Het gaat weer los: Qatar favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
1

Losail

10 maart 2024
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Martín
2Aleix Espargaró
3Enea Bastianini
4Brad Binder
5Francesco Bagnaia
Volledige uitslag »

RACE

1Francesco Bagnaia
2Brad Binder
3Jorge Martín
4Marc Márquez
5Enea Bastianini
Volledige uitslag »

TRIVIA

Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Topic: Het gaat weer los: Qatar (4196 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Op YouTube een leuk filmpje met hoogtepunten en emoties van ca de afgelopen 25 jaar als vooruitblik naar GP seizoen 76:

Nieuwe ronden/ nieuwe kansen. De favorieten lijken voorlopig de zelfde mannen te zijn. Hoe gaat Marc Márquez het doen op Ducati na al die Honda jaren en er is natuurlijk een interessante Rookie waar veel van verwacht wordt. Laat het maar weer losbarsten!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
2022: Bastianini, 2023 Di Giannantonio, 2024 een vd Márquez broertjes en 3x team Gresini op rij?
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
ik ben heel benieuwd. Kans is wel vrij groot dat het een Ducati word.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Grote kans dat het Ducati wordt. dat kun je ook hier lezen. Zo kun je ook zien dat Yamaha tot nu toe de meeste zeges heeft op deze baan, dat zie ik deze keer niet gebeuren
gertram

avatar
takt vier

     Reageer met citaat 
Simon Crafar van MotoGP.com vertelde vandaag dat de Italiaanse machines een bandenspanning sensor op het voorwiel hebben i.c.m. een rondeteller.
Het reglement schrijft voor dat de per race gestelde minimum druk voor een bepaald percentage ronden moet worden gehaald (60% hoofdrace, 30% sprint) https://www.motogp.com/en/news/2024/03/07/pembaruan-regulasi-tekanan-ban-dan-penalti-di-motogp-2024/491276
De Italiaanse teams kunnen nu anticiperen, een tijd lang achter een andere rijder blijven hangen met een hogere temperatuur en dus druk tot dit minimum aantal ronden is gehaald en dan staat het ze vrij om te doen wat ze willen. Waarschijnlijk zullen ze van start gaan met een lagere druk dan voorheen.

Wederom extra elektronica en weer iets waar je op straat nul komma nul aan hebt. Als het nu echt om veiligheid gaat waarom niet een pompje/reservoir/aflaatventiel op het wiel die zelf de spanning regelt.

Ik vraag me verder nog af of Ducati en Aprilia wilden dat dit naar buiten kwam. Het doet me denken aan Casey Stoner die zijn mond voorbij praatte toen hij in een interview vertelde dat Ducati de verbruikte hoeveelheid brandstof in de gaten hield en indien nodig het vermogen ging terugschroeven.
gertram

avatar
takt vier

     Reageer met citaat 
Bezzecchi heeft veel moeite met de 2023 Ducati. Schijnbaar is door Bagnaia gezegd dat deze een andere manier van rijden vergt, vooral bochten in. DiGiannantonio heeft er geen moeite mee, meldt dat de motor bij zijn rijstijl past.

De Aprilia's gaan goed op Qatar. En ook KTM valt niet tegen met Binder en zeker ook Acosta die het nog beter doet dan in de wintertesten.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Het blijft toch bijzonder waar die Binder het dan ineens weer vandaan haalt. Wel gaaf mooi om te zien. MM toch ook goed erbij op zijn nieuwe fiets. Die zie ik na nog meer gewenning nog wel om podia strijden dit jaar.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Wat een mooie race en gewoon weer Binder die het flikt met een P2.
Pecco heel strak naar de overwinning gereden. Wat ik al een beetje verwacht had gebeurde ook. Acosta ging heel goed mee en kwam zelfs er sterk naar voren.

Maar maakte daarmee ook de rookie fout dat hij zijn banden opvrat. Barry Veneman had het ook over zijn arm die wellicht te moe werd.
Ook iets wat goed begrijpelijk is in je eerste weekend. Maar het word er 1 om in de gaten te houden.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Miller zal dit jaar flinke resultaten moeten laten zien, anders gaat z'n zitje naar linea recta naar Acosta.

En, zou Marini z'n Duc al missen? Werd in beide races laatste (op de gecrashte Miller na).

Honda en Yamaha beide races sowieso k*t met peren.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Bagnaia reed de hoofdrace als een ware kampioen. Fel bij de start, direct op kop komen en de rest geen kans meer geven. Ik heb weinig met Pecco, maar dit deed hij toch wel erg goed!

Sterke start voor Binder met 2x P2 en dat in al dat Ducati geweld. Maar in Qatar gaat hij altijd goed. Even zien of hij dat de komende races ook kan.

Wat een race van Acosta heel knap hoe hij zelfs tot P4 kwam. Jammer genoeg iets teveel van z’n banden gevraagd, maar dat heb je als Rookie. Hij heeft zich wel laten zien met enkele mooie acties en het gevecht tussen hem en Marc Marquez was ook leuk.

Prima en solide Ducati debuut van Marc Marquez. Had het idee dat hij niet het achterste van z’n tong liet zien dit eerste weekend en dat er nog veel meer gaat komen. Ik hoop het!

Bezzecchi heeft het nog niet naar z’n zin op de GP23…..

Het lijkt voor Honda en Yamaha wederom een lang en moeizaam seizoen te worden.
Anoniem
     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 11-03-24 om 09:55:27

Wat een race van Acosta heel knap hoe hij zelfs tot P4 kwam. Jammer genoeg iets teveel van z’n banden gevraagd, maar dat heb je als Rookie. Hij heeft zich wel laten zien met enkele mooie acties en het gevecht tussen hem en Marc Marquez was ook leuk.

Acosta zei na afloop tegen het Spaanse DAZN iets in de trant van:
Het leek op het verliezen van je maagdelijkheid. Je denkt alles voor elkaar te hebben en dan gaat het helemaal fout..

Citaat:
Prima en solide Ducati debuut van Marc Marquez. Had het idee dat hij niet het achterste van z’n tong liet zien dit eerste weekend en dat er nog veel meer gaat komen.


Solide debuut maar de rest is onzin. Geen enkele coureur gaat een wedstrijd in met de gedachte 'ik hou nog iets achter de hand, ik ga later in het jaar wel winnen'
Dit was op dit moment het maximale dat MM met de Duc kon. En dat was prima.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
De problemen bij de Japanse merken zijn, ondanks toegenomen inspanningen, onopgelost. Fabio Q in 2023 op ca 7 sec. vd winnaar, nu op 17. Mir als snelste Honda vorig jaar op ca 18 sec. Nu was dat Zarco met ongeveer zelfde verschil.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
ja dat was inderdaad overduidelijk. De Yamaha schijnt nu wel een veel krachtiger blok te hebben. Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost.

Toch eigenlijk typisch na tientallen jaren van japanse dominantie is het kampioenschap nu vooral weer voor de europese fabrikanten.
Vraag is of de Japanners nog willen blijven investeren in de motogp als ze er niet bijkomen. Kawasaki gaf natuurlijk lang geleden al op. En suzuki een paar jaar terug.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Tijd voor een grote verandering in de Motogp
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
nou ja in welke zin moet dat zijn dan? Denk dat de europeanen nu voordeel hebben van het minder traditioneel werken. En daarmee sneller en meer kunnen ontwikkelen en of evolueren. Met name Ducati. Alle (vreselijke) aanpassingen qua aero en ridehight apparatuur komt echt allemaaluit die hoek. En ik vermoed dat KTM in combi met Redbull. Gewoon een enorme smak geld heeft om gewoon veel te ontwikkelen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: