Road Racing 2022 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

Topic: Road Racing 2022 (35679 keer gelezen)
john
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 10-04-2005
     Reageer met citaat 
TT is een evenement wat altijd controverse op zal roepen. Ook ik heb bezorgd gekeken naar de Senior race zaterdag na de ongevallen de laatste twee weken. Er zijn twee plekken op het circuit waar de medische helikopter geparkeerd staat tijdens de race, en elke ronde is het fijn om te zien dat de helikopter er nog staat.

De fascinatie voor road racen/TT staat bij mij ook soms op een gespannen voet met de realiteit. Op 29 mei 2003 was ik voor de eerste keer op Man. Bij de bottom van Bray Hill de eerste training gekeken, een spectaculaire plek, toeval om daar terecht te komen. Tijdens de eerste twee ronden met grote verbazing gekeken. Je voelt de luchtdruk van de motoren die voorbij komen, het bonken van de vering door de compressie van Bray Hill, soms het schurende geluid van kuipdelen op de grond , het geluid van de motoren resoneert tussen de huizen en uiteindelijk tegen je borstkas. De zon die schittert op de kuip van de motoren, de zwarte strepen van de achterband; het is moeilijk om alle informatie een plek te geven.

Dan stopt de training en er wordt er met een rode vlag gezwaaid. Geen nieuwe motoren komen meer door, de speaker meldt dat de training is stilgelegd en er wordt muziek afgespeeld op de speaker. In een tuin iets verder op start een grasmaaier. Een enkele keer komt een Travelling Marshal op hoge snelheid voorbij. Ik besluit na een halfuur om naar een benzinestation te lopen om wat eten te halen. Als ik na een kwartier terugkom is de sfeer veranderd. Even later het bericht dat de training niet opnieuw gestart zal worden. Bedrukte gezichten bij de Marshals, er is er zelfs een die huilt. Racemotoren komen tegen de richting van de baan terug naar de rennerskwartier. Bedrukte gezichten achter het vizier, enkele rijders zwaaien als reactie van op het klappen van het publiek. Wachten totdat de openbare weg weer wordt vrijgegeven en met de motor terug naar de camping, iets voorbij de 12th mijl. Aldaar bereikt het bericht dat David Jeffries is gevallen bij Crosby en daarbij is verongelukt.

In de ochtend voor de training nog gekeken in het rennerskwartier en ook TAS team en Jeffries en Archibald gezien (Archibald zou later de TT Formula One en de Senior op zijn naam schrijven) . Crosby, waar ligt dat eigenlijk? Even kijken op de kaart. Daar ben ik 15 minuten geleden doorheen gereden, op de doorgaande weg wat ook het circuit is. Minder dan twee uur geleden dan het ongeval met Jeffries heeft plaatsgevonden. Verwarring en twijfel, ik weet niet of ik mij hier wel goed bij voel. Is dit wel wat voor mij? Ik weet het niet en praat met andere campinggasten over de dag. Ik besluit een dag te wachten.

De volgende ochtend staat een ochtendtraining op programma. Ochtend is een eufemisme, want de training start vroeg; kinderen en het mensen moeten nadien nog wel naar school/werk kunnen. Ik heb de tijden even opgezocht in het programmaboek uit 2003; start 5:15 (TT Formula One, Senior, Junior TT, Production 600 TT), 6:05 (Ultra Lightweight, Lightweight 400), 6:40 (Sidecars). Door het natte gras naar de baan gelopen, de lucht is helder en de zon schijn laag boven de Ierse zee. Vogels zijn ontwaakt, en na een paar minuten ben ik bij de baan. Best koud, natte voeten en in de schaduw wachten . Naast de Marshal is het nog niet echt druk.

Op Manx Radio 1368 - The Best Biking Station in the World- hoor je dat de eerste motoren vertrekken bij de grandstand, na een minuut of zeven hoor je in de verte motoren aankomen. Radio uit om de aankomst van motoren beter te kunnen horen, het duurt zeker een halve minuut voordat de motoren in het gezichtsveld zijn. Ochtendtraining 30 mei 2003, echt onwerkelijk. Je hoort de Norton wankel nog een minuut nadat die voorbij is gekomen.

TT of road racen is niet voor iedereen, en dat kan ik begrijpen. Er zijn de tragische aspecten en de moeilijk te omschrijven positieve ervaring die tegelijkertijd aanwezig zijn. Op een vreemde wijze zijn die niet van elkaar te scheiden en kan tot een intern conflict leiden. Ik ben gevoelig voor de positieve emoties en voel mij verdrietig voor de mensen die achterblijven. En die balans is niet altijd in evenwicht.
Toch zal ik mensen die nieuwsgierig zijn het aanraden om de TT/ManxGP te bezoeken; het is iets wat nergens in de wereld te zien is.
bredebeier
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 29-11-2005
     Reageer met citaat 
Een mooi stuk. Dank voor het delen. Ik zit er precies zo in. Het staat inmiddels in de planning af te reizen naar Man.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Mooie post/leesvoer John

Het boeit enorm, maar stoot ook erg af, zeker dit jaar met al die trieste ongevallen... Wat het is? Het is bijna niet te omschrijven. Jaren geleden was er een website joey-jan.com van een Nederlander die zijn liefde voor Roadracing/de TT (staat zelfs Topic over) daar toonde. Hij omschreef het als 'beautiful danger'.. met die kreet wordt het wel aardig weergegeven vind ik.

De geschiedenis, de namen vd bochten & herkenningspunten blijft me altijd bezighouden.. Of ik er ooit nog eens naar toe ga? Wie weet..
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
John, bedankt voor je mooi geschreven woorden. Zouden we misschien wel meer moeten doen, mooie stukjes voor elkaar schrijven. Maar goed ik doe het zelf ook niet zo vaak.

Ik zit nu op de camping, maar als ik terug ben zal ik eens even goed nadenken over IoM en of ik daar naar toe wil.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Trax
ZAC #111 en #717

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: op #111 en #717
Lid sinds: 24-06-2002
     Reageer met citaat 
Mooi geschreven John.

Over de IoMTT en hoe dat is voor een coureur kan ik het YouTube kanaal van Dave Hewson van harte aanbevelen.
Mooie kijkjes achter de schermen van afgelopen weken en ook zeer oprechte en eerlijke reacties op de tragische ongelukken.

Check het op https://youtu.be/p6J_CVToS-I
Dit is de eerste video in een serie van 6
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
john
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 10-04-2005
     Reageer met citaat 
Ik las op het motor forum dat het stukje waar jullie naar verwijzen is gekopieerd en daar heeft een reageerder het volgende op gereageerdCitaat:
... Niet dat gelul wat hier boven geschreven door een bezoeker die worstelt met zijn gevoelens....
LOL Die meneer is niet zo goed op de hoogte hoe ik in de discussie sta en hoe ik dat in vorige edities heb verwoord.

RG500IU schreef 13-06-22 om 11:22:45

De geschiedenis, de namen vd bochten & herkenningspunten blijft me altijd bezighouden.
Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van het circuit, dan kan ik dit boek van harte aanbevelen: Mountain Milestone Ik grijp vaak even dit boek om even wat op te zoeken betreffende het circuit en de ontstaansgeschiedenis. Ik bezit een stuk of tien boeken over de IOM, en dit is ëën van mijn favorieten.

Trax schreef 14-06-22 om 22:09:57
Over de IoMTT en hoe dat is voor een coureur kan ik het YouTube kanaal van Dave Hewson van harte aanbevelen.
Dave Hewson is top inderdaad, ik volg hem al een paar jaar sinds hij de Manx deelnam op een Ducati 888. Ik heb een zwak voor Ducatis uit die periode en volg de 888 coureurs met aandacht tijdens de Manx.

Johannes schreef 14-06-22 om 10:37:11
.... en of ik daar naar toe wil.
Mocht dat het geval zijn, en als je er prijs op stelt, dan wil ik wel informatie delen over praktische aspecten van een bezoek naar IOM. (Geldt overigens ook voor anderen die informatie willen)
john
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 10-04-2005
     Reageer met citaat 
Overigens zijn vandaag de races in Imatra Races zijn via youtube te bekijken
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
john schreef 03-07-22 om 19:32:09
..... dan wil ik wel informatie delen over praktische aspecten van een bezoek naar IOM. (Geldt overigens ook voor anderen die informatie willen)


Dat is een mooi aanbod
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Afgelopen weekend werden de Mid-Antrim 150 races in Noord-Ierland afgelast omdat onbekenden de boel gesabouteerd hebben door op het parcours dieselolie te sprekelen, glasscherven en spijkers te strooien. Schijnt eerder in 2011 ook al eens gebeurd te zijn... zware strop natuurlijk voor de organisatie en maar afwachten of dit niet de ondergang is..
john
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 10-04-2005
     Reageer met citaat 
Afgelopen editie weer naar de ManxGP geweest, dat was 4 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was geweest.

De races waren deze editie anders opgezet, in plaats van een programma van 2 weken was het nu tot 9 dagen gecomprimeerd. Oorzaak was dat de Manx overheid geen ClassicTT meer financierde, en het moeilijk was om voldoende marshalls te interesseren om tot de laatste races te blijven. De meeste bezoekers kwamen meestal in het weekend -bank weekend voor de Engelsen-, dan waren de belangrijkste races. Organisatie werd in zijn geheel weer door de ManxGP organisatie uitgevoerd.

Door deze wijzigingen en het opstarten van na de corona was het een andere ervaring als anders.

De publieke belangstelling was zeker minder als voorgaande edities. Als voorbeeld, bij de eerste training bij Glen Helen gekeken. Ik denk dat het aantal bezoekers minder dan 10 was, het aantal aanwezige marshalls in die sector was hoger als het aantal bezoekers. Later in de week werd het wel drukker, maar veel mensen kijken toch even de kat uit de boom.

Wat betreft de races, er zijn nu 5 klassen, twee met moderne motoren (Supertwin en Supersport), en 3 met oudere motoren (Junior classic (250cc tweetakt), classic senior (350 en 500 cc) en classic superbike). Daarnaast was het aantal coureurs wat per klasse deel kon nemen verlaagd, zoals ook al bij de TT het geval was. Ik hoorde iemand in het paddock vertellen dat andere jaren er iets van 60 coureurs meer waren.

Door de wijzigingen in de klasses krijg je ook een focus op andere motoren. Zo klinkt een startveld met 250cc tweetakten aantrekkelijk, maar die motoren waren in de 90er jaren al gevoelig, zeker op een circuit als Man. Moeilijk om die heel aan de finish te laten komen. Voorheen konden dan bijvoorbeeld ook 400cc viertakten of moto3 achtige motoren deelnemen. Krijg je toch vollere en gevarieerdere velden van.

De classic senior begrijp ik wel dat de 350 en 500 cc klassen zijn samengevoegd. Voorheen waren er separate races, maar ook hier was er altijd veel uitval. Vond het wel bijzonder om een DKW 350 wankelmotor te zien. Blok is een enkelschijf rotor, en is daarna door Norton gebruikt om hun racemotor te ontwikkelen.

Zelf kijk ik uit naar de classic superbike. Door de schuivende jaartallen in de reglementen zie je het deelnemers veld ook veranderen. Lee Johnson met een RC45 en een 916 bereden door een Italiaanse deelnemer zijn hier voorbeelden van. Blijkbaar is een ZXR750 een aantrekkelijke motor voor deze klasse, want daar rijden er veel van rond. Een prachtige motor was een Steve Hislop replica Norton wankelmotor die door het Wiz Norton team ingezet werd.

Voor wat visuele ondersteuning is het wellicht een idee om de daily round up van de ManxGP te bekijken. Mooi gefilmd en fijne sfeerbeelden. Races en enkele onboards zijn er ook te vinden voor wie even wat verder zoekt op het ManxGP youtube gedeelte.

Volgend jaar de 100e editie van de ManxGP, te mooi om te laten schieten..
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Op de Facebook pagina van Patricia Fernandez lees ik dat er een Docu komt over de North West 200. Eerst in de bioscopen in de UK en later wereldwijd ook via Netflix te bekijken!
john
 
Profiel Privébericht 
Locatie:
Lid sinds: 10-04-2005
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 29-09-22 om 14:36:41
....van Patricia Fernandez lees ik dat er een Docu komt over de North West 200.


Leuk dat er een docu wordt gemaakt van haar. Gezien het ook voor Netflix wordt gemaakt, mag je een mooi product verwachten. Hopelijk wordt de inhoud niet vergeten voor de ingewijden, er moet inmiddels een breed publiek worden aangesproken.

Een paar weken geleden gaf de winnaar van de Manx, Stephen Smith, op Twitter aan dat het tijd wordt voor een opvolger van de 2010 documentaire 'Closer To The Edge'. Daarop kwam een reactie dat later dit jaar op TT+ extra documentaires uitkomen. Vandaag kwam de eerste trailer uit.

Misschien hoort het volgende op een ander deel van het forum, maar laat het toch hier staan. Op Netflix is de film Rookie te vinden. Hierin een fictief verhaal wat zich afspeelt in de road racing wereld, met beelden van o.a. Hengelo, Chimay. Zelf vind ik het verhaal mager, maar de race beelden zijn mooi. Spetters 2.0 of zoiets
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Vandaag het bericht op Social Media dat ook Olivier Lavorel (passagier bij César Chanel in de IOMTT) is overleden. Het is dat verhaal van dat bizarre ongeluk waar in eerste instantie was bericht at Olivier bij de crash omgekomen was. Dit bleek later bestuurder César te zijn... Olivier lag in kritieke toestand in het z'huis op Man.
Toen hij een paar weken later stabiel was, is hij naar Frankrijk vervoerd voor verder herstel... hij heeft het niet gered dus.
https://the-race.com/...-sidecar-crash-dies/
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Vanaf aanstaande donderdag de 54e Macao GP die dit jaar een nieuw format heeft op de zaterdag met twee races over 8 ronden. De grote toppers als Hickma, Rutter & McGuinness laten helaas verstek gaan, daardoor matig deelnemersveld met slechts 15 rijders tot nu toe:
14 Andres Silva Pires (P), Honda
18 Lukas Maurer (CH), Kawasaki
26 Paul Williams (GB), Suzuki
29 Timothy Monot (F), Yamaha
32 Sheridan Morais (SA), Honda
38 Erno Kostamo (FIN), BMW
44 Rob Hodson (GB), Kawasaki
49 Raul Torres Martinez (E), Honda
55 David Datzer (D), BMW
69 Nadieh Schoots (NL), Kawasaki
74 Joey Thompson (GB), BMW
91 Julian Trummer (A), Yamaha
164 Matt Stevenson (GB), BMW
174 Laurent Hoffmann (B), BMW
474 Kamil Holan (CZ), Kawasaki
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
#38 Kostamo op Pole, Schoots P12, verslag op racesport.nl onderin artikel link om live te kijken (03:35 en 09:10).

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8


Snelle navigatie: