Van NU.nl
Geen verrassing en ook wel een goede ontwikkeling mbt beperking aero.
Van 1000cc naar 850 zal ws lastiger zijn dan als het van 1000 naar 800 was gegaan.
https://www.nu.nl/...id-te-vergroten.html
De topsnelheid in de MotoGP gaat vanaf 2027 omlaag door de invoering van motoren met minder vermogen. Het is een maatregel om de veiligheid te vergroten in de koningsklasse van de motorsport.
De cilinderinhoud van de motoren gaat over drie jaar van 1000cc naar 850cc. De lichtere motoren maken de sport volgens de organisatie veiliger, maar ook duurzamer en efficiënter.
Het is de bedoeling dat de motoren vanaf 2027 op 100 procent duurzame brandstof gaan rijden en dat het maximum aantal motorblokken dat een coureur mag gebruiken in één seizoen teruggaat van zeven naar zes.
De MotoGP grijpt ook in op het gebied van aerodynamica. Teams hebben daarin de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, maar het heeft de sport niet geholpen in het verhogen van de spanning.
Door vanaf 2027 tal van aerodynamische beperkingen op te leggen, wordt het strijdtoneel weer wat gelijker. Het zal volgens de MotoGP inhaalacties bevorderen en ook de vaardigheden van de coureur belangrijker maken.
Het huidige MotoGP-seizoen is vier races onderweg. De eerste en vierde Grand Prix werden gewonnen door wereldkampioen Francesco Bagnaia. De Spanjaard Jorge Martín gaat aan de leiding in de WK-stand. Op 30 juni is de TT van Assen.