Wild-card rijder Pier-Francesco Chili, die als tweede getraind had, haalde in 1995 met een tiende plaats voor de laaste keer namens Cagiva Grand Prix punten binnen.
Repsol Honda testrijder/wild-card Tadayuki Okada (die voor het eerst sinds 2000 weer een Grand Prix reed) werd in 2008 met een viertiende plaats, op een leeftijd van 41 jaar en 109 dagen, de oudste coureur die in de MotoGP WK punten scoorde.
Sebastián Porto (Aprilia) wist hier als eerste Argentijn een Grand Prix buiten eigen land te winnen door in 2004 de 250cc race op zijn naam te schrijven.
Scott Russel, de wereldkampioen Superbikes 1993, reed als vervanger van de net gestopte Kevin Schwantz in 1995 hier zijn eerste race voor Lucky Strike Suzuki en werd 12e.
Andrea Dovizioso (Ducati) zorgde met zijn zege in 2017 voor de eerste overwinning op Mugello door een Italiaanse rijder op een Italiaanse motorfiets in de zwaarste klasse.
Loris Capirossi (Emerson Honda Pons) werd in 2000 na een racelang duel met Max Biaggi en Valentino Rossi, die beiden vielen in de slotfase, de eerste Italiaan die de zwaarste klasse op dit circuit won.
Tetsuya Harada zorgde hier in 1999 voor historie door Aprilia met de RSW 500 V2 de eerste Poleposition in de zwaarste klasse te bezorgen.
Haruchika Aoki, met de Molenaar V2 Honda, was in het natte tweede gedeelte van de race van 2001 veruit het snelst. Op basis van totaaltijden was zijn vjifde plaats het beste seizoenresultaat in dat jaar waarin hij beste privérijder werd.
In zijn 24e race voor Ducati behaalde Jorge Lorenzo tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2018 zijn eerste zege voor het Italiaanse merk.
Andrea Iannone (Ducati) was in 2015 de eerste Italiaanse rijder met een Italiaanse machine die Poleposition wist te behalen sinds Giacomo Agostini (MV Agusta) in 1972 de snelste in de trainingen was op het circuit van Imola
Wat in Spanje nog nooit gelukt was gebeurde wel in Italië in 2012 toen met Daniel Pedrosa (Honda), Jorge Lorenzo (Yamaha) en Héctor Barberá (Ducati) de eerste startrij van de zwaarste klasse voor het eerst alleen maar gevuld was met Spaanse rijders.
Jorge Lorenzo behaalde hier in 2016 de 100e MotoGP overwinning voor Yamaha door Marc Márquez in de laatste meters te verslaan. Teamgenoot Valentino Rossi moest opgeven wegens een opgeblazen motorblok.
Troy Corser, regerend Superbikekampioen, op Yamaha YZR, eerst in de Power-Horse en later Red Bull kleuren, haalde hier in 1997 met een twaalfde plaats zijn beste Grand Prix resultaat. Na de TT van Assen dat seizoen, zou Corser het team al verlaten..
Door de Italiaanse Grand Prix van 2009 te winnen, bezorgde Casey Stoner (Marlboro Ducati) de Italiaanse motorfabrikant de eerste thuisoverwinning in de zwaarste klasse.
Joan Mir (Suzuki) behaalde hier 2021 met een derde plaats het 500e podium voor een Spaanse coureur in de Koningsklasse. Italië leidt nog steeds het landenklassement met 686 voor Spanje en de VS.
Door het 2013 podium (Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Cal Crutchlow) eindigde een serie van 17 jaar waarin Italianen onafgebroken op het podium van de zwaarste klasse stonden. Luca Cadalora was in 1996 de eerste met een derde plaats.