Gran Premio d’Italia favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
7

Mugello

2 juni 2024
Italië Autodromo Internazionale di Mugello

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Martín
2Maverick Viñales
3Marc Márquez
4Enea Bastianini
5Francesco Bagnaia
Volledige uitslag »

RACE

1Francesco Bagnaia
2Enea Bastianini
3Jorge Martín
4Marc Márquez
5Pedro Acosta
Volledige uitslag »

TRIVIA

Repsol Honda testrijder/wild-card Tadayuki Okada (die voor het eerst sinds 2000 weer een Grand Prix reed) werd in 2008 met een viertiende plaats, op een leeftijd van 41 jaar en 109 dagen, de oudste coureur die in de MotoGP WK punten scoorde.
In zijn 24e race voor Ducati behaalde Jorge Lorenzo tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2018 zijn eerste zege voor het Italiaanse merk.
Tetsuya Harada zorgde hier in 1999 voor historie door Aprilia met de RSW 500 V2 de eerste Poleposition in de zwaarste klasse te bezorgen.
Andrea Iannone (Ducati) was in 2015 de eerste Italiaanse rijder met een Italiaanse machine die Poleposition wist te behalen sinds Giacomo Agostini (MV Agusta) in 1972 de snelste in de trainingen was op het circuit van Imola
Joan Mir (Suzuki) behaalde hier 2021 met een derde plaats het 500e podium voor een Spaanse coureur in de Koningsklasse. Italië leidt nog steeds het landenklassement met 686 voor Spanje en de VS.
Door het 2013 podium (Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Cal Crutchlow) eindigde een serie van 17 jaar waarin Italianen onafgebroken op het podium van de zwaarste klasse stonden. Luca Cadalora was in 1996 de eerste met een derde plaats.
Wat in Spanje nog nooit gelukt was gebeurde wel in Italië in 2012 toen met Daniel Pedrosa (Honda), Jorge Lorenzo (Yamaha) en Héctor Barberá (Ducati) de eerste startrij van de zwaarste klasse voor het eerst alleen maar gevuld was met Spaanse rijders.
Sebastián Porto (Aprilia) wist hier als eerste Argentijn een Grand Prix buiten eigen land te winnen door in 2004 de 250cc race op zijn naam te schrijven.
Haruchika Aoki, met de Molenaar V2 Honda, was in het natte tweede gedeelte van de race van 2001 veruit het snelst. Op basis van totaaltijden was zijn vjifde plaats het beste seizoenresultaat in dat jaar waarin hij beste privérijder werd.
Andrea Dovizioso (Ducati) zorgde met zijn zege in 2017 voor de eerste overwinning op Mugello door een Italiaanse rijder op een Italiaanse motorfiets in de zwaarste klasse.
Troy Corser, regerend Superbikekampioen, op Yamaha YZR, eerst in de Power-Horse en later Red Bull kleuren, haalde hier in 1997 met een twaalfde plaats zijn beste Grand Prix resultaat. Na de TT van Assen dat seizoen, zou Corser het team al verlaten..
Scott Russel, de wereldkampioen Superbikes 1993, reed als vervanger van de net gestopte Kevin Schwantz in 1995 hier zijn eerste race voor Lucky Strike Suzuki en werd 12e.
Loris Capirossi (Emerson Honda Pons) werd in 2000 na een racelang duel met Max Biaggi en Valentino Rossi, die beiden vielen in de slotfase, de eerste Italiaan die de zwaarste klasse op dit circuit won.
Wild-card rijder Pier-Francesco Chili, die als tweede getraind had, haalde in 1995 met een tiende plaats voor de laaste keer namens Cagiva Grand Prix punten binnen.
Door de Italiaanse Grand Prix van 2009 te winnen, bezorgde Casey Stoner (Marlboro Ducati) de Italiaanse motorfabrikant de eerste thuisoverwinning in de zwaarste klasse.
Jorge Lorenzo behaalde hier in 2016 de 100e MotoGP overwinning voor Yamaha door Marc Márquez in de laatste meters te verslaan. Teamgenoot Valentino Rossi moest opgeven wegens een opgeblazen motorblok.
Topic: Gran Premio d’Italia (775 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Yamaha deelt op Social Media mee dat de geplande wild-card voor Cal Crutchlow op Mugello ingetrokken is.

Het herstel na een operatie aan zijn rechterhand onlangs leverde complicaties en pijntjes op waardoor hij niet kan rijden.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Spijtig Yamaha kon de extra kilometers denk ik goed gebruiken.
Niet dat ik verwacht dat Cal nog hele bijzondere dingen ging laten zien. Maar voor het test en ontwikkelings werk is het ok.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 21-05-24 om 11:58:12
Spijtig Yamaha kon de extra kilometers denk ik goed gebruiken.
Niet dat ik verwacht dat Cal nog hele bijzondere dingen ging laten zien. Maar voor het test en ontwikkelings werk is het ok.


Als Yamaha de kilometers zo hard nodig hebben, dan hadden ze een beter plan moeten hebben. Andere testcoureurs?
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ze hebben, net als Honda, weer de consessions (als ik dat goed schrijf), dus al de nodige (test) voordelen en onlangs nog op Mugello gereden, zie ook mijn laatste bericht in het silly season / tests topic.
     Reageer met citaat 
Ondertussen heeft Marini nog geen ene punt weten te scoren met de Honda. #lijdensweg
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Geen wild-card voor CC35, maar wel #PE44 op de Red Bull natuurlijk, ook leuk om die weer in actie te zien.
De officiële poster:

Bagnaia drie plekken straf voor zondag ivm het in de weg zitten van Alex M op vrijdag.

JM89 naar de pole na een zo zo vrijdag. Het zal vast genoegen smaken dat hij sneller was dan Pecco op diens thuisbaan.
Viñales als snelste Aprilia op P3 waar alle Appies de top 12 haalden.

Marc M crash in de kwalificatie en uiteindelijk toch nog P4 en zondag door de straf van Pecco gewoon vanaf de eerste startrij!
     Reageer met citaat 
Dus, voor het in de weg rijden van iemand in de training krijg je straf, voor het in de race eraf beuken door in een gat te duiken dat er niet is (Oliveira) tijdens de race krijg je geen straf. Piep toet!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Er kan wekelijks een discussie georganiseerd worden over straffen.

MM93 hinderde Acosta ook in de training zaterdagmorgen. Had evengoed een 3 plekken gridstraf moeten krijgen in mijn ogen.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 01-06-24 om 23:42:03
Er kan wekelijks een discussie georganiseerd worden over straffen.

MM93 hinderde Acosta ook in de training zaterdagmorgen. Had evengoed een 3 plekken gridstraf moeten krijgen in mijn ogen.
Beide heren reden met een slakkengang, Pedro lette ook niet goed op.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Kennelijk had de wedstrijdleiding de meatball vlag niet meegenomen naar Mugello.
MM93 komt keer op keer rokend de bocht uit, maar ‘och, ze rijden maar 365 km/h dus wat kan er mis gaan’ .
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik zal het nog eens terugkijken, maar dat heb ik niet gezien hoor @Trax
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Zelfs de commentatoren hadden het erover.
Waarschijnlijk ride hight device
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Wow! Wat een laatste ronde van Bastiannini! Wat was het? 0,7 sec ingaan laatste ronde. En in de laatste bocht er nog onderdoor.

Niet de meest spectaculaire race, weinig inhaalacties ook, maar door de kleine onderlinge verschillen bleef er wel een bepaalde spanning inzitten.

Acosta goede P5 veruit de beste KTM rijder wederom.

Vinales kwam er helaas niet aan te pas. Had er wat meer van verwacht.
     Reageer met citaat 
Wat een slaapverwekkende race zeg. Nauwelijks inhaalacties, nauwelijks actie op de baan. Onderlinge afstanden net te groot om van spanning te kunnen spreken. Gelukkig had Bastianini een magnifiek slot van de race met uiteraard de prachtige reacties en shots vanuit de pitboxen, dat maakte een hoop goed.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 02-06-24 om 14:55:02
Kennelijk had de wedstrijdleiding de meatball vlag niet meegenomen naar Mugello.
MM93 komt keer op keer rokend de bocht uit, maar ‘och, ze rijden maar 365 km/h dus wat kan er mis gaan’ .


Dat vroeg ik me dus ook al af. Ik dacht wat als die band stuk gaat daar..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: