Gran Premio d’Italia 2022 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
8

Mugello

29 mei 2022
Italië Autodromo Internazionale di Mugello

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Deniz Öncü
2Daniel Holgado
3Dennis Foggia
4Sergio Garcia
5Izan Guevara
Volledige uitslag »

RACE

1Sergio Garcia
2Izan Guevara
3Tatsuki Suzuki
4Andrea Migno
5Ryusei Yamanaka
Volledige uitslag »

TRIVIA

Miguel Oliveira (Red Bull KTM Ajo) behaalde hier tijdens de Italiaanse GP van 2015 zijn eerste Grand Prix zege en werd hiermee de eerste coureur uit Portugal die een wegrace GP wist te winnen.
Mika Kallio was hier niet altijd gelukkig in de kleinere klasses. In 2005 kwalificeerde hij zich met de Red Bull KTM op Pole, maar ging in leidende positie in de laaste bocht van de laatste ronde onderuit. Teamgenoot Gabor Talmácsi won toen de race.
Romano Fenati (KTM) won de race in 2014 voor merkgenoot Isaac Viñales en Alex Rins (Honda). De 0,010 sec. verschil tussen de eerste en derde plaats was het kleinste ooit gemeten.
Door het 2013 podium (Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Cal Crutchlow) eindigde een serie van 17 jaar waarin Italianen onafgebroken op het podium van de zwaarste klasse stonden. Luca Cadalora was in 1996 de eerste met een derde plaats.
Tijdens zijn debuut GP rijdt wild-card rijder Loberto Locatelli op zaterdag 2 juli 1994 zijn Aprilia naar polepostion, in de race werd hij 10e.
Jorge Lorenzo behaalde hier in 2016 de 100e MotoGP overwinning voor Yamaha door Marc Márquez in de laatste meters te verslaan. Teamgenoot Valentino Rossi moest opgeven wegens een opgeblazen motorblok.
Tomomi Manako rijdend op een Honda won hier in 1998 de 500e 125cc Grand Prix uit de geschiedenis. Manako zou dat jaar achter Kazuto Sakata als tweede eindigen in het wereldkampioenschap.
Sebastián Porto (Aprilia) wist hier als eerste Argentijn een Grand Prix buiten eigen land te winnen door in 2004 de 250cc race op zijn naam te schrijven.
Topic: Gran Premio d’Italia 2022 (2322 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Öncü weer op de pole en zojuist snelste in de WU. Migno rijdt in speciale Italiaanse kleuren zag ik vanmorgen. David Muñoz is eindelijk 16 geworden en doet voor het eerst mee, was al top 5 in de WU.

Sasaki zal hier niet bij zijn na die enge crash op vrijdagmiddag met Masia en Bertelle. Hersenschudding en fracturen in beide sleutelbenen...

Ook de net teruggekeerde Surra reed niet in de kwalificatie en zullen we ook niet zien in de race omdat hij niet fit is.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Een 1-2tje voor het GasGas team. Guevara voor García over de meet, maar in de uitslag gaat de overwinning toch naar García, omdat Guevara in de laatste ronde op het groen kwam.

Suzuki inclusief een longlap op P3 eindelijk weer eens een podium voor hem. Dat was al even geleden. Knap hoe hij in z’n eentje het gat naar de kopgroep weer dicht reed.

DNF voor Foggia. Zag er snel uit, had een klein gaatje, maar gaat vervolgens onderuit. Dat was nog wel een momentje. Z’n motor schoof over de baan heen richting de aanstormende groep. Ging net goed gelukkig.

Vrij veel valpartijen.
     Reageer met citaat 
Lange tijd heb ik de Moto3 amper gevolgd. Ik was alle follow-the-leader qualificatie kleuter perikelen met aanverwante straffen zat. De races keek ik minder en minder omdat door al de track limit warnings en straffen het allemaal niet zo boeiend vond. Vaak nam ik de race op en keek ik de laatste paar rondes.

Vandaag zat ik er weer klaar voor. De hele race heb ik gekeken. Helaas mag ik ook nu weer niet mijn ogen geloven om de uitslag op basis van wie het eerste over de finish komt te noteren.

De fun is er nu wel vanaf. Ik weet niet wanneer ik weer ga kijken en of ik weer ga kijken.
De_Wim
maar dan anders

     Reageer met citaat 
Helemaal zuur omdat hij niet op het groen kwam naast de curbstones, maar na de curbstones.

Dat is al eens eerder gebeurd, maar heeft wat mij betreft weinig met voordeel en tracklisimits te maken. Gewoon slechte manier van de regels opstellen / circuit indeling. De lokale schilder had deze driehoek wat minder stik moeten schilderen.
De inhoud van bovenstaand bericht bereikt u via internet. Het is derhalve niet uitgesloten dat onbevoegden de verzonden informatie hebben gemanipuleerd, door het toevoegen van taalfouten en/ of domme opmerkingen.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
De_Wim schreef 29-05-22 om 19:10:30
Helemaal zuur omdat hij niet op het groen kwam naast de curbstones, maar na de curbstones.

Dat is al eens eerder gebeurd, maar heeft wat mij betreft weinig met voordeel en tracklisimits te maken. Gewoon slechte manier van de regels opstellen / circuit indeling. De lokale schilder had deze driehoek wat minder stik moeten schilderen.


Barry had het daar ook over in de nabeschouwing. Als je je lijn rijd en je rijd precies langs de rand van de curbstone dan kun je het laatste stukje niet zo maar terug naar het circuit hoeken omdat daar ineens de streep heel scherp geschilderd is.

Aan de andere kant als je weet dat je waarschijnlijk het niet haalt als je zo strak langs de curb komt dan moet je hem daar niet langs sturen. Maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
De_Wim schreef 29-05-22 om 19:10:30
Helemaal zuur omdat hij niet op het groen kwam naast de curbstones, maar na de curbstones.

Dat is al eens eerder gebeurd, maar heeft wat mij betreft weinig met voordeel en tracklisimits te maken. Gewoon slechte manier van de regels opstellen / circuit indeling. De lokale schilder had deze driehoek wat minder stik moeten schilderen.

Dat maakt geen verschil.
Als je de geschilderde grens verlegt, verlegt de coureur ook de grens.........en terecht, daar zijn het coureurs voor.
You win some, you loose some.

Het is mierenneuken op de millimeter, zoals bij voetbal met de VAR en die lijntjes.
Het zou eerlijker moeten zijn, maar zo voelt het niet altijd.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
solex schreef 30-05-22 om 18:48:19
(...)
..Het zou eerlijker moeten zijn, maar zo voelt het niet altijd.

Precies, dat gevoel. Overigens is naar mening wel de juiste beslissing genomen als je de beelden uit de herhaling bekijkt. Zelfde als met Martin paar jaar geleden bij de Moto 2 in Oostenrijk.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Helaas valt Ana Carasco alleen maar op door dit soort zaken:

De alom bewierookte David Muñoz was eindelijk 16 en mocht voor de eerste x aantreden.
Haar teamgenoot finishte ruim een minuut voor haar en direct al P11.
Ana eindigde als laatste op ruim halve minuut vd voorlaatste..

Uitslagen eens nagekeken en ze is nog maar een x (Indonesië) binnen top 20
geëindigd... Laatste 5 GP's steevast laatste..

Heb groot respect voor haar, maar verschil tussen M3 en WSS300 is blijkbaar erg groot.
     Reageer met citaat 
Ana zit er allemaal voor de PR. Als die er volgend jaar nog bij is dan kan de selectie procedure wel de prullenbak in.
Leuk voor Supersport 300, maar niet voor Moto3.
     Reageer met citaat 
MB84 schreef 01-06-22 om 13:29:01
Als die er volgend jaar nog bij is dan kan de selectie procedure wel de prullenbak in.


Welke selectieprocedure?
     Reageer met citaat 
IRTA/Dorna moet toch al jaren een goedkeuring geven om een start te krijgen.
Zo kreeg Bo een start bij SAG omdat ze ik dacht O.a Pratama te licht hadden bevonden.

Snelle navigatie: