MotoGP te snel voor de klassieke circuits? favoriete topics

Moderator: RG500IU

Topic: MotoGP te snel voor de klassieke circuits? (785 keer gelezen)
falerossi
 
Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: Friesland
Lid sinds: 24-06-2002
     Reageer met citaat 
Via Motorsport.com kwam ik een interessant artikel tegen;

https://nl.motorsport.com/...ke-circuits/6503387/ 

Door de hoge snelheden die de huidige Motogp motoren halen, zijn de crashes ook vaak zwaarder. De vraag in dit artikel dan ook, gaat De Motogp te snel, zijn de "oude" circuits nog wel veilig genoeg. En zou de snelheid beperkt moeten worden. Citaat:
Is het nodig dat we op het rechte stuk in Qatar de 362 kilometer per uur aantikken?”, vroeg Marquez zich openlijk af. “Als we op deze manier doorgaan zijn de uitloopzones op elk circuit in rap tempo veel te klein.”


Hoe kijken jullie hier naar?
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
bredebeier
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 29-11-2005
     Reageer met citaat 
Volgens mij speelt deze discussie al zolang de motorsport er is.

Als we kijken hoe de huidige generatie staat tegenover risico,s en ook risico mijdend gedrag aanmoedigt, kon daardoor deze vicieuze cirkel wel een snel krapper en krapper worden de aankomende decennia.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Ben-Gunther
 
Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: Edam-Volendam
Lid sinds: 23-06-2002
     Reageer met citaat 
Ik geloof wel dat er gekeken moet worden naar de steeds hoger worden de topsnelheden. Uiteindelijk technisch zal mogelijk worden om de 400 km aan te tikken, maar of dat nog verantwoord is kun je, je afvragen.

Dat wordt dan kiezen uit beperkende maatregelen aan de techniek, of de circuits. Het laatste zal denk ik het meest voor de hand liggend zijn.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Nou van mij mag het wel 100km/h langzamer. Zijn er ook geen giga grintvelden meer nodig en kun tribunes weer zo gebouwd worden dat je ook zonder verrekijker alles nog kan zien.
Het wiel is rond
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 11-05-21 om 13:50:19
Volgens mij speelt deze discussie al zolang de motorsport er is.

Als we kijken hoe de huidige generatie staat tegenover risico,s en ook risico mijdend gedrag aanmoedigt, kon daardoor deze vicieuze cirkel wel een snel krapper en krapper worden de aankomende decennia.


Gewoon de basic vraag; hoe moet een WK wegrace kampioenschap er uit zien?

Leuk om even out of the box te denken.
Het wiel is rond
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 12-05-21 om 19:15:55
..
Gewoon de basic vraag; hoe moet een WK wegrace kampioenschap er uit zien?
..

Heel goede vraag, heel lastig te beantwoorden.
Ik vind dit sws een lastig Topic om te beantwoorden en iets zinnigs te zeggen, maar wel boeiend..
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 12-05-21 om 20:08:08
(...)

Heel goede vraag, heel lastig te beantwoorden.
Ik vind dit sws een lastig Topic om te beantwoorden en iets zinnigs te zeggen, maar wel boeiend..


Je bent niet de enigste hoor. Het valt mij al heel lang op dat eigenlijk niemand uit het gewone publiek hierover ook maar iets kan bedenken. Sterker nog, bijna niemand vindt het een goede vraag.

En ik vind het heerlijk om over te mijmeren.
Het wiel is rond
fuzzybear
600 CC Super Single!!

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Sleen
Lid sinds: 14-03-2005
     Reageer met citaat 
Het is ook een hele lastige discussie. maar je kan je inderdaad dan afvragen hoeveel winst boek je met nog 5 km topsnelheid er bij op de korte rechte stukken. Win je daarmee wel tijd of word het dan nog lastiger om de motor af te remmen en te sturen waardoor je daardoor allicht weer de tienden die je wint weer verliest.

Ik denk dat iedere fabrikant het biggest better fastest wil. Uiteindelijk doel blijft het snelste zijn van iedereen. En dan in dit geval qua rondetijden of posities. Maar aan de andere kant wil men ook trots kunnen zijn dat men het beste materiaal heeft wat de hoogste topsnelheid haalt.

Het heeft denk ik niet eens alleen met topsnelheid te maken maar met name ook de bochtensnelheid. Hier komen de meeste valpartijen voor. Dus hoe hoger die bochtensnelheid ligt des te harder gaat men onder uit en heb je dus meer ruimte nodig.

dus dan is denk ik vooral de vraag moet de bochtensnelheid naar beneden?
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 13-05-21 om 10:51:32
..
dus dan is denk ik vooral de vraag moet de bochtensnelheid naar beneden?

Dat niet alleen, ook topsnelheden want rondetijdn in zijn totaal moeten langzamer
Johannes schreef 13-05-21 om 09:11:30
..
En ik vind het heerlijk om over te mijmeren.

RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Vanaf ongeveer 26 minuten komt dit onderwerp ook even aan bod in Eurosport's In-Lap waarin vooruitgeblikt wordt op Le Mans
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Traditioneel volgen de circuits de ontwikkeling van de motoren.

Maar leidend voor mij is het kijkplezier van de fan langs de baan. Daar zit de ziel van de motorsportbeleving.

Als de topsnelheden straks naar de 450 km/h gaan, en wie zegt dat dat niet zou kunnen, dan komen we een halve km van baan af te zitten.

Dus hoog tijd om hier over na te denken. En dan ook meteen die hoge hekken weg. Daar heb ik ook wel iedeeën over, maar dat is weer een ander onderwerp.
Het wiel is rond
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Helaas voor ons liefhebbers gaat motoGP zich steeds meer ontwikkelen als een TV sport. Het gaat de zelfde kant op als bij het voetbal, de TV gelden worden steeds belangrijker, de belangen van het publiek steeds minder.

Mijn doomscenario is het verdwijnen van de echte 'klassieke' rijderscircuits als Jerez,Phillip Island, Assen enz en de komst van steeds meer Tilke achtige banen in landen ver weg die veel geld willen betalen. Ene Rossi sorteert daar al op voor door een sponsor uit die oorden binnen te hengelen.. volgende stap is natuurlijk een lobby voor een GP in dat land..
RacingRick

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 28-05-2004
     Reageer met citaat 
Wat mij betreft mag de snelheid zeker naar beneden als daarmee races op de klassieke circuits worden gered. Natuurlijk is het voor de fabrikanten de sport om de snelste fiets te maken, maar dat kan ook binnen aangepaste technische reglementen. Je zou e.e.a. kunnen bereiken met het aanpassen van de standaard ECU, toch?
Als toeschouwer ga je er niets van merken, behalve dat de motoren nog dichter bij elkaar zullen komen.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 15-05-21 om 11:03:59
Helaas voor ons liefhebbers gaat motoGP zich steeds meer ontwikkelen als een TV sport......


Dat is zo, maar op zich hoeft dat nog geen probleem te zijn. Je kan tv en internet optimaal bedienen zonder het publiek achter het hek tekort te doen.

Het is een keuze.

Voor de promotor is het live publiek hooguit interessant als decor, voor het plaatje, maar verder telt het op geen enkele manier meer mee.

Het mooiste voorbeeld daarvan zijn de onleesbare rijnumers. Minachting voor de kopers van dure kaartjes.
Het wiel is rond

Snelle navigatie: