Viva Italia, Mugello! favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
6

Mugello

11 juni 2023
Italië Autodromo Internazionale di Mugello

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Francesco Bagnaia
2Marc Márquez
3Jack Miller
4Jorge Martín
5Marco Bezzecchi
Volledige uitslag »

RACE

1Francesco Bagnaia
2Jorge Martín
3Johann Zarco
4Luca Marini
5Brad Binder
Volledige uitslag »

TRIVIA

Joan Mir (Suzuki) behaalde hier 2021 met een derde plaats het 500e podium voor een Spaanse coureur in de Koningsklasse. Italië leidt nog steeds het landenklassement met 686 voor Spanje en de VS.
Loris Capirossi (Emerson Honda Pons) werd in 2000 na een racelang duel met Max Biaggi en Valentino Rossi, die beiden vielen in de slotfase, de eerste Italiaan die de zwaarste klasse op dit circuit won.
Sebastián Porto (Aprilia) wist hier als eerste Argentijn een Grand Prix buiten eigen land te winnen door in 2004 de 250cc race op zijn naam te schrijven.
Andrea Iannone (Ducati) was in 2015 de eerste Italiaanse rijder met een Italiaanse machine die Poleposition wist te behalen sinds Giacomo Agostini (MV Agusta) in 1972 de snelste in de trainingen was op het circuit van Imola
Repsol Honda testrijder/wild-card Tadayuki Okada (die voor het eerst sinds 2000 weer een Grand Prix reed) werd in 2008 met een viertiende plaats, op een leeftijd van 41 jaar en 109 dagen, de oudste coureur die in de MotoGP WK punten scoorde.
Haruchika Aoki, met de Molenaar V2 Honda, was in het natte tweede gedeelte van de race van 2001 veruit het snelst. Op basis van totaaltijden was zijn vjifde plaats het beste seizoenresultaat in dat jaar waarin hij beste privérijder werd.
Scott Russel, de wereldkampioen Superbikes 1993, reed als vervanger van de net gestopte Kevin Schwantz in 1995 hier zijn eerste race voor Lucky Strike Suzuki en werd 12e.
Door het 2013 podium (Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Cal Crutchlow) eindigde een serie van 17 jaar waarin Italianen onafgebroken op het podium van de zwaarste klasse stonden. Luca Cadalora was in 1996 de eerste met een derde plaats.
Troy Corser, regerend Superbikekampioen, op Yamaha YZR, eerst in de Power-Horse en later Red Bull kleuren, haalde hier in 1997 met een twaalfde plaats zijn beste Grand Prix resultaat. Na de TT van Assen dat seizoen, zou Corser het team al verlaten..
Wat in Spanje nog nooit gelukt was gebeurde wel in Italië in 2012 toen met Daniel Pedrosa (Honda), Jorge Lorenzo (Yamaha) en Héctor Barberá (Ducati) de eerste startrij van de zwaarste klasse voor het eerst alleen maar gevuld was met Spaanse rijders.
Wild-card rijder Pier-Francesco Chili, die als tweede getraind had, haalde in 1995 met een tiende plaats voor de laaste keer namens Cagiva Grand Prix punten binnen.
Jorge Lorenzo behaalde hier in 2016 de 100e MotoGP overwinning voor Yamaha door Marc Márquez in de laatste meters te verslaan. Teamgenoot Valentino Rossi moest opgeven wegens een opgeblazen motorblok.
In zijn 24e race voor Ducati behaalde Jorge Lorenzo tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2018 zijn eerste zege voor het Italiaanse merk.
Door de Italiaanse Grand Prix van 2009 te winnen, bezorgde Casey Stoner (Marlboro Ducati) de Italiaanse motorfabrikant de eerste thuisoverwinning in de zwaarste klasse.
Tetsuya Harada zorgde hier in 1999 voor historie door Aprilia met de RSW 500 V2 de eerste Poleposition in de zwaarste klasse te bezorgen.
Andrea Dovizioso (Ducati) zorgde met zijn zege in 2017 voor de eerste overwinning op Mugello door een Italiaanse rijder op een Italiaanse motorfiets in de zwaarste klasse.
Topic: Viva Italia, Mugello! (1627 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
De 'MotoGP Mash' gaat verder, nu weer zonder Rins na dubbele beenbreuk opgelopen in de sprintrace. Deze keer een blessure die niet het gevolg was van contact..

Honda zwaar gehandicapt want Mir was zaterdag al afgehaakt na crash op vrijdag.

Gaat het weer een Ducati feestje worden?
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Een 1,2,3,4 en zo voortje.

Prima race van de top 3, teleurstellend voor Bez
Marquez broers schakelen zichzelf uit, voor MM komt dat over als een soort van karma na zijn dick move in quali
Ook fijn met azijn!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 11-06-23 om 16:12:24
... dick move in quali

Ik gok dat je geen fan bent van MM93.

Hoe dan ook ik vind het een soort van sluwheid. Als je het op eigen kracht niet kan moet je alle middelen aangrijpen om je doel te bereiken, zolang dat binnen de regels is.

Deed niets ongeoorloofds bij uitkomen vd pits naar mijn mening. Het verstoorde echter beetje de concentratie van Pecco. Die dingen kunnen gebeuren in de racerij. PB had een keer gvd in zijn helm moet schreeuwen en onverstoorbaar door moeten gaan want op koude banden had MM niet aan kunnen haken. Nu ging hij in de emotie om zijn frustratie te uiten en gaf hij Marc de kans om daar van te profiteren.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Pecco had z’n cool niet moeten verliezen, dat was stom.
Snap ‘m wel want MM zat vol op de racelijn bij uitkomen pits straat. Zelfs wij kneuzen bij de Zac leren dat je om moet kijken en altijd rekening moet houden met snelle rijders op de baan.
Ik verdenk MM zelfs van opzet want voor een sleepje achter Bez zat hij er veel te ver achter.

En nee, ik ben geen MM fan. Al sinds zijn streken in de lagere klassen. Te onbesuisd
Ook fijn met azijn!
     Reageer met citaat 
MM kan geen wonderen meer verrichten , en overrijd vervolgens telkens.
Anders kan ik t niet zien.
HRC motor rijden is voor elke coureur,, multi talented of niet, another huge accident waiting to happen ...

https://www.racesport.nl/...ogp-race-in-mugello/
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Duidelijk meer bezoekers (nu 135.670 t.o.v. 74.078 over heel wknd in 2022) op Mugello, maar ook aanzienlijk hogere entreeprijzen (meer dan dubbele van Le Mans). Jack Miller vindt er ook wat van op crash.net.

Snelle navigatie: