Met zijn zege in 2018 was Can Öncü (Red Bull KTM) niet alleen de jongste Grand Prix winnaar ooit, hij was tevens de eerste coureur geboren in de 21e eeuw met een GP zege op zak.
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
Met de zege van Bradley Smith (Bancaja Aspar Aprilia), in zijn laatste 125cc race, in 2010 kwam een recordserie van 26 achtervolgende Spaanse zeges ten einde. Andrea Iannone (Catalunya 2009) was hiervoor de laatste niet Spanjaard die won.
Jorge Martín (Gresini Honda) behaalde hier in 2017 als eerste rijder 9 polepositions in deze klasse, een dag later behaalde hij eindelijk zijn eerste Grand Prix zege.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Daniel Pedrosa (Teléfonica MoviStar Junior Honda) haalt met een derde plaats in september 2001 hier zijn eerste podium. Twee weken later zou hij dit herhalen bij de Pacific GP van Motegi. Dani werd dat jaar 8e in het kampioenschap.
De met een wild-card voor Red Bull KTM rijdende Can Öncü won bij zijn debuut de laatste GP van 2018 en werd hiermee de eerste Turkse rijder die een Grand Prix zege behaalde. Tevens was hij met 15 jaar en 155 dagen de jongste winnaar ooit.
Ondanks dat concurrent Mika Kallio (Red Bull KTM) won, had Thomas Lüthi (Elit Grand Prix Honda) genoeg aan een 9e plaats om de titel te pakken. Lüthi was de eerste Zwitserse wereldkampioen na Luigi Taveri (1966).
Miguel Oliveira (Red Bull KTM/Ajo) wist ook de seizoensafsluiter van 2015 te winnen en werd zo de eerste Portugese rijder met drie zeges op rij. Ook zijn P2 in de eindstand (achter Danny Kent) was een mijlpaal voor Portugal.
Bij de allerlaatste Grand Prix (2011) waarin 2-takten deelnamen, veroverde Danny Webb van het Indiase Mahindra Racing Team verassende de Poleposition, de eerste keer in de geschiedenis dat een machine van dit merk het snelst in de kwalificaties was.
Marc Márquez (Red Bull Ajo Motorsport Derbi) veroverde voor de laatste race van 2010 voor de 12e keer Poleposition, een record in de achtsteliter klasse!
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Door een bekeken race in 2010, waarin hij vierde werd, veroverde Marc Márquez met de Red Bull Ajo Derbi de wereldtitel als (op Loris Capirossi/1990 na) op een na jongste coureur.
Casey Stoner won hier in 2003 op de Safilo Oxydo Aprilia van het LCR team de eerste Grand Prix van zijn carrière.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Door als tweede te eindigen werd Arnaud Vincent (Exalt Cycle/Rivacold Aprilia) in 2002 de eerste Franse coureur die het wereldkampioenschap in de 125cc klasse veroverde.