Marco Melandri (MS Aprilia), die toen al zeker was van de wereldtitel, kwalificeerde zich op Pole (zijn laatste in de Grands Prix) voor zijn allerlaatste kwartliterrace in 2002. Ook de race op zondag wist hij overtuigend te winnen.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Stefano Manzi zorgde in 2020 bij de tweede Grand Prix van Valencia voor de eerste MV Agusta poleposition sinds 1976 (350cc). De laatste keer in de 250cc was nog langer geleden: 1961 met Gary Hocking in Frankrijk
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Hector Barberá (Pepe World Aprilia) is op 8 november 2009 de laatste 250cc GP winnaar, Hiroshi Aoyama (Scot Honda) is de laatste wereldkampioen. Beide coureurs zouden MotoGP gaan rijden in 2010.
Tito Rabat (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS/Kalex) wist bij zijn afscheid in deze klasse in 2015 Poleposition, de snelste ronde en de zege te behalen. De nieuwe kampioen Johann Zarco zorgde met P7 voor een nieuw puntenrecord (352).
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Scott Redding reed bij de laatste race van het 2010 seizoen zijn 50e Grand Prix. Redding (die vijfde werd) nam het record van jongste rijder met 50 Grand Prix starts over van de nieuwe MotoGP wereldkampioen, Jorge Lorenzo.
Marc Marquez moest in 2012 voor straf (vanwege een botsing in de trainingen) achteraan starten. Het deerde hem weinig want hij won de race!
Manuel Poggiali (MS Aprilia) veroverde in 2003 met een derde plaats de wereldtitel in zijn debuutjaar. Freddie Spencer en Tetsuya Harada waren de enigen die hem hier in voorgingen.
Hiroshi Aoyama (Télefónica MoviStar Honda) kwam in 2004 als derde over de finish, maar kreeg na de huldiging een bittere pil te slikken toen hem werd verteld dat hij was gediskwalificeerd, omdat zijn motor een halve kilo te licht woog.