Down Under: Phillip Island favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
18

Phillip Island

16 oktober 2022
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Fermín Aldeguer
2Augusto Fernandez
3Alonso Lopez
4Tony Arbolino
5Arón Canet
Volledige uitslag »

RACE

1Alonso Lopez
2Pedro Acosta
3Jake Dixon
4Fermín Aldeguer
5Manuel Gonzalez
Volledige uitslag »

TRIVIA

Na de overstap van RSM Team Scot/Force GP210 naar het JiR team met Motobi pakt Alex de Angelis hier in 2010 zijn eerste Poleposition die hij de volgende dag verzilvert met zijn eerste Moto2 zege voor Scott Redding (P2) en Andrea Iannone.
Maverick Viñales (Pons/Kalex) zorgde hier in 2014 voor de 50e Spaanse zege in de Moto 2 klasse.
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
Olivier Jacque en Shinya Nakano (beiden Chesterfield Yamaha) vochten in 2000 een heroïsche strijd uit die pas op de finish beslist werd toen de Fransman zijn teamgenoot met 0,014 sec. versloeg en zo de wereldtitel veroverde met 7 punten verschil.
Met een zege tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen verzekert Marlboro Yamaha rijder John Kocinski zich van de wereldtitel 1990. Naaste concurrent Carlos Cardús (die genoeg zou hebben aan P2) viel uit met een gebroken schakelpedaal.
Luca Cadalora (Marlboro Yamaha) schoof in het begin van de race van 1990, in een langzame bocht, al onderuit en kwam na vier ronden al weer als twintigste door, om daarna de race als derde af te sluiten achter Sito Pons en Jean-Philippe Ruggia.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
Raffaele de Rosa kwalificeerde zich met de Scot Racing Team Honda in 2009 naar zijn eerste 250cc Poleposition. Een dag later stond hij met een derde plaats voor de eerste keer in zijn carrière op een Grand Prix podium.
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
Marc Márquez reed in 2011 een indrukwekkende inhaalrace naar de derde plaats nadat hij vanaf de laatste startplaats moest vertrekken. Hij had een minuut tijdstraf gekregen nadat hij na afloop van de training Ratthapark Wilairot onderuit had gereden.
Telefónica MoviStar Honda rijder Daniel Pedrosa bezorgde Honda in 2005 de 600ste Grand Prix overwinning. Door een val van Pole-man Casey Stoner (Aprilia) behaalde hij zijn derde wereldtitel op rij.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
Esteve 'Tito' Rabat (Kalex) noteerde hier in 2014 zijn 9e Poleposition van het jaar en nam het oude record van Pol Espargaró uit 2012 over.
Topic: Down Under: Phillip Island (7150 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Over BB64:
MB84 schreef 18-10-22 om 11:08:06
.. meer zit er blijkbaar niet in hoe graag we hem ook verder naar voren zien...
Optimate schreef 19-10-22 om 13:36:31
Ik denk gewoon dat dit is waar Bo thuis hoort, op een goeie dag in de top 10. ..

Ja zo zal het zijn, blijkbaar moeten we dat maar accepteren...kennelijk wil ik zelf te veel. Hoop toch dat hij me nog eens verrassen gaat (in pos. zin uiteraard)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Nog even over Zonta:
Arnold_Janssen schreef 14-10-22 om 11:39:00
..
Ik las net dat hij zelf aangaf een natte plek te hebben aangetikt. Hoe zeer hij ook in een leerproces zit: dit mag hem maar één keer in zijn loopbaan overkomen.

Helemaal mee eens, sterker nog ik vind dat hem dit afgelopen vrijdag ook niet had mogen gebeuren. Je kijkt (neem ik aan) NB de twee voorafgaande trainingen in de andere klassen en ziet de baan verranderen en dan weet je toch waar er nog riviertjes over de baan zijn waar je moet oppassen? En het is je allereerste rondje ooit over deze baan.. dan rij je sws toch wat ingetogener zeg ik als toetsenbordridder..

Of waren de omstandigheden zo verraderlijk? Drie anderen vielen nl. ook in hun outlap.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 20-10-22 om 09:22:08
Over BB64:
(...)
(...)

Ja zo zal het zijn, blijkbaar moeten we dat maar accepteren...kennelijk wil ik zelf te veel. Hoop toch dat hij me nog eens verrassen gaat (in pos. zin uiteraard)


Dat hoop ik ook!
Het zit er zeker in, kijk naar Assen dit jaar. Daar klopte bijna alles!
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Het seizoen van Zonta is tot nu toe een pittige inderdaad. Letterlijk met veel vallen en opstaan. Maar wat we niet moeten vergeten is dat hij uit een heel ander voor traject komt als andere GP coureurs. Ik denk dat veel van ons voor onszelf een bepaald verwachtings patroon hebben gemaakt.

Logisch en dat mag ook. Voor mij hoeft Zonta dit seizoen weinig te laten zien. Er zijn denk ik met het team verwachtingen en doelstellingen geformuleerd. Welke dit zijn weten we natuurlijk niet.
Het enige wat Zonta voor mij moet doen is aan die eisen voldoen.

Ik hoop persoonlijk inderdaad wel dat hij leert wat zadelvaster te blijven. Maar ook dit schaal ik nog steeds onder het leerproces. En voor mij heeft hij daarin wat meer ruimte omdat de overstap die hij heeft gemaakt vrij groot is.


Over Bo gesproken hier ben ik het met Ite eens. Het was een mooie 10e plaats. Maar inderdaad ook weer veel valpartijen voor hem. Ik ben niet goed in statistieken. Ik zou graag een grafiek willen zien van welke coureurs er voor hem gevallen zijn en welke hij op eigen kracht verslagen heeft deze wedstrijd. En ja ook hier in geld weer dat je wel moet finishen. Maar het kan niet zo zijn dat je alleen maar posities wint in een race doordat je voor je uitvallers hebt.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Iedereen moet lekker voor zichzelf weten wat leuk is om naar te kijken en of iets aan verwachtingen voldoet of niet.

Tot vorig jaar keek ik naar Moto2 races en volgde ik de verrichtingen van Bo. Ik vond dat er teveel van hem verwacht werd op minder materiaal en verdedigde hem vaak. Nu zit hij op top materiaal en zelfs als alles klopt en hij op zijn thuisbaan rijdt, weet hij het podium niet te halen. Dat een ander daar anders naar kijkt mag uiteraard, ik ben er klaar mee.

Dan Zonta. Ik zit op 1 lijn met Fuzzy, hij komt uit een heel ander traject. Ik had het totaal geen schande gevonden als hij dit jaar eens als laatste zou kwalificeren. Maar integendeel, hij weet in de kwalificaties continue een man of 5/6 achter zich te laten en de laatste races eindigt hij in de top-20. Hij overtreft daarmee mijn verwachtingen voor dit seizoen.
Volgend jaar hoop ik dat hij een stap naar de top-15 weet te zetten en wellicht dat ik mijn tv dan ook weer voor de Moto2 aan ga zetten.

En nu met Collin Veijer ook weer een rijder in de Moto3, wat gaaf! Dat wordt straks weer 3 GP's op de zondag kijken. Zal mijn vrouw blij mee zijn
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Meer insight over het Navarro incident/niet tonen vd rode vlaag:
Citaat:
(Mike) Webb said the information being provided from the scene to race control didn’t justify a red flag. “A red flag cannot be ‘requested from trackside’, so no definitely this did not happen,” Webb said.

“The only person who can order a red flag is the race director, usually in consultation or at the request of the chief medical officer, it cannot be requested from trackside.

Citaat:
Webb also explained race control’s thought process behind leaving the race running, and admitted it took longer to reach Navarro than expected.

the Race: waarom geen rode vlag voor Navarro ongeval

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: