Silly Season 2022 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Topic: Silly Season 2022 (5169 keer gelezen)
RacingRick

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 28-05-2004
     Reageer met citaat 
Btw, wel fijn dat RW overstapt. Kun je de prestaties van de jongelui tenminste vergelijken met bijv. die van Bo en andere rookies. Al is Baltus geen rookie meer natuurlijk.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Sleen
Lid sinds: 14-03-2005
     Reageer met citaat 
RacingRick schreef 12-11-21 om 16:10:28
(...)

Alleen de toprijders hadden het nieuwste materiaal. Hoe verder je de grid af ging, hoe ouder het materiaal werd.

Was dat niet omdat de nieuwste machines zo schreeuwend duur waren? wat ik al aangaf?

Citaat:
Wat dat betreft is de Moto2 nu nog erger dan de Aprillia cup van toen. Bijna allemaal hetzelfde frame en blok. Een soort RBR cup XL.

Nu is het inderdaad wel zo. Het begin leek echter veel belovend. Met veel verschillende frame fabrikanten. (Volgens mij zelfs MuZ op een gegeven moment met een buizenframe?)
Volgens mij was het idee achter de moto2 met standaard/identieke blokken juist om de kosten te drukken en zo dus ruimte te bieden aan meerdere framebouwers en teams.
Schijnbaar is dat idee toch mislukt omdat alle ander framebouwers al zijn afgehaakt?

Citaat:

Een prototype blok ontwikkelen is veel te duur en de overstap naar meerdere fabrikanten met standaardblokken maakt het een soort van 2e WSS of WSBK.

Klopt maar als er een format is waar iedere fabrikant al een blok van in huis heeft maar die juist meer tunings vrijheid geeft dan de wss of iets dergelijks? En dan een format wat inderdaad niet vergelijkbaar is met de WSS of WSBK. Het tripleblok zoals er nu is heeft in de basis volgens mij wel wat opties. Aprillia heeft volgens mij al een 3 cylinder? MV natuurlijk ook en volgens mij Yamaha ook. Of ze allemaal ongeveer gelijke cylinder inhouden hebben weet ik zo niet. Allicht zou er in doe hoek iets te halen zijn? Dat de fabrikanten hun bestaande 3 cylinder op een gelijke cylinderinhoud brengen oid dergelijks. En dan met een cylinder inhoud die niet in de wss voorkomt. Maar ja daar hebben ze net die Triumph voor gehomologeerd..

Citaat:
De Moto3 is natuurlijk niet veel beter met slechts 2 fabrikanten. Doordat KTM de helft van zijn motoren Husqvarna, GasGas of CFmoto noemt, lijkt het nog wat.

Ja maar dat is eigenlijk het zelfde als wat Aprilia op een gegeven moment deed met Gilera..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Zapper
 
Profiel Privébericht Website 
Locatie:
Lid sinds: 28-07-2005
     Reageer met citaat 
Een goede stap zou zijn om een maximum te zetten op het aantal Kalexen die op de grid mogen staan. Zo kunnen andere constructeurs ook hun kans krijgen.
Als dat bijvoorbeeld 8 zou zijn, zouden er al 4 constructeurs moeten zijn om de teams te bevoorraden met een chassis.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Zapper schreef 12-11-21 om 22:25:39
Een goede stap zou zijn om een maximum te zetten op het aantal Kalexen die op de grid mogen staan. Zo kunnen andere constructeurs ook hun kans krijgen.
Als dat bijvoorbeeld 8 zou zijn, zouden er al 4 constructeurs moeten zijn om de teams te bevoorraden met een chassis.


En dan heb je 24 coureurs die hun prestaties toeschrijven aan het feit dat ze geen Kalex hebben.
De geschiedenis leert ons dat de geschiedenis ons niets leert.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Sleen
Lid sinds: 14-03-2005
     Reageer met citaat 
Zapper schreef 12-11-21 om 22:25:39
Een goede stap zou zijn om een maximum te zetten op het aantal Kalexen die op de grid mogen staan. Zo kunnen andere constructeurs ook hun kans krijgen.
Als dat bijvoorbeeld 8 zou zijn, zouden er al 4 constructeurs moeten zijn om de teams te bevoorraden met een chassis.


Ja maar het punt is volgens mij dat de andere chassis bouwers het al geprobeerd hebben en schijnbaar niet een competatief pakket konden bieden. Daarnaast was het meen ik vaak zo dat ook hier weer de kosten niet op konden tegen de baten.

Dus ik vermoed als je die regel die jij hebt bedacht zou toepassen je een probleem hebt omdat er op dit moment geen framebouwers zijn die de capaciteiten hebben om een competatief frame te bouwen.

In mijn optiek was die mogelijkheid er namelijk toen men overstapte van de Honda 4 cylinder blokken naar de Triumph 3 cylinders. Het is een heel ander motorconcept waar men volgens mij, in principe helemaal overnieuw kon/moest beginnen qua frame ontwerp.
Echter ook toen zijn er geen nieuwe of andere fabrikanten ingestapt.

Het probleem in dit geval is denk ik voornamelijk kosten. Ik denk dat het voor bijna elke andere framebouwer/fabrikant te duur is om voor alleen een moto2 klasse frames te ontwerpen en te bouwen.
Ik heb een tijdje terug een filmpje gezien van Kalex over hun fabriek. Dat is best een flink bedrijf. Ik kan me voorstellen dat je als nieuwe framebouwer iets soortgelijks moet opzetten om alleen in de moto2 competatief te zijn, je je heel snel bedenkt.

Voor de fabrikanten die er toen waren is er qua 'afzetmarkt' denk ik weinig veranderd.

In vroeger tijden had je legio framebouwers, Rickman, Seeley, Bakker en ga zo maar door. Dat kon omdat de kosten qua ontwerp en bouw waarschijnlijk lange niet zo hoog lagen en men naast de racerij ook particulier kon verkopen voor mensen die hun eigen motor beter wilden maken. Dat zie je nu uiteraard niet meer.

Brengt mij eigenlijk op de vraag. Is in de huidige megadure motorsport een klasse waarin je wilt werken met een concept van alleen chassis bouwers in plaats van volledige fabrikanten nog wel een verstandige zet?

« Gewijzigd: 13-11-2021 om 00:40:57 door fuzzybear »

TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 13-11-21 om 00:29:11
(...)



Brengt mij eigenlijk op de vraag. Is in de huidige megadure motorsport een klasse waarin je wilt werken met een concept van alleen chassis bouwers in plaats van volledige fabrikanten nog wel een verstandige zet?


Nee.
De geschiedenis leert ons dat de geschiedenis ons niets leert.
Zapper
 
Profiel Privébericht Website 
Locatie:
Lid sinds: 28-07-2005
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 13-11-21 om 00:04:15
(...)


En dan heb je 24 coureurs die hun prestaties toeschrijven aan het feit dat ze geen Kalex hebben.


Klopt uiteraard. Maar het is een viciueze cirkel. Als je framebouwers niet de mogelijkheid geeft om bij meerdere teams in te stappen, dan hebben ze te weinig input om hun frame te laten evolueren. Kijk naar NTS en MV. 1 team is gewoonweg te weinig.

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat er geen 3 framebouwers plotseling een competitief frame kunnen bouwen op 1 seizoen.

Zorg dan dat ze kunnen 'inlopen' in het CEV bijvoorbeeld...

Deze situatie is niet gezond voor de racerij, maar ook niet op te lossen op 1 seizoen.
Zapper
 
Profiel Privébericht Website 
Locatie:
Lid sinds: 28-07-2005
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 13-11-21 om 08:09:13
(...)


Nee.


Hier ga ik ook mee akkoord. Ik zie liever fabrikanten een pakket bouwen ipv deze eenheidsworst... De motoren zijn zo aan elkaar gewaagd dat zelfs inhalen erg moeilijk wordt....
falerossi
 
Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: Friesland
Lid sinds: 24-06-2002
     Reageer met citaat 
Ik snap niet dat een fabrikant als Honda, die jaren de blokken geleverd heeft aan de Moto2 niet zelf een fiets bouwt. KTM kon dit namelijk ook.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 13-11-21 om 20:43:27
.. KTM kon dit namelijk ook.

Klopt, voor paar jaar.. Maar nu gestopt en gewoon rondrijdend met Kalex.. Zo komt er ook een VR46 Yamaha team... zelfde constructie..
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
de voorlopige deelnemerslijst, wel Corsi bv, geen Baldasarri:

(bron: motogp.com)
Geen NTS meer, ook 2 Boscoscuro's / Speed-Up's minder..
bredebeier
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 29-11-2005
     Reageer met citaat 
Zijn er ook wintertesten voor deze klasse trouwens?

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Grand Prix / Moto2 / Valencia. De afsluiter! »

Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Ja: deze week (morgen de 17e en donderdag de 18e) op Jerez.
Volgens Internet is er 2022 maar een Pre-Season test: 22 t/m 24 februari, ook op Jerez, waar dan ook de baan nog met de Moto 3 gedeeld moet worden.
Kees
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 24-09-2006
     Reageer met citaat 
Citaat:
Geen NTS meer, ook 2 Boscoscuro's / Speed-Up's minder..


Dus dat GasGas is geen speedup met een andere stikker?

« Gewijzigd: 16-11-2021 om 17:57:25 door Kees »

MB84
 
Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: Dordrecht
Lid sinds: 28-08-2005
     Reageer met citaat 
Kees schreef 16-11-21 om 17:54:19
(...)


Dus dat GasGas is geen speedup met een andere stikker?


Die gaan ook met Kalex rijden.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: