Lowes is verdiend 3e geworden. Hij heeft die positie met 3 sterke optredens zelf afgedwongen in Qatar. Al met al een zeer constant en solide seizoen van Lowes
hij kende even een terugval in Jerez en Misano, waar hij 3 races achter elkaar onderuit schoof....maar vanaf de sprintrace in Misano tm de laatste race in Qatar is hij ( op een 7e plaats in Portimao na) telkens in de top 6 gefinisht! In 19 vd laatste 20 races dus
9 podiums op zn conto dit seizoen. Waar het er in 2017/2018 steeds 4 waren. Lowes heeft zichzelf op elk front verbeterd. Enigste minpuntje is dat hij geen race wist te winnen.
Vd. Mark kende ook een goed seizoen. Op momenten heel solide in de top 5, op andere momenten kwam hij ijzersterk voor de dag. Assen, Jerez, Misano, Magny Cours met name. Zeer matige weekenden heeft hij niet gehad, dus daarin heeft hij zich verbeterd. Crasht ook weinig, alleen natuurlijk net als hij aan de leiding ligt
Die crash in Misano blijft eeuwig zonde. Hij had een geweldige flow te pakken. Heeft daar veel punten laten liggen. Ook in Donington en USA waar hij zeker nog niet fit was. Nogmaals groot respect voor zijn snelle terugkeer in Donington. Slechts 2 weken na die megaklapper!
Hij was vanaf Portimao weer fit en liet wederom mooie dingen zien. Maar die flow van Jerez/ Misano was er niet meer. Is ook lastig denk ik.
Ik heb het idee dat Michael een relatief klein venster heeft waarin het gevoel met de motor goed is en hij voor topprestaties kan vechten. Te vaak toch niet de juiste afstelling. Heb het idee dat dat bij Lowes makkelijker gaat. En ook bij een Rea en Davies. Daar zit naar mijn idee nog wel verbetering in.
Ook het kwalificeren kan beter. Hij heeft zichzelf daarin wel verbeterd dit jaar, maar hij staat nog regelmatig verder naar achteren dan zn pace doet geloven. Daar maak je het jezelf niet makkelijker mee.
De combinatie Michael/ team en Yamaha moeten nog een extra stap zetten in 2020, want ik verwacht dat het veld nog een stuk sterker is dan dit jaar.