Misano, thuisrace voor VR46 team favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
12

Misano

10 september 2023
San Marino Misano World Circuit, Misano Adriatico

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Martín
2Marco Bezzecchi
3Francesco Bagnaia
4Maverick Viñales
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

RACE

1Jorge Martín
2Marco Bezzecchi
3Francesco Bagnaia
4Dani Pedrosa
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

TRIVIA

Eddie Lawson (P3) behaalde hier in 1991 zijn eerste Cagiva podium. De Amerikaan is de laatste rijder in de zwaarste klasse die in drie achtereenvolgende jaren (1989 Honda, 1990 Yamaha) op drie verschillende merken het podium behaalde.
Door een tweede plaats bij de San Marinese GP van 2011 kwam Repsol Honda coureur Dani Pedrosa tot 95 Grand Prix podiums met Honda waarmee hij Mick Doohan evenaarde. Jim Redman's record (98) kwam voor de kleine Spanjaard in zicht!
Met zijn zege vanaf Poleposition in 2010 was Repsol Honda rijder Dani Pedrosa de eerste Honda rijder sinds Marco Melandri in 2005 (Turkije & Valencia), die twee opeenvolgende GP's weet te winnen. Een week eerder had hij ook Indianapolis gewonnen.
Een zege bij de openingsrace voor het 2008 EWC kampioenschap bleek een goede basis te zijn voor Iris ten Katen (Honda) om haar 2007 titel te verdedigen. Met nog een tweede en derde plek prolongeerde ze de Supersport 600 titel.
Marc Márquez (Honda) won de race in 2015 voor Bradley Smith (Yamaha) en Scott Redding (Honda). Dit was het eerste MotoGP podium met rijders die allemaal een Moto 2 verleden hadden!
Fabio Quartararo (Yamaha) had aan een 4e plaats tijdens de 2e GP van 2021 op dit circuit genoeg om zich de eerste Franse wereldkampioen in de zwaarste klasse te noemen.
Doordat de start van de openings GP van 1980 een half uur naar voren was verschoven, verscheen Jack Middelburg te laat aan de start omdat hij nog lag te slapen in zijn caravan..
Loris Capirossi's 200ste MotoGP/500cc start eindigt in 2010 al in de tweede bocht als hij met zijn Suzuki door toedoen van Nicky Hayden ten val komt.
De regerend World Superbikes kampioen Fred Merkel debuteert in 1989 met een 10e kwalificatieplaats op een door HB gesponsorde NSR. Hij kwam deze race niet aan de finish. Zijn beste finish (in 3 GP's) zou een 11e plaats op Donington worden.
Achter winnaar Casey Stoner (Ducati) kwamen de Rizla Suzuki's van Chris Vermeulen en John Hopkins in 2007 als tweede en derde over de finish. Dit was de enige keer dat er twee Suzuki's een MotoGP podium haalden..
Een beperkt aantal (privé) rijders wil maar van start gaan als de race in 1989 onderbroken wordt voor regen, de toppers staken omdat ze het te gevaarlijk vinden. Pier-Francesco Chili (HB-Honda) won toen op Pirelli banden.
Regerend wereldkampioen Freddie Spencer won hier tijdens de 'Nations GP' van 1984 voor de eerste maal op de nieuwe Honda NSR V4. De NSR zou in de volgende jaren uitgroeien tot de meest succesvolle 500cc GP machine.
Jorge Lorenzo (Factory Yamaha) behaalde hier in 2011 zijn 38e Grand Prix zege bij de GP van San Marino. Lorenzo passeerde hiermee Jorge Martínez die tot 37 kwam en is nu na Ángel Nieto (90) de meest succesvolle Spaanse coureur.
Tijdens de 'wet race' van 2015 behaalde Scott Redding (Marc VDS/Honda), na een crash in de beginfase, met een derde plaats zijn eerste podium. Casey Stoner (Laguna Seca 2008) was zijn voorganger hierin (crash/podium).
Na een grondige verbouwing wordt er in 2007 voor het eerst 'met de klok mee' gereden als hier de San Marino/Rimini Grand Prix wordt gehouden. Winnaars: Casey Stoner (MotoGP), Jorge Lorenzo (250cc) en Matia Pasini (125cc)
Met Francesco Bagnaia (Pole), Jack Miller en Luca Marini was er tijdens de Emilia-Romagna Grand Prix van 2021 voor het eerst in de geschiedenis een eerste startrij gevuld met alleen Ducati's.
Topic: Misano, thuisrace voor VR46 team (1482 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Interessante vrijdag met een indrukwekkende Viñales (voor mij), maar Bezzecchi de snelste in nieuwe recordronde.

Bagnaia nog duidelijk pijn (logisch), maar toch vrij makkelijk naar Q2. Geen 2e rijder bij het fabrieksteam, maar wel Pirro (die de volgende 2 GP's Bastiani vervangt) in de Aruba.It kleuren als wild-card. Ook Bradl en Pedrosa wild-cards. P3 voor de Spanjaard die met nieuw carbonframe rijdt. Verder nog 8 uren winnaar Takahasi voor Rins in de plaats omdat Lecuona SBK rijdt in Frankrijk.

Prominente namen voor 2 plekken in Q2: de Espargaró broers, de Yamaha boys, Miller, Zarco en Oliveira die teamgenoot Raul Fernandez met P10 al rechtstreeks geplaatst ziet.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Pole voor JM89 met indrukwekkende ronde voor Bezzecchi (toch aardig wat last van zijn hand) en Pecco die me toch verraste als 3e. De Aprillia's op de zijkanten van rij 2 met Pedrosa er tussen in.

Opvallen dat Takahashi zich niet kwalificeerde (was buiten de 105% regel) en niet meedoet in de race van zondag. Op een bevriende Spaanse site las ik net dat Michael Barnes in 2012 op COTA met een BCL (soort CRT) zijn voorganger was.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Dani Pedrosa legend!! De grote man van het weekend voor mij. Bijzonder hoe hij in beide races aan het strijden is voor een podium. Helaas net niet gelukt.

Pole-position en 2x winst voor Martin. Dominant optreden op Misano. Verkleint het gat naar Bagnaia tot 36 punten.

Ondanks blessures ook 2x podium voor Bezzecchi en Bagnaia. De top 3 was lekker bezig.

Vinales viel me toch wel tegen. Hij zit nu al eventjes op de Aprillia en ondanks goede prestaties op z’n tijd, had ik inmiddels iets meer gehoopt/ verwacht. Niet dat je met een 6e/ 5e plaats zo’n verkeerd weekend hebt, maar iets frequenter op het podium ging ik wel vanuit.

Raúl Fernandez kende met P8 veruit z’n beste MotoGP race tot nu toe. Die begint er langzaam maar zeker toch aan te komen.

Marc Marquez ging heel aardig gisteren. En dan heb je het over een 8 voudig WK die aan het vechten is voor een top 5.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 11-09-23 om 10:29:27
Dani Pedrosa legend!! ...

Ja geweldig, toch weer genieten hoor.
Even een kanttekening: Dani was stout en reed met te lage bandenspanning. Eerste vergrijp, dus alleen een waarschuwing.

Ja Raul Fernandez vond ik ook wel een lichtpuntje, met je eens!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
10 Italiaanse motoren in de top 12 merkte iemand op, uitzonderingen Dani P4 en Marc P7.
     Reageer met citaat 
En 15 van de eerste 17 coureurs komen uit landen aan de Middellandse zee. Alleen Binder en Oliveira niet.

Een soort Mediterranean Open is het geworden.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Heb je problemen met hun afkomst Johannes?

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Er wordt nog wel eens de vraag gesteld of het met zoveel Spanjaarden & Italianen (en zoveel circuits op hun grondgebied) wel een 'volwaardig & eerlijk' WK is.

Maar is het niet zo dat het ook de snelste /beste mannen ter wereld zijn en daar thuishoren? Tuurlijk zijn ze daar terecht gekomen omdat ze daar de best gefaciliteerde trainingsmogelijkheden hebben en zo al op zeer jonge leeftijd een voorsprong hebben genomen op leeftijdgenoten uit andere landen.

Wat kunnen we daar aan doen? Ik weet het echt niet.

Maar het is natuurlijk tekenend dat in ons land die voorzieningen maar beperkt zijn en onze (jonge) talenten Zonta en Collin ook die landen opzoeken omdat ze daar meer / beter kunnen trainen.
     Reageer met citaat 
Nee ik heb geen moeite met hun afkomst.

Als de beste coureurs uit Papoea-Nieuw-Guinea en de Molukken zouden komen vond ik het ook prima.

Maar het is nu net als met het langebaan schaatsen met alleen maar Nederlanders en Noren. Het is erg smal voor een WK, maar de besten staan wel aan de start.

Wat kun je er aan doen? Niet veel. Er zijn natuurlijk de afgelopen 35 jaar wel heel veel beslissingen genomen die hiertoe geleid hebben. Dat is een keuze geweest. Bij een ander beleid hadden er Finnen, Zweden, Britten, nou ja en noem maar op aan de start kunnen staan. Maar daar zou men zich dan ook op toe moeten leggen en daar zouden, zeker op de korte termijn, ook lagere winsten bij horen.

Maar zo is het ook goed. Wat ik mooi vond bestaat niet meer, maar dat is ook een ontwikkeling van alle tijden. Het verandert steeds. En het is net als met de opmerking over de Italiaanse motoren. Dat is ook wat het is. Ik vond het mooi om daar ook de coureurs bij te noemen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 12-09-23 om 16:52:40

Maar het is nu net als met het langebaan schaatsen met alleen maar Nederlanders en Noren. ...

Ik even bij de huidige standen in de top 10:
MotoGP 4 Spanjaarden, 3 Italianen
Moto 2 5 Spanje 3x Italië
Moto 3 5 Spanje, Italië 1x en dan zijn er ook nog Moreira en Alonso die minstens halve Spanjaarden zijn.

De vraag hoe te veranderen blijft lastig te beantwoorden. Zolang de mogelijkheden deze sport (net als schaatsen ook) te beoefenen in deze landen het beste blijft komen de meeste (en normaal gesproken ook de beste) sporters ook uit die landen..
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 13-09-23 om 09:49:59
(...)

De vraag hoe te veranderen blijft lastig te beantwoorden. ..


Wij kunnen dit niet veranderen.
Dan zou dat al van bovenaf moeten komen.

Ik heb de getallen niet helemaal paraat, maar ik heb het wel eens uitgezocht;

In het het jaar dat Jasper Iwema kerstbomen ging verkopen om zijn contributie voor de Moto3 te betalen werd er rond 700 miljoen dollar aan de aandeelhouders betaald.

Dat zijn gewoon keuzes die maken dat het er nu zo uit ziet zoals het er uit ziet.

500 miljoen dollar om maar iets te noemen had ook besteed kunnen worden aan het stimuleren van de motorsport in de traditionele motorsport landen en aan gewone salarissen voor de sporters.

Maar dat is een andere visie ..........
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Snelle navigatie: