Qatar Moto3 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
19

Losail

19 november 2023
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Daniel Holgado
2Diogo Moreira
3Deniz Öncü
4Ayumu Sasaki
5Collin Veijer
Volledige uitslag »

RACE

1Jaume Masiá
2David Alonso
3Deniz Öncü
4Riccardo Rossi
5Vicente Perez
Volledige uitslag »

TRIVIA

In de door Jorge Lorenzo (Caja Madrid Derbi) voor Andrea Dovizioso (Kopron Scot Honda) gewonnen race stond Álvaro Bautista (Seedorf Aprilia) in 2004 met een derde plaats voor het eerst in zijn carrière op het podium.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Kaito Toba (Idemitsu Honda) behaalde hier in 2019 de allereerste Japanse winst in de Moto3 klasse.
Sandro Cortese (Red Bull KTM) ging de geschiedenis in door in 2012 de eerste Poleposition te veroveren in de nieuwe 4-takt categorie die de 125cc klasse verving. Maverick Viñales en Louis Rossi (beiden FTR Honda) complementeerden de eerste startrij.
Rookie Pedro Acosta (Red Bull KTM) behaalde hier in 2021 zijn eerste Grand Prix zege in race 2 door op sensationele wijze het hele veld achter zich te laten na een start (na een straf) vanuit de pitlane.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Livio Loi (RW Racing/Honda) kwalificeerde zich hier in 2016 op de tweede plaats. Hiermee evenaarde hij de beste kwalificatieplaats door een Belgische coureur in de 125cc/Moto 3 klasse (Lucio Pietroniro: Francorchamps 1985)
David Alonso (CFMoto) zorgde hier in 2024 voor de eerste zege van het Chinese merk dat gebruik maakte van KTM blokken.
Maverick Viñales (Blusens Avintia FTR Honda) behaalde hier in 2012 na de laatste 2-takt zege in het voorgaande jaar ook de eerste zege in de nieuwe vervangende 4-takt klasse met 250cc eencylinders.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Alexis Masbou won hier vanaf zijn allereerste Poleposition in 2015, Enea Bastianini (P2) en Danny Kent zorgden voor het eerste volledige Honda podium sinds de Braziliaanse GP (Rio de Janeiro) van 1999.
Sandro Cortese (Team Germany Aprilia) reed zijn 100e GP in 2011 en vierde dat met een tweede plek op het podium. Cortese werd na Jorge Lorenzo de op een na jongste rijder met 100 GP starts achter zijn naam.
Jack Miller (Red Bull KTM Ajo) werd hier in 2014 de eerste Australiër die een race in de lichste klasse won sinds Casey Stoner (Sepang 2004), het was tevens de eerste keer dat hij op het podium stond.
De Italiaanse rookie Romano Fenati (Team Italia - FTR Honda) behaalde hier in 2012 tijdens zijn Grand Prix debuut een tweede plaats. De laatste debutant die gelijk het podium haalde was Noriyuki Haga (500cc) op Suzuka in 1998.
Topic: Qatar Moto3 (4641 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Goede eerste dag weer van Collin ondanks een schuiver op het einde. P3 na dag 1
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Ik zat er net over na te denken. Wat maakt die jongen een enorme progressie door. En hoe bizar is het eigenlijk dat hij nu al zo constant mee draait in de top 5. Ok dit is pas de 2e vrije training maar het verschil tussen training 1 en 2 is bijna niet te bevatten.

Ik realiseer me dat ik sinds ik de sport bewust ben gaan volgen zo graag wilde dat we weer eens een Nedelander voorin zouden hebben, Die mee kon doen om de overwinningen. En ik was er heilig van overtuigd dat dit zo goed als onmogelijk zou zijn. Door de professionalisering van de sport en gebrek aan draagkracht.

Ik had me er maar bij neer gelegd dat ik gewoon dikke pech had dat ik te laat geboren was om de spectaculaire overwinneningen van Nederlanders in de GP mee te mogen maken.

Hoe gaaf is het dan om te zien dat Collin me nu ogenschijnlijk het ongelijk bewijst.

Je hoort uiteraard als nuchtere Nederlander dit allemaal op een rustige en objectieve manier te bekijken. Dus maar steeds in het achterhoofd houden dat dit nu gewoon mooi is maar dat er nog genoeg hobbels zijn. Maar hoe langer hij dit laat zien, hoe meer de overtuiging komt dat we nog wel eens een hele mooie en hopelijk spectaculaire periode tegemoet kunnen gaan voor de Nederlandse motorsport.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Helemaal mee eens Fuzzy
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Collin staat er weer goed voor. Na P3 en P1 in de vorige races zal alles behalve een podium al een tegenvaller zijn. Dat is natuurlijk bullshit, maar succes went snel.

Voor mij is z’n Rookie seizoen al meer dan geslaagd! Wat een progressie heeft hij gemaakt door het jaar heen en vooral na de zomerstop. Continu in de kopgroep ook.

Dat hoop ik voor straks ook. Leuk meedoen in de kopgroep. Wederom een podium zou geweldig zijn, maar een top 5 of top 8 ook.
     Reageer met citaat 
Verkeerde gearing? Collin werd gewoon uit het wiel gereden op het rechte stuk. Verder was het totaal gestoord wat er af en toe te zien was door de Leopard coureurs.
     Reageer met citaat 
Wat een race. Maar ik vond het niet kunnen hoe Leopard reed. Alleen maar Sasaki stop willen zetten. Fernandez wordt uit eindelijk 17e. Had maar 1 doel en dat is Sasaki stop zetten
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Ja dit verdiende zeker geen schoonheidsprijs. De gerichte acties van Masia en Fernandez op Sasaki waren niet chique en gewoon onsportief Een wat rare, rommelige race door dat soort acties. Ben het met Barry eens, het had een veel mooiere race kunnen zijn.

Maar Masia moest hem nog wel even winnen, deed dat met overwinning nummer 4 en is de verdiende wereldkampioen het zal hem en het team aan de reet roesten hoe dat gelukt is natuurlijk.

Uiteindelijk niet de race van Veijer. P10 en weer de nodige punten gepakt. Prima, het is niet altijd geweldig. Leek ook niet veel meer in te zitten.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Het viel allemaal wel mee toch!
Uiteraard word er hier wel gereden voor het kampioenschap.
Er zijn geen hele rare dingen gebeurd.
Ik vond het wel door de beugel kunnen.
Midstar racing
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Veijer nu op P7 in de tussenstand.

Een top 8 in de eindklassering gaat sowieso lukken, wat er ook gebeurd in Valencia. Het gat naar 9e man Rueda is 25 punten. Theoretisch kan hij dat nog verliezen met een DNF voor Collin en winst voor Rueda, maar de kans daarop is wel heel nihil. Zeker gezien de huidige vorm van Rueda…..
     Reageer met citaat 
Ik vond het schandalig wat er gebeurde. Tot 2 keer toe probeerde Masia Sasaki van de wielen te rijden. En vervolgens zijn teamgenoot eroverheen. Wat mij betreft mocht Masia een zwarte vlag krijgen na die 2e actie. Dit heeft toch niks met sport te maken.

Viel mij tegen dat Veijer niet eenzelfde actie bij Masia ging doen. Lik op stuk. Maar hij leek overal net wat te kort te komen. Of hij wilde zich er gewoon niet mee bemoeien natuurlijk.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Klopt dus niet….Veijer is zeker van de top 8. Zou Rueda winnen en Veijer niet scoren, dan komen ze gelijk. Beiden hebben dan 1x P1 en 1x P3. Dan wordt er gekeken naar aantal 4e plaatsen en daar heeft Collin er meer van
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 19-11-23 om 19:59:13
Ik vond het schandalig wat er gebeurde. Tot 2 keer toe probeerde Masia Sasaki van de wielen te rijden.


Ik weet niet of hij hem nou echt onderuit wilde rijden (denk het niet), maar wel degelijk dwars zitten en posities laten verliezen….en dat gebeurde ook 2x. En Fernandez die het nog eens dunnetjes over doet en vervolgens een gat naar groepje Masia laat vallen.

Sportiviteit was ver te zoeken helaas….erg jammer dat het zo beslist moest worden. Ja er wordt voor een kampioenschap gestreden en de braafste jongens/ teams worden geen kampioen, maar ja…..beetje nare bijsmaak door de manier waarop. Ondanks dat Masia zeker wel een waardig kampioen is.
     Reageer met citaat 
Precies dat. Nee hij wilde hem vast niet onderuit rijden, maar hij stuurt gewoon niet in. En zijn teamgenoot nog erger, die gaat gewoon achterom kijken of het gelukt is en valt terug naar p17. Hallo als je op p6 rijdt en je finisht op p17 had je maar 1 doel
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Het gaat om een wereldkampioenschap dus er mag best om gestreden worden, maar hier krijg ik toch echt een beetje een vieze smaak van in mijn mond.
Dit was duidelijk vooraf besproken binnen het Leopard team als strategie.

Ook fijn met azijn!
     Reageer met citaat 
Voor elke scheet die gelaten wordt wordt tegenwoordig een straf uitgedeeld maar dit mag weer wel. Raar.

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: