Sepang 2023 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
18

Sepang

12 november 2023
Maleisië Sepang International Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jaume Masiá
2Collin Veijer
3Matteo Bertelle
4Ivan Ortola
5Ayumu Sasaki
Volledige uitslag »

RACE

1Collin Veijer
2Ayumu Sasaki
3Jaume Masiá
4Ivan Ortola
5Adrian Fernandez
Volledige uitslag »

TRIVIA

Zulfahmi Khairuddin (AirAsia-Sic-Ajo KTM) veroverde voor zijn thuis Grand Prix in 2012 Poleposition waarmee hij de eerste coureur was uit Maleisië die dit presteerde.
Kort nadat hij in Brazilië in 2003 zijn eerste Grand Prix had gewonnen, wist Derbi rijder Jorge Lorenzo in Maleisië zijn eerste Poleposition te veroveren.
Collin Veijer met de Husqvarna van het Liqui Moly Husqvarna Intact GP team behaalde hier in 2023 zijn eerste Grand Prix overwinning. Dit was de eerste Nederlandse zege sinds Brno 1990 waar Hans Spaan de 125cc klasse won.
Toni Elías (Moriwaki) had hier aan een vierde plaats in 2010 genoeg om de eerste wereldtitel in de nieuwe Moto 2 klasse op zijn naam te schrijven.
Achter winnaar Sandro Cortese veroverde Zulfahmi Khairuddin (Air Aisia Ajo / KTM) met een tweede plaats tijdens zijn thuisrace in 2012 als eerste coureur uit Maleisië een Grand Prix podium.
Marc Márquez (Red Bull Ajo Motorsport) won hier zijn 8e Grand Prix van het seizoen 2010. Voor Derbi was dit de 11e zege in een seizoen, een nieuwe mijlpaal voor de Spaanse fabrikant.
John McPhee (Sterilgarda Max Husqvarna) werd hier in 2022, op een leeftijd van 28 jaar en 101 dagen oud, de oudste winnaar in de lichtste 4-takt categorie.
Casey Stoner bezorgde KTM hier in 2004 de eerste Grand Prix zege ooit. In het jaar dat Andrea Dovizioso (Kopron Scot Honda) kampioen werd eindigde de Red Bull KTM rijder toen als 5e in de eindstand.
Door een zege in 2012 werd Sandro Cortese (Red Bull KTM/Ajo)de eerste wereldkampioen in de nieuwe Moto 3 4-takt categorie die de 125cc klasse opvolgde. Met nog 2 GP's te gaan was de Duitser niet meer in te halen voor de concurrentie.
Met een tweede plaats in 2004 wist Kopron Scot Honda rijder Andrea Dovizioso zich verzekerd van zijn eerste wereldtitel. 'Dovi' won dat seizoen 5 keer en stond 11 maal op het podium. In 2005 maakte hij met hetzelfde team de overstap naar de 250cc.
Miguel Oliveira behaalde met een derde plaats bij de Grand Prix van Maleisië van 2013 de eerste podiumplek in de historie van het Indiase motormerk Mahindra.
Topic: Sepang 2023 (4647 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Precies! Veijer is al een paar weekenden gewoon sneller dan Sasaki!
Plaggie
Het WF brekebeentje

Reageer met citaat 
Yes!!!! Geweldig dit! Hij flikt het hem gewoon. Wat een mooie overwinning. Heel bijzonder en wat een baas is het toch.

Ik vond het ook een mooie revanche voor wat er in India gebeurde. Dat was zo zuur……. En dan vandaag Sasaki in een rechtstreeks duel verslaan.

Met DNF’s voor Holgado en Alonso en slechts P12 voor Oncu (na z’n crash met Rueda), gaat de titelstrijd nu nog tussen Sasaki en Masia. Ik gun het ze allebei en hoop op een mooie, spannende finale.
fuzzybear

600 CC Super Single!!

Reageer met citaat 
Wat een fantastisch moment. Echt uniek! 33 jaar op moeten wachten. Ik kan me niet bewust herinneren dat spaan daar won. Dit vergeet ik in ieder geval nooit weer. Zo sterk gereden ook! Sasaki was inderdaad zuur. Maar hey wat denk je nu? Dat Collin denkt ik win mijn eerste race ever maar niet want dat is sneu voor jou wk kansen?
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Ik ontdekte later op de socials dat David Muñoz, die als 5e over de streep kwam, teruggezet is in de uitslag naar P17 op ruim 33 seconden.

Het viel niet op, maar hij werd verantwoordelijk (veroorzaken botsing) gehouden voor de crash van Toba (opgaan achterste rechte stuk) op iets meer dan 4 ronden voor de finish.

De toedracht vd val is niet in beeld geweest maar dat is dus achteraf wel goed bekeken. Aangezien dit zijn 3e straf zou zijn zou de penalty dus een ride-through zijn. Omdat dit na de race was heeft hij dus 27 seconden straftijd gekregen omdat dat vergelijkbaar is met een RT.

Talentje hoor, 17 pas, maar wel een recidivist / heethoofd!
Plaggie
Het WF brekebeentje

Reageer met citaat 
De race gisteravond nog eens terug gekeken. Wat een bijzonder moment. Na een lastige Vrijdag (en ondanks P2 op de grid) een niet zo overtuigende Zaterdag, toch de GP winnen

Blijf me toch verbazen over de enorme stappen die hij gemaakt heeft. Als je nu de resultaten van de laatste 5 GP’s erbij pakt staat hij, samen met Masia, bovenaan met 72 punten.

De titelstrijd gaat nu nog tussen Masia en Sasaki. De rest staat er met 41 punten achterstand te ver achter. Dat wordt (hopelijk) nog een mooie finale in Valencia. Ik heb dan een lichte voorkeur voor Sasaki. De laatste Japanse wereldkampioen in de lichtste klasse was denk ik Haruchika Aoki? 95/96? Zou het wel leuk vinden als hij een Alzamora’tje doet. Kampioen worden zonder een race te winnen
Plaggie
Het WF brekebeentje

Reageer met citaat 
Dat van Munoz zag ik ineens in de uitslagen verschijnen. Nu snap ik dus waarom.
     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 13-11-23 om 16:22:07
De laatste Japanse wereldkampioen in de lichtste klasse was denk ik Haruchika Aoki? 95/96?

Sakata 1998
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Frank Weeink over Moto3-zege Veijer: "Bijzonder dat hij nu al regie wil hebben" op https://nl.motorsport.com/
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Iedereen probeert nu een graantje vh succes mee te pikken. Motor.nlCitaat:
De historische triomftocht van Collin Veijer in Maleisië in beeld. ?
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Ik las net op motogp.com over 75 jaar GP's het volgende:
Citaat:
399 riders have won Grands Prix in solo classes – so reaching 400 in 2024 seems not only plausible or possible, but likely.

The most recent maiden GP winner is Collin Veijer (Liqui Moly Husqvarna Intact GP) after his Moto3™ victory at Sepang.

Pagina's: 1 2

Snelle navigatie: