Capirex_65 schreef 06-01-23 om 06:59:08
De fout die volgens mij alle zichzelf omhoog willen werkende sporten maken is dat ze zich de markt uit prijzen. Dan vlieg je er ook uit, MotoGP en ook SBK is een redelijk beperkte sport voor liefhebbers. Accepteer dat. En maak daar het beste van. Spreek de taal van de motorrijder.
Ik denk dat je daar de spijker aardig op zijn kop slaat. Vroeger (jaren 70/80) was de sport een soort volkssport denk ik. ook toen speelde geld uiteraard al een rol. Maar was het meer dat Jan van 2 straten verderop best eens goed mee kon komen met de toppers. Denk dat motorsport een wat rauwere volkse uitstraling had en daarom veel mensen aansprak. Zeker Jan met de pet.
Ik vermoed dat de commerciele jongens hadden verwacht dat dit juist 1 van de sterke punten van de sport was en dit daarom goed te vermarkten was. Onder het mom het is al aansprekend voor de arbeiders klasse. Als we het slim aanpakken dan kunnen dat uitbouwen naar een breder publiek.
Maar juist door het gelikter te maken is er de klik met het gewone publiek wat verloren gegaan. En daarnaast is er voor de wat breder georienteerde fan nu veel andere sport die ook leuk is om te volgen. En wat jij ook al zei de coureurs zijn geen jongens van de straat meer maar "Celebs". Je merkt het hier ook.
Welke coureurs spreken qua gedrag? Een Crutchlow en vooral een Miller zijn voor een aantal mensen (waaronder ik zelf) leuke coureurs om te volgen omdat ze nog wat meer "echt" zijn. Ze nemen niet altijd een blad voor de mond. En wat je vroeger zag is dat ze ook in de andere klasses starten. Dat Miller dat nu doet met de ASBK is natuurlijk erg leuk. Als men die kant weer op gaat en er minder getrainde media mensen van maakt spreekt het meer aan gok ik.