Motul TT Assen, editie 91 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
11

Assen

26 juni 2022
Nederland TT Circuit Assen

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Francesco Bagnaia
2Fabio Quartararo
3Jorge Martín
4Marco Bezzecchi
5Aleix Espargaró
Volledige uitslag »

RACE

1Francesco Bagnaia
2Marco Bezzecchi
3Maverick Viñales
4Aleix Espargaró
5Brad Binder
Volledige uitslag »

TRIVIA

Randy Mamola maakte in 1979 ook zijn 500cc debuut op een Zago Suzuki die hij aangeboden kreeg omdat de vaste rijder van deze machine, Mike Baldwin, geblesseerd was. Na een 17e trainingstijd werd hij 13e in de race.
Chris Vermeulen (Rizla Suzuki GSV-R) behaalde tijdens de natte kwalificatiesessie van 2007 hier de voorlopig laatste MotoGP Poleposition voor Suzuki. (de volgende Pole voor Suzuki was met Aleix Espargaró in Catalunya 2015).
Bij de TT van 2009 behaalde Fiat Yamaha rijder Valentino Rossi zijn 100e Grand Prix zege in zijn 217e GP start. Bij de Rossi-tribune in de Ruskenhoek werd in de uitloopronde een groot spandoek uitgerold met een fotocollage van al zijn zeges.
#11 Ben Spies werd in 2011, na Pat Hennen, Kenny Roberts, Freddie Spencer, Randy Mamola, Eddie Lawson, Wayne Rainey, Kevin Schwantz, John Kocinski, Kenny Roberts Jr en Nicky Hayden, de 11e Amerikaanse coureur die een 500cc of MotoGP race won.
Jack Middelburg debuteert tijdens de Dutch TT van 1977 als GP coureur in de 350cc (Yamaha) en de 500cc (Suzuki). In beide races eindigt hij als 11e, wat toen nog net buiten de punten was.
Boet van Dulmen, op een OW53 Yamaha, haalt met regenbanden op een opdrogende baan zijn beste TT resultaat (P2) ooit in 1981. Met Willem Zoet (Stimorol Suzuki; 4e) en Jack Middelburg (Sarome Suzuki; 5e) is er groot Nederlands succes.
Ben Spies werd met zijn zege in de MotoGP klasse in 2011 de eerste rijder die op het Asser TT circuit zowel een race in de Superbikes (2009) als in de koningsklasse van de GP's wist te winnen.
Barry Sheene (Suzuki) won de TT van 1975 voor Giacomo Agostini toen ze in exact dezelfde tijd over de finish kwamen. De toenmalige tijdwaarnemingsapparatuur kon het verschil niet meten. De Brit kreeg de zege toegewezen op basis van de finishfoto.
Barry Sheene (Suzuki) was in 1975 op Assen in de 500cc klasse de eerste rijder die een Grand Prix wist te winnen met een slick (Michelin) achterband op zijn machine.
In de '85 TT een primeur als er voor TV voor het eerst een on-board camera wordt gebruikt op de Honda van Randy Mamola. Echter weinig interessante beelden omdat Mamola voor het veld uitrijdt & de concurrentie achter hem onderuit gaat op de natte baan
De jongste TT winnaar ooit was de toen nog 15 jarige Marco Melandri die de 125cc won in 1998. De oudste was Fergus Anderson die op 45 jarige leeftijd in 1954 de 350cc won.
Wanneer het in 1981 kort voor de start begint te regenen, heeft Kenny Roberts al zijn kansen verspeeld als er verkeerde remblokken gemonteerd blijken te zijn. Kork Ballington haalt met P3 de eerste podiumplek binnen voor de Kawasaki 4-cylinder.
Poll
Vraagstelling: Wie gaat er winnen?
*** Poll is gesloten ***
Fabio Quartarao 4 (57%)
Francesco Bagnaia 1 (14%)
Aleix Espargaró 1 (14%)
Enea Bastianini 1 (14%)
Brad Binder 0 (0%)
Een Suzuki, nl: 0 (0%)
Jorge Martín 0 (0%)
Iemand anders, nl: 0 (0%)
Aantal stemmen: 7
Topic: Motul TT Assen, editie 91 (8385 keer gelezen)
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 26-06-22 om 20:28:42
Goh niemand die in de poll de uiteindelijke winnaar koos Ik moet toegeven dat ik zelf NB vergeten ben het in te vullen.


zeker wel ga maar kijken.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
goh wat flauw Fuzzemans. Maar eigen schuld dan had ik de poll maar eerder moeten sluiten
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Zo, terug uit Assen.

Wat een weekend, eindelijk weer een echte MotoGP met heel veel publiek.

De race gezien vanaf de (voormalige) Rossitribune. Je hebt een geweldig zicht op de Meeuwenmeer en Hoge Heide sectie. Zo idioot hard Aleix A daar elke ronde een halve seconde inliep op de leidende groep, echt briljant. Zaterdag op het talud bij Meeuwenmeer gezeten, je ziet live pas wie daar volgas doorheen gaat en wie iets inhoudt. Op tv zie je zoiets niet. Ik rij een paar keer per jaar trackdays op Assen, 20 Juli de volgende. Hoe meer je daar zelf rijdt hoe meer respect ik heb voor de GP (en iedereen die races rijdt) coureurs. Niet voor niets is met name de zuidlus favoriet bij de meeste rijders, Pecco heeft een tatouage van Assen op zijn arm.

De beide Acadamy rijders waren een klasse apart, al waren ze een beetje geholpen door FQ20. Een zeldzaam klungelig weekend voor Fabio die de laatste wedstrijden juist een sprong naar volwassenheid doormaakte. Gelukkig is ook hij in the end gewoon een mens met goede en slechte dagen.

Ik las achteraf dat ie met de dreiging van regen weer de baan op ging, mocht het echt zijn gaan regenen was dit een prima beslissing geweest.
Zodra de druppels kwaamen zag je de Prameccen en de Gresini's plus Oliveira ineens wegzakken. Binder en Miller ineens naar voren, een apart moment.

De meer dan goede P3 van Vinales sneeuwde een beetje onder in het academy geweld helaas maar minstens zo goed.
Achteraf bleek Oliveira bij de start een van die winglets kwijt geraakt te zijn, met die wetenschap toch gewoon goed 9e. Die KTM dingen maken wel het mooiste geluid.

Suzuki?
Rins met die geblesserde hand maakte er het beste van terwijl Mir wat kleurloos rondreed. Maar wie zou niet gedemotiveerd raken als je weet dat het ophoudt dit seizoen? Bij Suzuki is duidelijk de spirit weg, ze kregen ook geen toestemming om met die kids truck run mee te rijden las ik ergens. Als je werkgever eenmaal de kaasschaaf hanteert is dat dodelijk voor je prestaties, ook in een topsport team.

Honda? LCR net in de punten, Bradl 18e. Pol klaagde over zwaar ademhalen en bijna niet kunnen lopen. Hitte zoals in Duitsland vorige week kan behoorlijk gevaarlijk zijn. Aan zijn inzet en motvatie kan het niet liggen.

De andere Yamaha rijders zijn redelijk onzichtbaar, slechts Dovi is gefinished.

Live zie je zoveel meer dan via de TV, Gardner en Savadori reden voor wat ze waard waren, RF 25 had denk ik liever bij Honda gezeten. De tegenzin spat eraf, wss gaat hij geen nieuw contract krijgen bij wie dan ook.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Even een selectie van zelf geschoten foto's van afgelopen vrijdag:









« Gewijzigd: 27-06-2022 om 12:38:41 door fuzzybear »

TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 25-06-22 om 22:38:56
(...)
..Ben benieuwd naar het aantal

Vrijdag 23,574
Zaterdag 30,480
Zondag 104,244

Totaal: 158,298
vergelijkbaar met 2018/2019 de voorzitter vertelde tevreden te zijn op RTV Drenthe
     Reageer met citaat 
Dat zijn hele mooie aantallen.

Dat is bemoedigend

Als ik de beelden vanuit de helicopter zag vond ik de taluds er wel erg leeg uitzien. Voor TT begrippen dan.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 27-06-22 om 17:36:38
...vond ik de taluds er wel erg leeg uitzien. ..

Dat vond ik dus ook, dus twijfel beetje aan die getallen. Zat zelf ook op talud (Meeuwenmeer, waar ik bijna altijd ben op racedag). Het was voor ons (zelfde tijd ong. aanwezig) makkelijker plaatsje te vinden voor 4 pers. dan andere jaren. Vanuit onze plek kon je zien dat Mandeveen / Duikersloot meer groen dan toeschouwers was..
     Reageer met citaat 
Vergeet niet dat vergeleken met een paar jaar geleden er aanzienlijk meer tribunecapaciteit is, met haarbocht- en winterdijktribune.

Ik geloof die aantallen wel, zie niet zo goed in waarom ze daarover zouden liegen. En al waren het er 95.000 dan waren het nog steeds heel veel mensen. En dat is goed voor het voort bestaan van het evenement.
     Reageer met citaat 
Niet dat de getallen niet waar zijn, maar die tribunes stonden er in 2018 en 19 ook al en toen was het echt veel drukker op de taluds.

Zou het kunnen dat de verkochte kaarten van 2020, die nu ingezet mochten worden, meegerekend zijn, maar dat sommige mensen niet zijn komen opdagen. Her en der waren ook nog al wat lege plekken op tribunes, en dat bracht me op dat idee.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
De Geert Timmer bocht zit al ruim in de historische momenten, maar die van Aleix hoort daar ook zeker bij.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Nog even over Bradl: het viel mij op dat bij hem de achterkant niet inzakte bij het accelereren uit de GT. Als enige volgens mij. Mocht hij hiervan gebruik maken of kon/ wilde hij dit niet?
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 27-06-22 om 12:29:36
Even een selectie van zelf geschoten foto's van afgelopen vrijdag:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Nice!
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Elvera schreef 26-06-22 om 18:18:04
Quartararo krijgt een long lap penalty voor het meenemen van Aleix in zijn crash. ..

Dat verhaal gaat nog een staartje krijgen, Yamaha / Lin Jarvis overwegen het hogerop te zoeken. Naar mijn mening terecht, er is geen consistentie in de beslissingen vd stewards (Spencer) de laatste tijd.

« Gewijzigd: 28-06-2022 om 22:54:22 door RG500IU »

     Reageer met citaat 
Eens. En er is geen beroep mogelijk. Bij een geconstateerd feit (denk aan een jump start) snap ik dat. Hier is het feit dat Quatararo valt en Espargaro meeneemt. Maar er is verder veel interpretatie, en dan vind ik 'hoor-en-wederhoor' noodzakelijk. Ik vrees dat Spencer en co zich verschuilen achter een slecht stuk in de reglementen. En het gaat om de sport...

RG500IU schreef 28-06-22 om 18:03:13
(...)

Dat verhaal gaat nog een staartje krijgen, Yamaha / Lin Jarvis overwegen het hogerop te zoeken. Naar mijn mijn terecht, er is geen consistentie in de beslissingen vd stewards (Spencer) de laatste tijd.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
ik heb de race nog steeds niet terug gekeken op TV maar volgens mij was het ook een race incident. Ik was ook verbaasd dat de stewards dit ook al gingen bestraffen. Wat fabio ook al melde. Zullen we dan helemaal niet meer inhalen?
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: