Seizoens opener Qatar favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
1

Losail

10 maart 2024
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Arón Canet
2Alonso Lopez
3Albert Arenas
4Manuel Gonzalez
5Tony Arbolino
Volledige uitslag »

RACE

1Alonso Lopez
2Barry Baltus
3Sergio Garcia
4Ai Ogura
5Manuel Gonzalez
Volledige uitslag »

TRIVIA

De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Bij de openings GP van 2009 behaalde Jules Cluzel zijn eerste podium met een tweede plaats op zijn Matteoni Aprilia. Hij was de jongste Franse rijder die op het podium van een 250cc race eindigde.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Marc Márquez (Suter) won in 2012, na een veelbesproken inhaalactie op Thomas Lüthi bij het ingaan van de laatste ronde. Dit betekende de 100e Spaanse Grand Prix zege in de tussenklasse (85x in 250cc, 15 in Moto2).
Toni Elías (Team Gresini/Moriwaki) begint zijn succesvolle seizoen 2010 met de allereerste Poleposition in de nieuwe klasse die de 250cc vervangt. Julián Simón, Stefan Bradl en Alex De Angelis maken de eerste startrij vol.
Matia Pasini (Polaris World Aprilia) wint in 2008 hier zijn debuutrace in de 250cc klasse. In de volgende vier races eindigt hij nog drie keer op het podium en is aan het einde van het seizoen 'rookie of the year'.
Het Nederlandse RW Racing GP team debuteerde in deze klasse in 2017 op dit circuit met de eerste WK punten, de nieuwe rijder Axel Pons reed naar een nette 10e plaats.
Roberto Locatelli (Metis Gilera) werd 9e in 2009 en scoorde voor de 150e maal GP punten. Slechts 7 rijders bereikten voor hem deze mijlpaal: Giacomo Agostini, Loris Capirossi, Alex Barros, Max Biaggi, Valentino Rossi, Carlos Checa en Pablo Nieto.
Sam Lowes (Speed-Up) behaalde hier in 2015 als eerste oud Supersport 600 wereldkampioen Poleposition in deze klasse. Chris Vermeulen en Cal Crutchlow gingen hem echter al voor in de MotoGP klasse.
Met een 5e plaats in 2020 behaalde Bo Bendsneyder (NTS) zijn beste startplaats tot aan 2021 in de kwalificatie. Ook voor RW Racing was dit de beste Moto 2 kwalificatie ooit.
Shoya Tomizawa (Technomag-CIP/Suter) is op 11 april 2010 de eerste winnaar in de klasse die de 250cc vervangt, Alex Debón (Aeroport de Castello Ajo/FTR) wordt 2e en Jules Cluzel (Forward Racing/Suter) 3e.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Sam Lowes (Marc VDS Kalex) zorgde in 2021 voor Moto 2 geschiedenis door als eerste beide openingsraces van het seizoen vanaf poleposition te winnen.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Bij zijn eerste wedstrijd op een Kalex frame in 2015 veroverde Thomas Lüthi de derde plaats waarmee hij voor de 26e maal in deze klasse op het podium stond. De Zwitser nam hiermee het oude record van Marc Márquez over.
Bo Bendsneyder (Kalex) werd hier in 2021 (race 1) met P3 de eerste Nederlander die een plek op de eerste startrij in deze klasse wist te bemachtigen! Jurgen vd Goorbergh (Assen 1996) was de laatste Nederlander in de 250cc klasse.
Topic: Seizoens opener Qatar (1445 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Zonta had mij toch een strak koppie van de spanning vlak voor de race. De druk van de punten is er in ieder geval af, dat is mooi. Hij zal vast op meer hebben gehoopt, maar kijk ook even wie er allemaal van de grote namen buiten de punten reden.
Goed gedaan Zonta.
     Reageer met citaat 
De commentatoren op motoGP.com zeiden dat de rijders op medium achterbanden in de tweede helft tijd verloren, daarom zou Izan Guevara ook de pits in zijn gereden. De mannen op de zachte achterbanden hadden geen problemen. Schiet mij maar lek. Tot de bandenproblemen reed Zonta erg sterk, ben benieuwd naar de rest van zijn seizoen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Het is wel een bandenverhaal deze GP, toch valt er niet echt chocola van te maken:

Bovenstaande kwam ik ergens tegen op Twitter/X. waar niet heel veel uit op te maken is.
De meest voorkomende (9 binnen de top 15) keuze was voor SC1 achter SC0. Twee man vh podium kozen daar voor,
maar ook een favoriet als Aldeguer die buiten de punten eindigde.
Meest opvallende keuze is de SC2 voor en SC0 achter van Baltus (als enige) die goed was voor een podium.

Verwarrend is ook die typeaanduiding, SC1 bij voorband is de zachtste keuze terwijl dezelfde benaming de hardste keuze is bij achterbanden.

Voorzichtig zou je nu zeggen dat het kwestie van managen vd banden was en dat ze een 'window' van een aantal ronden hebben dat ze lijken te werken. De SC1/SC0 combi leek de beste: 2 man van het podium hadden die waarvan Garcia zelfs vanaf P18 op de grid naar voren kwam. Dat was echter ook de keuze van #FA54 die ver terug viel. Ik zou haast zeggen dat daar meer aan de hand was..
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Wat ik van de commentatoren van Ziggo begreep is dat er binnen die bandencoderingen SC1 SC2 en SC0 onderling ook nog variatie schijnt te zitten. En dan niet alleen qua voor en achter. ik zal eens kijken of ik Iwan op twitter daar iets over kan vragen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: