets gepost zonder ook maar duidelijk is of het waar is, en er is verder niks over te vinden. Ergerlijk.


Plaats dan het zou mij niet verbazen dat.. of ik het het vermoeden dat...

Doe het inderdaad in de ik vorm als het jou hersenspinsel is. Plaats het hier niet als een roddel of iets dat je ergens op gepikt zou hebben.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: