TT is een evenement wat altijd controverse op zal roepen. Ook ik heb bezorgd gekeken naar de Senior race zaterdag na de ongevallen de laatste twee weken. Er zijn twee plekken op het circuit waar de medische helikopter geparkeerd staat tijdens de race, en elke ronde is het fijn om te zien dat de helikopter er nog staat.
De fascinatie voor road racen/TT staat bij mij ook soms op een gespannen voet met de realiteit. Op 29 mei 2003 was ik voor de eerste keer op Man. Bij de bottom van Bray Hill de eerste training gekeken, een spectaculaire plek, toeval om daar terecht te komen. Tijdens de eerste twee ronden met grote verbazing gekeken. Je voelt de luchtdruk van de motoren die voorbij komen, het bonken van de vering door de compressie van Bray Hill, soms het schurende geluid van kuipdelen op de grond , het geluid van de motoren resoneert tussen de huizen en uiteindelijk tegen je borstkas. De zon die schittert op de kuip van de motoren, de zwarte strepen van de achterband; het is moeilijk om alle informatie een plek te geven.
Dan stopt de training en er wordt er met een rode vlag gezwaaid. Geen nieuwe motoren komen meer door, de speaker meldt dat de training is stilgelegd en er wordt muziek afgespeeld op de speaker. In een tuin iets verder op start een grasmaaier. Een enkele keer komt een Travelling Marshal op hoge snelheid voorbij. Ik besluit na een halfuur om naar een benzinestation te lopen om wat eten te halen. Als ik na een kwartier terugkom is de sfeer veranderd. Even later het bericht dat de training niet opnieuw gestart zal worden. Bedrukte gezichten bij de Marshals, er is er zelfs een die huilt. Racemotoren komen tegen de richting van de baan terug naar de rennerskwartier. Bedrukte gezichten achter het vizier, enkele rijders zwaaien als reactie van op het klappen van het publiek. Wachten totdat de openbare weg weer wordt vrijgegeven en met de motor terug naar de camping, iets voorbij de 12th mijl. Aldaar bereikt het bericht dat David Jeffries is gevallen bij Crosby en daarbij is verongelukt.
In de ochtend voor de training nog gekeken in het rennerskwartier en ook TAS team en Jeffries en Archibald gezien (Archibald zou later de TT Formula One en de Senior op zijn naam schrijven) . Crosby, waar ligt dat eigenlijk? Even kijken op de kaart. Daar ben ik 15 minuten geleden doorheen gereden, op de doorgaande weg wat ook het circuit is. Minder dan twee uur geleden dan het ongeval met Jeffries heeft plaatsgevonden. Verwarring en twijfel, ik weet niet of ik mij hier wel goed bij voel. Is dit wel wat voor mij? Ik weet het niet en praat met andere campinggasten over de dag. Ik besluit een dag te wachten.
De volgende ochtend staat een ochtendtraining op programma. Ochtend is een eufemisme, want de training start vroeg; kinderen en het mensen moeten nadien nog wel naar school/werk kunnen. Ik heb de tijden even opgezocht in het programmaboek uit 2003; start 5:15 (TT Formula One, Senior, Junior TT, Production 600 TT), 6:05 (Ultra Lightweight, Lightweight 400), 6:40 (Sidecars). Door het natte gras naar de baan gelopen, de lucht is helder en de zon schijn laag boven de Ierse zee. Vogels zijn ontwaakt, en na een paar minuten ben ik bij de baan. Best koud, natte voeten en in de schaduw wachten . Naast de Marshal is het nog niet echt druk.
Op Manx Radio 1368 - The Best Biking Station in the World- hoor je dat de eerste motoren vertrekken bij de grandstand, na een minuut of zeven hoor je in de verte motoren aankomen. Radio uit om de aankomst van motoren beter te kunnen horen, het duurt zeker een halve minuut voordat de motoren in het gezichtsveld zijn.
Ochtendtraining 30 mei 2003, echt onwerkelijk. Je hoort de Norton wankel nog een minuut nadat die voorbij is gekomen.
TT of road racen is niet voor iedereen, en dat kan ik begrijpen. Er zijn de tragische aspecten en de moeilijk te omschrijven positieve ervaring die tegelijkertijd aanwezig zijn. Op een vreemde wijze zijn die niet van elkaar te scheiden en kan tot een intern conflict leiden. Ik ben gevoelig voor de positieve emoties en voel mij verdrietig voor de mensen die achterblijven. En die balans is niet altijd in evenwicht.
Toch zal ik mensen die nieuwsgierig zijn het aanraden om de TT/ManxGP te bezoeken; het is iets wat nergens in de wereld te zien is.