Gran premi de Catalunya favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
7

Catalunya

6 juni 2021
Spanje Circuit de Barcelona-Catalunya

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Fabio Quartararo
2Jack Miller
3Johann Zarco
4Miguel Oliveira
5Franco Morbidelli
Volledige uitslag »

RACE

1Miguel Oliveira
2Johann Zarco
3Jack Miller
4Joan Mir
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

TRIVIA

Daniel Pedrosa (Repsol Honda) zorgde op 8 juni 2008 voor de (tot 2016) laatste overwinning in deze klasse op Michelin banden. Dani stapte later dat seizoen vanaf Indianapolis ook over op Bridgestones omdat de prestaties vd Michelins achteruit gingen.
Marc Márquez won hier in 2014 de MotoGP klasse en broer Alex de Moto 3. Dit was voor het eerst in de 66 jaar WK wegrace dat twee broers op dezelfde dag een Grand Prix wonnen!
15 juni 2003: Debuutzege voor de Ducati Desmosedici met Loris Capirossi, Rossi wordt 2e, Gibernau 3e.
In 1998 krijgt raceleider Max Biaggi een zwarte vlag voor het negeren van een stop&go penalty wegens inhalen onder geel. Hij negeert echter ook deze en rijdt gewoon door naar de finish! Max wordt gediskwalificeerd en Mick Doohan erft de overwinning.
Marcos Ramírez (Leopard Honda) was hier in 2019 de laatste rijder in een unieke nog nooit (ook niet in andere klasses) eerder voorgekomen serie van 12 verschillende winnaars. Fabio Di Giannantonio was in oktober 2018 de eerste in deze serie.
Na Mike Hailwood, Randy Mamola en Eddie Lawson werd Loris Capirossi (Ducati)hier in 2003 de 4e rijder in de geschiedenis die met drie verschillende merken (Yamaha, Honda en Ducati) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Aleix Espargaró (Pole) en Maverick Viñales (Ecstar Suzuki) zorgden tijdens de kwalificaties van de Catalunya GP 2015 voor een historische 1-2, de eerste Suzuki Pole sinds Assen 2007 (Vermeulen). De laatste 1-2 QP was met Schwantz/Barros (Jerez 1993)
Na Jerez, Le Mans en Mugello behaalde Jorge Lorenzo (MoviStar Yamaha) hier in 2015 voor het eerst in zijn carrière een vierde zege op rij en naderde WK leider Valentino Rossi tot op 1 punt.
Door de winst bij de Catalunya Grand Prix van 2011 bracht Repsol Honda rijder Casey Stoner zijn totaal op 26 zeges in de zwaarste klasse waarmee hij Kevin Schwantz passeerde. Alleen Rossi, Agostini, Doohan, Hailwood en Lawson behaalden meer zeges.
Valentino Rossi verraste in 2009 Fiat Yamaha teamgenoot Jorge Lorenzo in de laatste bocht en won. Rossi is dan met 40 zeges de meest succesvolle Yamaha rijder ooit, hij nam het record over van Phil Read die tot 39 zeges kwam.
In pas zijn vijfde halveliter Grand Prix (1995) leek Carlos Checa met de Fortuna Honda op weg naar de overwinning totdat hij op driekwart van de race door een highsider onderuit ging. De zege ging toen, gelukkig voor het publiek, naar Alex Crivillé.
Topic: Gran premi de Catalunya (8189 keer gelezen)
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Paul17 schreef 09-06-21 om 16:15:13
(...)


De BMW Boxercup had dezelfde regels tijdens hun support-races bij de MotoGP overigens. Down is out, vanwege de uitstekende cilinders op de Boxermotoren die daardoor sneller olie lekte .


ik vond dat een hele leuke klasse toentertijd. Ik herinner me nog dat ik in de oude strubben zat en iemand zijn machine crashte. Wat mij toen opviel was dat het achter wiel compleet overdwars in het frame stond. waarschijnlijk door de enkelvoudige ophanging die het ding had. ik meen dat het Mamola was maar dat is puur gok werk.

Was Mamola toen niet vaste gastrijder in dat veld?

toevallig reed ik verleden week nog achter de straat versie van zo'n ding. Het was de eerste BMW die ik echt mooi vond ondanks de boxer layout.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Als je kijkt met wat voor schade sommige coureurs terug de baan op worden gestuurd lijkt mij een normale regel om in te voeren!
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
falerossi schreef 10-06-21 om 09:35:58
Als je kijkt met wat voor schade sommige coureurs terug de baan op worden gestuurd lijkt mij een normale regel om in te voeren!


Zelfs in de ZAC mag je na een crash niet de baan weer op. Eerst langs Medical en je motor opnieuw keuren.
En zo hoort het. Voor je eigen veiligheid en voor de veiligheid van de andere coureurs
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: