WK Supersport 300 seizoen 2021 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

Topic: WK Supersport 300 seizoen 2021 (15446 keer gelezen)
bredebeier
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 29-11-2005
     Reageer met citaat 
Trax schreef 27-09-21 om 10:20:54


Interessant idee en goed controleerbaar ook lijkt me. Zou dan ook voor SS300 en alle andere close racing klasses moeten kunnen werken?
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
bredebeier
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 29-11-2005
     Reageer met citaat 
Ik dacht zelf aan een lampje op je dashboard dat als een airbagpak binnen zoveel meter van jou af gaat, je b.v. een fel oranje knipperlampje op de display ziet
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Vooraf gezegd is het triest dat we nu, na Dupasquier, we voor de tweede x binnen paar maanden opnieuwzitten na te denken over dit probleem.

Trax schreef 27-09-21 om 10:18:14
..
Even wat denkrichtingen:
Leeftijdsgrenzen stellen - In mijn ogen niet de oplossing. ..

Ik denk toch, voor een groot gedeelte, van wel. Kijk naar de cijfers: 3 fatale crashes in de lichtste klasses van elk evenement waar jochies vanaf ca 14 mogen meedoen. De reactie van Michel Fabrizio (zie supersport Topic, gelezen?): ze zien een Marquez op TV en willen zoals hem zijn: dus hard en agressief rijden met verstand op 0 bijna..

In alle gevallen geraakt door achteropkomend verkeer vanwege het close racing dat we zo graag willen zien.. Iemand zei het treffend op Twitter: heeft ie zijn eerste kus al gehad/uitgedeeld? Is ie wel eens dronken geweest of naar een concert gegaan? Dat zouden deze kids moeten doen.

Maar zijn ook de ouders niet schuldig door ze al op heel jonge leeftijd op mini-bikes etc te zetten omdat ze hun kind graag de nieuwe MM93 of FQ20 zien worden? Dat ook, maar een niet tegen te houden ontwikkeling vrees ik..
Trax
ZAC #111 en #717

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: op #111 en #717
Lid sinds: 24-06-2002
     Reageer met citaat 
Ik wilde het Fabrizio stuk hier net delen, las het pas net op een andere site.

Oplossing gebaseerd op zijn verhaal is een rustiger pad naar de WK's (en daarmee dus wel een leeftijdsgrens eigenlijk). Maar dan moet je CEV, CIV, Red Bull Rookies etc. allemaal in dat verhaal meenemen.

Tweede punt is dat er in de meest aansprekende en geziene klassen harder opgetreden moet worden tegen ongewenst rijgedrag. Penalties en straffen voor mensen eraf beuken of agressieve blockpasses.

Liever daar voor straffen dan voor 2mm met je achterband op een stukje groen naast de baan....
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Trax schreef 27-09-21 om 11:28:22
Ik wilde het Fabrizio stuk hier net delen,...

hier ook maar even dan de mening van Fabrizio.

PS naar mijn mening had race 2 van de 300 niet eens verreden moeten worden zondag.
Trax
ZAC #111 en #717

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: op #111 en #717
Lid sinds: 24-06-2002
     Reageer met citaat 
Eens.

Wat mij aan het denken zette in het verhaal van Fabrizio is zijn F1 vergelijking. Na het zwarte weekend in Imola zijn in de F1 in recordtempo veiligheidsverhogende innovaties toegepast.
Het HANS systeem, hogere cockpitwanden, banden die vast moeten blijven aan de auto, monocoque verbeteringen met crashzones en uiteindelijk de HALO hebben de F1 de afgelopen jaren weer een stuk veiliger gemaakt.

In de motorsport zijn de laatste jaren, naast airbag techniek, geen grote veiligheidsinnovaties geweest, tenminste niet heel zichtbaar.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
bredebeier
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 29-11-2005
     Reageer met citaat 
De flirt met het gevaar die , helaas, soms fataal afloopt is toch ook een reden voor kijkers om aan te haken.
Kijk je bv naar Road Races dan zie je vooral oudere jongeren en jonge ouderen. Dan kun je al beter inschatten dat je zelf kiest voor gevaar en risico.
Jonge kinderen, zeg onder 22 jaar, herkennen veel risico niet als zodanig omdat hun hersenen gewoon nog niet zo ver ontwikkeld zijn.
Een leeftijds limiet per klasse zou ook kunnen helpen wellicht. Zo voorkom je dat jongeren te snel door stromen naar klassen boven hun mentale limiet
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Optimate

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: -
Lid sinds: 26-03-2010
     Reageer met citaat 
Ik vind het sowieso paradoxaal dat in een van de gevaarlijkste sporten ter wereld het een trant is om kinderen steeds jonger en jonger mee te laten doen. Het is ook heel raar dat op leeftijden waar je in andere sporten pas een beetje mee begint te tellen je in de motorsport eigenlijk al klaar bent als je dan nog niet de definitieve stap naar het WK hebt gemaakt. Neem zo'n knul als Zonta vd Goorbergh (nu 15 jaar), als hij volgend jaar of echt op z'n laatst het jaar daarna niet in het WK rijdt is het te laat en is z'n carrière voorbij. Dat is echt totaal bezopen. In andere sporten begin je met een jaar of 18 pas echt mee te tellen.
Het blijft moeilijk.
bredebeier
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 29-11-2005
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 27-09-21 om 12:22:45
Ik vind het sowieso paradoxaal dat in een van de gevaarlijkste sporten ter wereld het een trant is om kinderen steeds jonger en jonger mee te laten doen. Het is ook heel raar dat op leeftijden waar je in andere sporten pas een beetje mee begint te tellen je in de motorsport eigenlijk al klaar bent als je dan nog niet de definitieve stap naar het WK hebt gemaakt. Neem zo'n knul als Zonta vd Goorbergh (nu 15 jaar), als hij volgend jaar of echt op z'n laatst het jaar daarna niet in het WK rijdt is het te laat en is z'n carrière voorbij. Dat is echt totaal bezopen. In andere sporten begin je met een jaar of 18 pas echt mee te tellen.


Niet bij b.v. turnen of trampoline springen...overal begin je best jong met sporten om groot te worden.
Alleen op 2 wielen loop je meer risico (zie ook bv valpartijen bij BMX )
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 27-09-21 om 12:22:45
Ik vind het sowieso paradoxaal dat in een van de gevaarlijkste sporten ter wereld het een trant is om kinderen steeds jonger en jonger mee te laten doen. Het is ook heel raar dat op leeftijden waar je in andere sporten pas een beetje mee begint te tellen je in de motorsport eigenlijk al klaar bent als je dan nog niet de definitieve stap naar het WK hebt gemaakt. Neem zo'n knul als Zonta vd Goorbergh (nu 15 jaar), als hij volgend jaar of echt op z'n laatst het jaar daarna niet in het WK rijdt is het te laat en is z'n carrière voorbij. Dat is echt totaal bezopen.....


Helemaal mee eens
De geschiedenis leert ons dat de geschiedenis ons niets leert.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Een stukje over pubers in het verkeer.

Citaat:
Pubers hebben nog geen autorijbewijs, mogen vanaf hun 16e het bromfietsrijbewijs halen, en verplaatsen zich meestal als voetganger, fietser of autopassagier. Hoewel zij dus nog niet bloot staan aan de grote gevaren van het autorijden wijst recent hersenonderzoek uit dat jonge adolescenten zich juist riskanter gedragen dan oudere adolescenten van 18 tot 24 jaar. Door hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling zijn 10- tot 17-jarigen meer aangetrokken tot gevaarlijke uitdagingen, gevoeliger voor groepsdruk, en hebben ze minder zelfcontrole en overzicht dan de oudere adolescenten.


Citaat:

Door recente inzichten over de structurele veranderingen in de hersenen van adolescenten (Giedd, 2008 ) heeft neuropsychologisch onderzoek zich gericht op de vraag of het toenemende risicovolle gedrag in de adolescentie hiervan een gevolg zou kunnen zijn. Immers, onderzoek liet zien dat de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor impulscontrole, planning en integratie van informatie (het controlesysteem), tijdens de vroege adolescentie nog volop in ontwikkeling zijn. Tegelijkertijd worden de hersendelen die gevoelig zijn voor prikkels, beloningen, nieuwe ervaringen, en de bevrediging van behoeften (het limbische systeem) extra gestimuleerd door de puberteitshormonen. De vroege toename van risicogedrag zou het gevolg kunnen zijn van deze asynchrone ontwikkeling, terwijl de latere afname ervan het gevolg is van de toenemende volwassen­heid van het controle­systeem. Hierdoor wordt de activatie vanuit het limbische systeem beter gereguleerd (Steinberg, 2008 ). Zo rond het 24ste levensjaar bereiken de hersenen hun uiteindelijke volwassen vorm.


Bron https://www.swov.nl/...sgedrag-onder-pubers

In Zwitserland is wegrace verboden. Dat gaat me te ver, maar een Europees verbod van wegracen beneden de 21 zou mij een uitstekend idee lijken

« Gewijzigd: 27-09-2021 om 17:25:04 door RG500IU »

De geschiedenis leert ons dat de geschiedenis ons niets leert.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Misschien nog even aardige toevoeging die ik Simon Patterson n.a.v. de zelfde discussie op Twitter zag doen. Leeftijd waar deze oud 500cc kampioenen hun GP debuut maakten:
Citaat:
Roberts Jr: GP debut at 20
Crivillé: GP debut at 17
Doohan: GP debut at 24
Schwantz: GP debut at 22
Rainey: GP debut at 24
Lawson: GP debut at 25
Gardner: GP debut at 25
Spencer: GP debut at 19
fuzzybear
600 CC Super Single!!

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Sleen
Lid sinds: 14-03-2005
     Reageer met citaat 
Eigenlijk is alles hier al gezegd. Een mooi stuk van Johannes dat men op jonge leeftrijd toch duidelijk meer risico's neemt is een goede basis om te kijken naar leeftijds grenzen.

De crash zelf is uiteindelijk wel gewoon een racecrash dat Vinales bij het uitkomen van de bocht midden op het asfalt terecht komt is helaas niet te voorkomen. Dat close racing dan tot gevolg heeft dat de kans dat er 1 of meerdere achteropkomende coureurs enorm is, is een discussiepunt inderdaad.

Allicht kun je concluderen dat deze crash zelf te wijten was aan jeugdige overmoed en eventueel niet gebeurd was als hij wat ouder en rijper was geweest. Dat zullen we helaas nooit weten.


voor wat betreft dat close racing. Kijk naar de geblesseerde Lowes en Davies die zijn ook beide aangereden. En deze heren hebben een bak aan ervaring.

Ik denk dat je zolang er geracet word dit soort ongevallen niet kan voorkomen in snelheids sporten.

Dat we wel naar de leeftijd moeten kijken ben ik mee eens.

Laat de jongens en meiden eerst eens zichzelf ontwikkelen. Beetje gek doen met leeftijds genoten,zoenen in het fietsenhok en tot laat in het weekend gamen met vrienden.

Daarna komt onze mooie sport.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
bredebeier
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 29-11-2005
     Reageer met citaat 
Angst is een slechte raadgever, maar ik begrijp
dit wel;
https://www.racesport.nl/...rvanger-in-portimao/
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Beetje ondergesneeuwd vanwege het trieste nieuws uit Jerez is dat Facundo Llambias, die ook de snelste ronde reed in race 2, de eerste coureur afkomstig uit Uruguay is die WK punten scoorde in een vd WSB evenementen.

Ook op GP niveau niets uit dat land. Behalve de Argentijnse GP van 1963 waar toen in de 50, 250 en 500cc WK punten werden gehaald door Uruguayanen.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8


Snelle navigatie: