Monster Energy British Grand Prix favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
12

Silverstone

29 augustus 2021
Groot-Brittannië Silverstone Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Pol Espargaró
2Francesco Bagnaia
3Fabio Quartararo
4Jorge Martín
5Marc Márquez
Volledige uitslag »

RACE

1Fabio Quartararo
2Álex Rins
3Aleix Espargaró
4Jack Miller
5Pol Espargaró
Volledige uitslag »

TRIVIA

Bij de eerste Britse Grand Prix die op Silverstone werd verreden in 1977 was Pat Hennen met een Suzuki de winnaar. Landgenoot Steve Baker op een Yamaha werd tweede, waarmee de eerste Amerikaanse 1-2 zege een feit was.
Scott Redding is de enige Britse coureur die een thuis Grand Prix op twee verschillende circuits wist te winnen. In 2008 won hij (als jongste coureur ooit) de 125cc op Donington en in 2013 de Moto 2 op Silverstone.
Patrick Pons (Sonauto Yamaha) crasht bij de Britse GP op Silverstone op 10 augustus 1980 en wordt overreden door zijn landgenoot Michel Rougerie die hem niet meer kon ontwijken. Pons overlijdt twee dagen later in het ziekenhuis.
Met zijn vierde seizoenszege in 2017 zorgde Andrea Dovizioso (Ducati) voor de 100e Italiaanse MotoGP zege. Landgenoot Valentino Rossi (Yamaha) reed deze dag in zijn 300e GP in de zwaarste klasse naar de tweede plaats.
In de door Jack Middelburg gewonnen race van 1981 rukt de jonge Freddie Spencer op naar de 5e plaats met de Honda NR500 4-takt tot hij moet opgeven door een mechanisch defect. Opmerkelijk omdat teamgenoten de NR soms niet wisten te kwalificeren.
Aan de vooravond van de 1979 GP wordt onder aanvoering van Kenny Roberts & andere toprijders een plan voor de World Series (Formule 1/Formule 2) geïntroduceerd. De top 50 coureurs willen hogere startgelden, het plan zal in schoonheid sterven..
De Brit Steve Manship (Suzuki) werd in 1978 tweede bij de enige GP die hij ooit reed. Manship ging op Intermediate banden van start, hij kon daardoor door blijven rijden toen het begon te regenen. De rest ging de pits in voor een bandenwissel.
Met winst in 2021 voor Yamaha (Qartararo), voor Suzuki, Aprilia, Ducati, Honda en KTM zagen we voor het eerst in de MotoGP historie een top 6 met 6 verschillende merken. In de 500cc klasse kwam dit in 1972 (Joegoeslavië) voor het laatst voor.
Jack Middelburg versloeg hier Kenny Roberts op zijn Sarome Suzuki voor de zege in 1981. Middelburg's overwinning was de laatste Grand Prix zege voor een echte privérijder in de koningsklasse.
Met zijn derde achtereenvolgende zege in 2011 was Casey Stoner (Repsol Honda) in zijn 150e Grand Prix de eerste Honda rijder die dit wist te presteren sinds Valentino Rossi in 2003.
Aleix Espargaró behaalde hier in 2021 met een derde plaats het eerste MotoGP podium binnen in de Aprilia historie.
Op 18 juni 1979 debuteert op dit circuit de Honda NR (ook wel Never Ready genoemd) 500 4-takt met rijders Mick Grant & Takazumi Katayama. Na kwalificatie in het achterveld, vielen ze al vroeg in de race uit...
Kenny Roberts (GoodYear Yamaha) en Barry Sheene (Heron Suzuki) leverden in 1979 een spannende strijd af die door de Amerikaan met 0,03 sec. verschil werd gewonnen. Sheene werd opgehouden door een achterblijver, ene George Fogarty....
Topic: Monster Energy British Grand Prix (4783 keer gelezen)
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Net pas even de race gekeken, ik was nog iets te druk met zelf rijden...

Wat een prutactie van MM93, dat was echt een onmogelijke move.
FQ heeft na dit sterke resultaat 1 hand op de wereldtitel. Voordeel voor hem is dat achter hem iedere keer de punten naar verschillende rijders gaan. Rins en Espargaro spelen geen rol in het kampioenschap maar gaan wel met de dikke punten aan de haal.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Ook terug van een weekje weg en een circuitdag erachteraan.

De RS GP op het podium, voor mij als Aprilia rijder het belangrijkste van de dag. En FQ is nu wel bezig met zijn eerste kampioenschap.

Mede door de erg wisselvallige resultaten van de rest.

MM? Met elke race je collega's eruit beuken red je het niet.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 01-09-21 om 10:05:42


MM? Met elke race je collega's eruit beuken red je het niet.


Het wordt echt een beetje raar nu. Elke race is het weer Van Beukmanshuizen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Dit kwam ik net tegen op Twitter (@motogpmart):
Citaat:
With Aleix Espargaro finishing 3rd at Silverstone, 6 manufacturers have finished on the MotoGP podium in 2021.The only other season in the MotoGP era this has happened is 2006 (Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki, Kawasaki, KR211V)

Persoonlijk vind ik eigenlijk van niet omdat de KR211V van Team Roberts eigenlijk gewoon een Honda in een ander frame was...
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 08-09-21 om 13:10:16
Dit kwam ik net tegen op Twitter (@motogpmart):
(...)

Persoonlijk vind ik eigenlijk van niet omdat de KR211V van Team Roberts eigenlijk gewoon een Honda in een ander frame was...


Ga maar eens op een draaiend blok zitten, je komt niet ver hoor.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Haha neuh, maar wat ik bedoel om het nu een 'constructeur' te noemen als dat eigenlijk Honda is gaat me beetje te ver
     Reageer met citaat 
De constructeur was niet Honda. Die hebben alleen een blok ter beschikking gesteld. Het frame was totaal een ding van KR zelf. Volgens mij onderschat jij het belang van het frame, een motorfiets is meer dan alleen een goed blok. Kijk naar de Moto2, Kalex tegenover NTS. Zijn welhaast compleet andere machines.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 08-09-21 om 17:05:08
...Volgens mij onderschat jij het belang van het frame, een motorfiets is meer dan alleen een goed blok. ...

Nee, zeker niet. Maar in mijn beleving werd met 'constructors championship' altijd de motorenfabrikant bedoeld, dat heb ik niet helemaal goed begrepen
     Reageer met citaat 
Constructeur is naar mijn mening degene die frame en motor samenbrengt. Dat was dus KR, niet Honda.

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: