Catalunya 2023 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
11

Catalunya

3 september 2023
Spanje Circuit de Barcelona-Catalunya

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Francesco Bagnaia
2Aleix Espargaró
3Miguel Oliveira
4Maverick Viñales
5Jorge Martín
Volledige uitslag »

RACE

1Aleix Espargaró
2Maverick Viñales
3Jorge Martín
4Johann Zarco
5Miguel Oliveira
Volledige uitslag »

TRIVIA

Aleix Espargaró (Pole) en Maverick Viñales (Ecstar Suzuki) zorgden tijdens de kwalificaties van de Catalunya GP 2015 voor een historische 1-2, de eerste Suzuki Pole sinds Assen 2007 (Vermeulen). De laatste 1-2 QP was met Schwantz/Barros (Jerez 1993)
15 juni 2003: Debuutzege voor de Ducati Desmosedici met Loris Capirossi, Rossi wordt 2e, Gibernau 3e.
Door de winst bij de Catalunya Grand Prix van 2011 bracht Repsol Honda rijder Casey Stoner zijn totaal op 26 zeges in de zwaarste klasse waarmee hij Kevin Schwantz passeerde. Alleen Rossi, Agostini, Doohan, Hailwood en Lawson behaalden meer zeges.
In pas zijn vijfde halveliter Grand Prix (1995) leek Carlos Checa met de Fortuna Honda op weg naar de overwinning totdat hij op driekwart van de race door een highsider onderuit ging. De zege ging toen, gelukkig voor het publiek, naar Alex Crivillé.
Valentino Rossi verraste in 2009 Fiat Yamaha teamgenoot Jorge Lorenzo in de laatste bocht en won. Rossi is dan met 40 zeges de meest succesvolle Yamaha rijder ooit, hij nam het record over van Phil Read die tot 39 zeges kwam.
Marcos Ramírez (Leopard Honda) was hier in 2019 de laatste rijder in een unieke nog nooit (ook niet in andere klasses) eerder voorgekomen serie van 12 verschillende winnaars. Fabio Di Giannantonio was in oktober 2018 de eerste in deze serie.
In 1998 krijgt raceleider Max Biaggi een zwarte vlag voor het negeren van een stop&go penalty wegens inhalen onder geel. Hij negeert echter ook deze en rijdt gewoon door naar de finish! Max wordt gediskwalificeerd en Mick Doohan erft de overwinning.
Na Mike Hailwood, Randy Mamola en Eddie Lawson werd Loris Capirossi (Ducati)hier in 2003 de 4e rijder in de geschiedenis die met drie verschillende merken (Yamaha, Honda en Ducati) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Marc Márquez won hier in 2014 de MotoGP klasse en broer Alex de Moto 3. Dit was voor het eerst in de 66 jaar WK wegrace dat twee broers op dezelfde dag een Grand Prix wonnen!
Daniel Pedrosa (Repsol Honda) zorgde op 8 juni 2008 voor de (tot 2016) laatste overwinning in deze klasse op Michelin banden. Dani stapte later dat seizoen vanaf Indianapolis ook over op Bridgestones omdat de prestaties vd Michelins achteruit gingen.
Na Jerez, Le Mans en Mugello behaalde Jorge Lorenzo (MoviStar Yamaha) hier in 2015 voor het eerst in zijn carrière een vierde zege op rij en naderde WK leider Valentino Rossi tot op 1 punt.
Topic: Catalunya 2023 (1194 keer gelezen)
Chrissifumi

Profiel Privébericht Website Facebook 
Geslacht: man
     Reageer met citaat 
Ik las ergens dat Bastianini een long lap had moeten rijden in Barcelona. Door zijn crash kon hij deze niet rijden en dus gaat die long lap penalty door naar de volgende GP. Dus geen straf voor z'n crash, maar gewoon het doorschuiven van een eerdere straf.

Ik lees nergens iets over een straf voor Bastianini n.a.v. de crash in Barcelona. Maar die straf is dus ook een long lap?
Johannes

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 04-09-23 om 14:30:15
(...)

Ja! Wat een verwennerij.

Ja zeg dat wel.
Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist
Harald

Profiel Privébericht Facebook 
     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 04-09-23 om 20:12:26
Ik las ergens dat Bastianini een long lap had moeten rijden in Barcelona. Door zijn crash kon hij deze niet rijden en dus gaat die long lap penalty door naar de volgende GP. Dus geen straf voor z'n crash, maar gewoon het doorschuiven van een eerdere straf.

Ik lees nergens iets over een straf voor Bastianini n.a.v. de crash in Barcelona. Maar die straf is dus ook een long lap?

Hij had een gridstraf van 3 plaatsen gekregen voor het te langzaam rijden op de ideale lijn afgelopen vrijdag. De long lap penalty was gegeven voor de startcrash. Ik weet niets af van andere straffen…
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
     Reageer met citaat 
Klopt Harald. Die LL moet Bestia inlossen bij de eerstvolgende GP waar hij aan de start komt.

Las net op socials dat hij 3 (Misano, India, Motegi) GP's moet gaan missen na zijn operatie van vanavond. Dat zou dan in Indonesië moeten zijn.
Plaggie
Het WF brekebeentje

Profiel Privébericht 
     Reageer met citaat 
Een historische 1-2 was het afgelopen weekend voor Aprillia.

Ik had graag Vinales zien winnen, maar Aleix was gewoon sneller en de verdiende winnaar. Met Oliveira op P5 een fantastische dag voor Aprillia.

Het blijft een bijzonder verhaal, dat van Aleix Espargaro. Zo’n beetje het ultieme voorbeeld van de aanhouder wint. In 2017 op de kansloze Aprillia stappen en samen met het team er een winnende machine van maken. En nu de vruchten plukken. Ik heb nooit wat met hem of z’n broertje Pol gehad, maar ik gun hem z’n succes! Zeer verdiend

Een dubbele wist zelfs voor Aleix, waarmee hij revanche neemt voor z’n blunder van vorig jaar.

Pagina's: 1 2

Snelle navigatie: