92e TT Assen 2023 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
8

Assen

25 juni 2023
Nederland TT Circuit Assen

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marco Bezzecchi
2Francesco Bagnaia
3Luca Marini
4Fabio Quartararo
5Brad Binder
Volledige uitslag »

RACE

1Francesco Bagnaia
2Marco Bezzecchi
3Aleix Espargaró
4Brad Binder
5Jorge Martín
Volledige uitslag »

TRIVIA

#11 Ben Spies werd in 2011, na Pat Hennen, Kenny Roberts, Freddie Spencer, Randy Mamola, Eddie Lawson, Wayne Rainey, Kevin Schwantz, John Kocinski, Kenny Roberts Jr en Nicky Hayden, de 11e Amerikaanse coureur die een 500cc of MotoGP race won.
In de '85 TT een primeur als er voor TV voor het eerst een on-board camera wordt gebruikt op de Honda van Randy Mamola. Echter weinig interessante beelden omdat Mamola voor het veld uitrijdt & de concurrentie achter hem onderuit gaat op de natte baan
Randy Mamola maakte in 1979 ook zijn 500cc debuut op een Zago Suzuki die hij aangeboden kreeg omdat de vaste rijder van deze machine, Mike Baldwin, geblesseerd was. Na een 17e trainingstijd werd hij 13e in de race.
Bij de TT van 2009 behaalde Fiat Yamaha rijder Valentino Rossi zijn 100e Grand Prix zege in zijn 217e GP start. Bij de Rossi-tribune in de Ruskenhoek werd in de uitloopronde een groot spandoek uitgerold met een fotocollage van al zijn zeges.
Jack Middelburg debuteert tijdens de Dutch TT van 1977 als GP coureur in de 350cc (Yamaha) en de 500cc (Suzuki). In beide races eindigt hij als 11e, wat toen nog net buiten de punten was.
Barry Sheene (Suzuki) was in 1975 op Assen in de 500cc klasse de eerste rijder die een Grand Prix wist te winnen met een slick (Michelin) achterband op zijn machine.
Barry Sheene (Suzuki) won de TT van 1975 voor Giacomo Agostini toen ze in exact dezelfde tijd over de finish kwamen. De toenmalige tijdwaarnemingsapparatuur kon het verschil niet meten. De Brit kreeg de zege toegewezen op basis van de finishfoto.
Boet van Dulmen, op een OW53 Yamaha, haalt met regenbanden op een opdrogende baan zijn beste TT resultaat (P2) ooit in 1981. Met Willem Zoet (Stimorol Suzuki; 4e) en Jack Middelburg (Sarome Suzuki; 5e) is er groot Nederlands succes.
Wanneer het in 1981 kort voor de start begint te regenen, heeft Kenny Roberts al zijn kansen verspeeld als er verkeerde remblokken gemonteerd blijken te zijn. Kork Ballington haalt met P3 de eerste podiumplek binnen voor de Kawasaki 4-cylinder.
Chris Vermeulen (Rizla Suzuki GSV-R) behaalde tijdens de natte kwalificatiesessie van 2007 hier de voorlopig laatste MotoGP Poleposition voor Suzuki. (de volgende Pole voor Suzuki was met Aleix Espargaró in Catalunya 2015).
Ben Spies werd met zijn zege in de MotoGP klasse in 2011 de eerste rijder die op het Asser TT circuit zowel een race in de Superbikes (2009) als in de koningsklasse van de GP's wist te winnen.
De jongste TT winnaar ooit was de toen nog 15 jarige Marco Melandri die de 125cc won in 1998. De oudste was Fergus Anderson die op 45 jarige leeftijd in 1954 de 350cc won.
Poll
Vraagstelling: Welke van de invallers eindigt zondag het hoogste?
Iker Lecuona 6 (75%)
Stefan Bradl 2 (25%)
Jonas Folger 0 (0%)
Aantal stemmen: 8
Topic: 92e TT Assen 2023 (3407 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Je kan nu als je een VIP kaart hebt van de vriendenloterij kaartjes voor de TT op vrijdag en zaterdag met 50% korting kopen en voor zondag met 25%. Actie is t/m 26 maart.

https://www.vriendenloterij.nl/...aanbod/tt-assen-2023

« Gewijzigd: 21-06-2023 om 10:43:25 door RG500IU »

     Reageer met citaat 
Ik droomde vannacht dat die lui van Extinction Rebelion de TT kwamen verstieren.
     Reageer met citaat 
leuke 1 april grap dat Rossi een wildcard krijgt voor de TT 2023
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Heb even polletje toegevoegd aan de openingspost van MB84, vraagstelling lijkt me duidelijk.

Marc Márquez is er gelukkig wel bij, de vraag is alleen hoe fit is hij? Omdat Stefan Bradl Rins vervangt bij zijn oude LCR team draaft Iker Lecuona (die ook niet 100% fit is) op om Mir bij Repsol Honda te vervangen in de laatste race voor de zomerstop.

Bij Tech 3 andermaal Jonas Folger in de plaats van Pol E die nu, verstandiger, nog 5 weken extra rust kan nemen voordat hij in Silverstone er weer bij is.
     Reageer met citaat 
Ik ben benieuwd na hoeveel crashes Marquez het in Assen voor gezien houdt…
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
MM93 in elk geval fit verklaard. Fabio Q moet zich na FP1 even melden omdat hij zich blesseerde aan de enkel tijdens een hardlooptraining in Amsterdam eerder deze week.
     Reageer met citaat 
RacingRick schreef 21-06-23 om 14:31:52
Ik ben benieuwd na hoeveel crashes Marquez het in Assen voor gezien houdt…


Is dat veelvuldig crashen de schuld van Honda, of is MM de grens sneller kwijt....of beiden...
Zijn skills to save lijken verdwenen sinds de laatste serieuze blessure; dubbelzien ...
Wellicht kampt hij nu met NAH
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 23-06-23 om 09:13:26
(...)


Wellicht kampt hij nu met NAH


Dit is helemaal niet onwaarschijnlijk.
Sterker nog, ongestraft zo vaak zo hard op je hoofd terecht komen zou ook enigszins wonderlijk zijn. Hoe goed de helm ook is die je draagt.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 23-06-23 om 09:13:26
(...)


Is dat veelvuldig crashen de schuld van Honda, of is MM de grens sneller kwijt....of beiden...
Zijn skills to save lijken verdwenen sinds de laatste serieuze blessure; dubbelzien ...
Wellicht kampt hij nu met NAH


Het antwoord op mijn vraag is dus: Na eentje…

Wiens schuld het is? De Honda is niet snel genoeg en onvoorspelbaar. De coureur bepaalt hoe ver hij gaat, maar moet harder pushen dan hem lief is om resultaat te behalen. Mir en Rins kunnen er helaas over meepraten. Een samenloop van omstandigheden. Vaak loop je “gewoon” weg bij een crash, nu ook nog eens de pech van vervelende blessures.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Mooie races gezien. 8 GP’s gehad en nu de zomerstop. Vervolgens nog 12 GP’s te gaan in 4 maand tijd. Dat is mooi voor ons, maar lijkt me wel pittig voor ( met name) de MotoGP coureurs. Dat zijn 3 races per maand. Dus bijna elk weekend.

Het ziet er vooralsnog naar uit dat het tussen de 3 Ducati mannen Bagnaia, Martin en Bezzecchi zal gaan.

Zarco kende een sterke start van het jaar met 3 podiums op rij, maar liet in Assen weer eens zien waarom hij nooit een serieuze titelbedreiging is geweest. Beetje hetzelfde als Miller.

Zonde en ook zuur dat Binder tot 2x toe in de laatste ronde over het groen gaat en in beide gevallen het podium misloopt.

Mooi voor Quartararo en Aleix

Vinales valt me tegen. Begon goed op Portimao, maar daarna nog weinig tot geen resultaat behaald. Wel wat pech gehad met technische problemen en de aanvaring met Bagnaia in Le Mans, maar hij zit me te vaak achter Aleix. Ik had er meer van verwacht….

Maar goed, het seizoen is nog lang. We zitten nog niet eens op de helft en er kan nog genoeg gebeuren.

Ik kijk wel uit naar wat een fitte Bastiannini en Oliveira na de zomerstop kunnen.
     Reageer met citaat 
Mijn eerste TT met de auto. Parasol meegenomen, perfect!
We zaten al voor 9 uur op de tribune, de warm-up was 09:45. Tijdens het wachten vraag ik me dan toch af: waarom niet van 09:00 - 09:10 en van 09:20 - 09:30 een warm-up voor Moto2 en Moto3? Of als er meer tussenliggende tijd moet zijn, laat ze 08:30 beginnen met warm-up. Met een beetje goede wil moet dit toch in te passen zijn.

Vervolgens de rijders parade. Tsja. Wel grappig en ik vond dat Rob van Gameren het leuk deed met die interviews.

De MotoGP race vond ik tegen vallen. Allereerst qua deelnemers. In het begin was van de laatste 5 rijders alleen Augusto Fernandez vaste deelnemer. En mijn broer en vader (toch ook volgers) dachten dat de Repsol Honda bereden werd door Bradl. Het is ook allemaal nauwelijks meer te volgen.
Over Fernandez gesproken, die viel me tegen. Folger kon hem lange tijd bij blijven en met z'n 2en reden ze op de laatste 2 plaatsen. Is die GasGas dan zo slecht t.o.v. de fabrieks KTM's?

Om de voorste posities was het saai. Het was leuk dat het nog enigszins bij elkaar kwam en hopen dat Martin nog wat kon doen, maar uiteindelijk gebeurde er niks en was het spannendst nog dat Binder weer (eikel!) een plaats terug gezet werd. Wat een verschil met die prachtige race van enkele jaren terug waarbij er een top-8 was die constant stuivertje wisselde. Maar goed, je kan niet elke keer een 6 gooien. Volgend jaar beter
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Het was inderdaad de minst spannende race met een fors aantal uitvallers. En inderdaad wat zal Binder zuur zijn. ik weet het regels zijn regels maar echt he om die 2 cm...
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Snelle navigatie: