Ik had al zo’n vermoeden dat dat de reden was waarom bepaalde geruchten en potentiele nieuwtjes maar beperkt naar buiten komen. Opmerkelijk is wel dat je soms Frank Weeink en Iwan van der Valk dingen hoort vertellen die je maar zeer beperkt terugvind op de nederlandstalige nieuwsbronnen. Jammer, echt een gemiste kans.
Wat Honda betreft, die situatie is natuurlijk al veel langer niet geweldig. Ze schuiven de gemiste ontwikkelingen makkelijk af op de Covid beperkingen. Maar als je even terugdenkt, dan had Cal Crutchlow er al veel problemen mee. Toen al, en dat is zeker 6 seizoenen geleden. En denk ook even aan Lorenzo in 2019.
Punt is Honda kan op de korte termijn niet zonder Marquez. Dus als hij volgend jaar een contract heeft met Honda rijdt hij nergens anders. De Japanse eercultuur is beperkt bekend in Europa, maar da’s toch wel iets om rekening mee te houden. Stel je voor zeg dat Honda haar sterrijder terwijl ze nog een contract hebben op een Italiaans tweedehandsje laten rijden. Leuke Spaanse onderhandelingstactiek wellicht, maar de praktische uitvoering ervan never nooit niet.
Voor de lange termijn is het goed dat Honda Ken Kawauchi heeft binnengehaald. Maar net zoals bij Ducati en Dall’igna, dat zal een paar jaar kosten.
Meer info over de Japanse eercultuur:
https://www.uchiyama.nl/ngeercultuur.htm