Qatar 2023 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
19

Losail

19 november 2023
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Luca Marini
2Fabio Di Giannantonio
3Álex Márquez
4Francesco Bagnaia
5Jorge Martín
Volledige uitslag »

RACE

1Fabio Di Giannantonio
2Francesco Bagnaia
3Luca Marini
4Maverick Viñales
5Brad Binder
Volledige uitslag »

TRIVIA

Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Topic: Qatar 2023 (2321 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Even wat spielerei tussen Bezzecchi & Pol E na afloop van T1.
De beide kampioenskandidaten zitten dicht bij elkaar, baan nog aardig vuil, nog geen snelle tijden.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Vinales het snelst in de WUP. Als er een WUP puntentelling/ klassement komt dan gaat dat tussen Vinales en Nakagami denk ik
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Prachtige overwinning voor Diggia!! Wat een race van hem. Het hele weekend al. Een 1-2 in de races.

Mooi en bijzonder ook voor het Gresini team. Vorig jaar met Bastiannini en nu dus Di Giannantonio. Fabio is na 1,5 jaar pas echt op gang gekomen in de MotoGP en dat zal hem mogelijk de kop kosten. Maar toch raar als een GP winnaar er volgend jaar niet meer bij is.

Nog wel even een hachelijk momentje van Bagnaia. Dat scheelde niks. Hij zou ze er beiden even afgemaaid hebben.

Vinales beide races de beste niet- Ducati, maar blijf me opvreten hoe weinig hij doordrukt om een tegenstander voorbij te komen. Dat heeft hem weer eens het podium gekost.

Jammer jammer van Martin. Het verschil is nu 21 punten. Het is zeker nog niet gedaan, maar wordt wel lastig met nog 1 weekend.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
16 zeges in een seizoen voor Ducati nu, een record las ik. Oude stond op naam van Honda met 15 in 1997 en 2003
     Reageer met citaat 
Ik heb de race gisteren niet gezien. Na de formule 1 en de Moto3 vond ik het wel welletjes. Misschien was het een geweldige race, maar de uitslag roept toch een gevoel in me op....

Zarco weet in Australie eindelijk te winnen. Maar is de races daarna weer onzichtbaar en kleurloos.

Bastianini wint Maleisie, nu weer nergens te bekennen.

diGiannantionio wint plots een race, vorige 2 races kleurloos. Ok, ook in Australie weet hij voor het eerst op het podium te komen.

Ik vraag me dan af: waar kijken we naar? Het is allemaal zo wispelturig. In 2020 was dat na jaren dominantie door aliens nog gaaf en spannend, maar inmiddels vind ik dat niet meer. Mijn interesse voor de MotoGP wordt minder.

Maargoed, nog 4 jaar, dan rijdt Collin Veijer in de MotoGP en ben ik weer vaste kijker
     Reageer met citaat 
Ik vrees dat de banden te belangrijk zijn geworden. Ducati kan makkelijk aan Michelin vragen om Martin een mindere band te geven en zo hun team de wereldtitel te bezorgen....
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Ik vind het typisch dat schijnbaar de kwaliteit van 1 compound band dusdanig verschilt dat het zoveel met het rijgedrag doet.

Ik begrijp dat het nooit allemaal exact het zelfde kan zijn. Maar met een relatief kleine badge banden voor de motogp racerij zou je zeggen dat er een bepaalde continuiteit in de kwaliteit van de banden moet zitten. Zo als ik het begrijp van Martin was deze band zo dusdanig anders/slechter als anderen van dat compound dat hij daardoor niet kon doen wat hij wilde.

Hij is dan misschien wat uitgesproken maar ik snap zijn opmerking wel.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 20-11-23 om 08:16:51
...
Ik vraag me dan af: waar kijken we naar? Het is allemaal zo wispelturig. ..

Het is net alsof jij zegt dat de MGP gedomineerd moet worden door type aliens.. en dat het van mindere kwaliteit is als die ene dag gewonnen wordt door iemand die alles perfect voor elkaar heeft, waar alles klopt en de omstandigheden misschien in zijn voordeel zijn?

Je kijkt wel naar de (in mijn ogen) oersaaie F1 omdat die gedomineerd wordt door een alien die toevallig ook nog Nederlander is.
Ik snap het niet hoor. Ik word graag getracteerd op spektakel en onvoorspelbare actie.. daarom is MotoGP juist voor mij ontzettend boeiend.
Chrissifumi schreef 20-11-23 om 08:16:51
..
Bastianini wint Maleisie, nu weer nergens te bekennen. ...

Reed op laatst de snelste ronde, maar moest van ver komen, had denk ik top 5 gereden als race 2 ronden langer was.

« Gewijzigd: 21-11-2023 om 09:34:28 door RG500IU »

Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Zapper schreef 20-11-23 om 08:55:37
Ik vrees dat de banden te belangrijk zijn geworden. Ducati kan makkelijk aan Michelin vragen om Martin een mindere band te geven en zo hun team de wereldtitel te bezorgen....


Daar dacht ik ook aan….misschien ver gezocht, maar het zou me niet verbazen. Ducati wil kampioen worden met hun fabriekscoureur en niet geklopt worden door een van hun coureurs uit een satelliet team. (Of hoe je dat tegenwoordig ook noemt).
     Reageer met citaat 
Nou, de complottheorieën zijn niet van de lucht hier.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 20-11-23 om 16:52:04
Nou, de complottheorieën zijn niet van de lucht hier.


Stem dan forum voor democratie, heb je er nog meer
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
Ik ben omzichtig met stemadviezen
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Dit was toch ook wel een mooie moment:

De vertwijfeling bij die ene monteur "van hoe kan dat nou?" totdat die omsloeg toen hij zich realiseerde wat er gebeurde...
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Pramac is nu het eerste satellietteam dat het MotoGP teamkampioenschap heeft gewonnen.

Di Giannantonio is trouwens de meest succesvolle rijder in het laatste 1/3 deel vh kampioenschap na Bagnaia & Martín. Punten vanaf Motegi:
Bagnaia 118
Martín 100
Diggia 81
Binder 67
Bezzecchi 61
Marini & Bestia 59
     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 20-11-23 om 11:32:05
(...)


Daar dacht ik ook aan….misschien ver gezocht, maar het zou me niet verbazen. Ducati wil kampioen worden met hun fabriekscoureur en niet geklopt worden door een van hun coureurs uit een satelliet team. (Of hoe je dat tegenwoordig ook noemt).


Petruci zei dat al eens las ik; In a mechanical sport like motorsport, the tires are the chemical part. Daar kan dus een chemisch minder geslaagd ''misbaksel'' tussen zitten.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.

Snelle navigatie: