Catalunya - Weer een podium voor Veijer? favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
6

Catalunya

26 mei 2024
Spanje Circuit de Barcelona-Catalunya

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Ivan Ortola
2Collin Veijer
3José Antonio Rueda
4Taiyo Furusato
5Ryusei Yamanaka
Volledige uitslag »

RACE

1David Alonso
2Ivan Ortola
3José Antonio Rueda
4Collin Veijer
5David Muñoz
Volledige uitslag »

TRIVIA

In de door Tomomi Manako (Honda) gewonnen race van 1998 eindige de nr. 15 (Frederic Petit) op slechts 5,025 sec, van de winnaar. Dit was de 'closest' top 15 aller tijden in welke klasse dan ook.
Met zijn eerste Grand Prix zege in 2007 werd de Japanner Tomoyoshi Koyama (Red Bull KTM) de laatste niet Europese winnaar van een 125cc Grand Prix race!
In 2013 was er voor het eerst in de geschiedenis van deze klasse een volledig Spaanse top 5: Luis Salom, Alex Rins, Maverick Viñales, Álex Márquez, Efrén Vázquez. In de 125cc gebeurde dit ooit een keer op de Sachsenring in 2009.
Johann Zarco (Derbi) passeerde in 2011 als eerste de finish. Door racedirectie kreeg hij echter 20 seconden straftijd wegens het gevaarlijk inhalen van Nico Terol (Aprilia)- die buiten de baan belandde - Zarco werd 6e, Terol de winnaar.
Ongetta Team I.S.P.A. rijder Andrea Iannone kreeg in 2009 de zege in de schoot geworpen toen Julián Simón te vroeg juichde. Simón miste ook nog de derde plaats met 0,001 sec. verschil (na fotofinish) op Bancaja Aspar Aprilia teamgenoot Sergio Gadea.
Bij de afsluitende Solidarity GP van 2024 behaalde David Alonso zijn 14e overwinning van het seizoen, een record voor de lichtste klasse!
De 17 jarige Portugees Miguel Oliveira (Honda) van het Estrella Galicia 0,0 team behaalde hier in 2012 met een derde plaats als eerste coureur uit zijn land het podium bij een Grand Prix.
Door een derde plaats bij de Catelaanse Grand Prix van 2018 werd Gabriel Rodrigo (RBA KTM) de eerste Argentijn op het podium in de Moto 3 klasse.
Marc Márquez won hier in 2014 de MotoGP klasse en broer Alex de Moto 3. Dit was voor het eerst in de 66 jaar WK wegrace dat twee broers op dezelfde dag een Grand Prix wonnen!
Met zijn 15e plaats in 2010 is Zulfahmi Khairuddin (AirAsia Aprilia) de tweede coureur uit Maleisië sinds Sharol Yuzi (Valencia 2002 - 250cc) die WK punten scoorde...
De beide Honda's van Ezio Gianola en Gabriele Debbia bezorgden het Semprucci team in 1992 een dubbelzege bij de toenmalige Europese Grand Prix. Voor Gianola was het de tweede overwinning op rij nadat hij eerder van plan was te stoppen.
De 16 jarige Pol Espargaró behaalde hier in 2008 voor Derbi teamgenoot Mike di Meglio zijn eerste Poleposition. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat de Spaanse motorfabrikant de eerste twee startplaatsen bezette in deze klasse.
Leon Camier (als vervanger van Gábor Talmácsi - wegens tegenvallende prestaties aan de kant gezet!) debuteerde in 2002 op een Italjet met een val in de race. 'Shafter' kon zijn weg vervolgen en werd 24e op een ronde achterstand van winnaar Poggiali.
Marc Márquez werd op 4 juli 2010, sinds Youichi Ui in 2001, de eerste rijder die 4 opeenvolgende GP's weet te winnen. Met 17 jaren en 137 dagen werd Márquez ook de jongste rijder die dit ooit presteerde!
Marcos Ramírez (Leopard Honda) was hier in 2019 de laatste rijder in een unieke nog nooit (ook niet in andere klasses) eerder voorgekomen serie van 12 verschillende winnaars. Fabio Di Giannantonio was in oktober 2018 de eerste in deze serie.
Topic: Catalunya - Weer een podium voor Veijer? (4342 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
gertram schreef 26-05-24 om 13:48:00
Niet gezien, wat gebeurde er?

Zie mijn posts van zondag 26 mei 8:44 en 13:08 - De eerste gaat over kwalificatie Moto 3 waar Ortola de pits in wilde en Alonso hinderde, en naar mijn ogen, (ook vlgs de Ziggo commentatoren) straf had moeten krijgen, wat zou betekenen dat Collin de pole zou krijgen!

De tweede gaat over eigenlijk precies hetzelfde maar dan in Moto 2 kwalificatie tussen Manu Gonzalez en Alonso Lopez op zelfde plek hinderde en wél een drie plekken gridstraf kreeg.

De stewards zijn hier (in mijn ogen) inconsequent!
Plaggie
Het WF brekebeentje

Reageer met citaat 
Iwan en Nigel hebben het steeds over The Big Four. Dat zijn dan Alonso, Holgado, Veijer en Rueda.

Dat klopt zeker wel qua namen, maar het zou The Big Five moeten zijn. Ook Ivan Ortola heeft elke race voor het podium meegestreden Is ook van hetzelfde niveau.
gertram

takt vier

Reageer met citaat 
Ortolá hoort er zeker bij, heeft net als Collin nadeel van zijn postuur.

@Ite: Ben het met je eens over deze inconsequentie, heb beide incidenten gezien.

Laten we alsjeblieft niet meer de baan op gaan na een race in Assen, de vorige keer dat dat gebeurde werd gesproken over een straf van uitsluiting voor een jaar. En vervolgens mochten er veel minder spullen mee naar het circuit en werden de hekken meters hoger.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Plaggie schreef 27-05-24 om 21:20:05
...The Big Five ...

Zeker hoort Ortola daar bij, heeft nu al 1 podium meer dan Collin
kikkie95

#NLYF

Reageer met citaat 
Ik zie eigenlijk voor het kampioenschap Alonso en Veijer als hoofdpersonen. Ortola en Holgado zijn bij tijd en wijlen nog te opvliegend en onvoorspelbaar.
Rueda vind ik eigenlijk helemaal niet in het rijtje passen, staat inmiddels ook een straatlengte achter de top.
Kiki Racing zal uitkomen in:
Retired
Plaggie
Het WF brekebeentje

Reageer met citaat 
Rueda heeft 2 GP’s gemist als gevolg van een blindedarm ontsteking en de nasleep ervan. In Le Mans mistte hij nog wat ritme, maar zat wel direct weer in de kopgroep. Hij heeft de snelheid, maar nog weinig geluk tot nu toe.
fuzzybear

600 CC Super Single!!

Reageer met citaat 
Harald schreef 27-05-24 om 19:23:48
(...)

En als ik moet vergelijken met vroeger dan denk ik eerder aan de overwinning van Hans Spaan. Was ik zooooo zenuwachtig van te voren. Zal ik nu geen last van hebben.

Dat heb ik nu toch echt met Collin hoor, maar goed ook die van Hans Spaan was ik te jong voor.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2

Snelle navigatie: