Silverstone 2024 in Retro Style favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
10

Silverstone

4 augustus 2024
Groot-Brittannië Silverstone Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Aleix Espargaró
2Francesco Bagnaia
3Enea Bastianini
4Jorge Martín
5Álex Márquez
Volledige uitslag »

RACE

1Enea Bastianini
2Jorge Martín
3Francesco Bagnaia
4Marc Márquez
5Fabio Di Giannantonio
Volledige uitslag »

TRIVIA

Op 18 juni 1979 debuteert op dit circuit de Honda NR (ook wel Never Ready genoemd) 500 4-takt met rijders Mick Grant & Takazumi Katayama. Na kwalificatie in het achterveld, vielen ze al vroeg in de race uit...
Patrick Pons (Sonauto Yamaha) crasht bij de Britse GP op Silverstone op 10 augustus 1980 en wordt overreden door zijn landgenoot Michel Rougerie die hem niet meer kon ontwijken. Pons overlijdt twee dagen later in het ziekenhuis.
Scott Redding is de enige Britse coureur die een thuis Grand Prix op twee verschillende circuits wist te winnen. In 2008 won hij (als jongste coureur ooit) de 125cc op Donington en in 2013 de Moto 2 op Silverstone.
Kenny Roberts (GoodYear Yamaha) en Barry Sheene (Heron Suzuki) leverden in 1979 een spannende strijd af die door de Amerikaan met 0,03 sec. verschil werd gewonnen. Sheene werd opgehouden door een achterblijver, ene George Fogarty....
Jack Middelburg versloeg hier Kenny Roberts op zijn Sarome Suzuki voor de zege in 1981. Middelburg's overwinning was de laatste Grand Prix zege voor een echte privérijder in de koningsklasse.
Met winst in 2021 voor Yamaha (Qartararo), voor Suzuki, Aprilia, Ducati, Honda en KTM zagen we voor het eerst in de MotoGP historie een top 6 met 6 verschillende merken. In de 500cc klasse kwam dit in 1972 (Joegoeslavië) voor het laatst voor.
De Brit Steve Manship (Suzuki) werd in 1978 tweede bij de enige GP die hij ooit reed. Manship ging op Intermediate banden van start, hij kon daardoor door blijven rijden toen het begon te regenen. De rest ging de pits in voor een bandenwissel.
Aan de vooravond van de 1979 GP wordt onder aanvoering van Kenny Roberts & andere toprijders een plan voor de World Series (Formule 1/Formule 2) geïntroduceerd. De top 50 coureurs willen hogere startgelden, het plan zal in schoonheid sterven..
Met zijn derde achtereenvolgende zege in 2011 was Casey Stoner (Repsol Honda) in zijn 150e Grand Prix de eerste Honda rijder die dit wist te presteren sinds Valentino Rossi in 2003.
In de door Jack Middelburg gewonnen race van 1981 rukt de jonge Freddie Spencer op naar de 5e plaats met de Honda NR500 4-takt tot hij moet opgeven door een mechanisch defect. Opmerkelijk omdat teamgenoten de NR soms niet wisten te kwalificeren.
Met zijn vierde seizoenszege in 2017 zorgde Andrea Dovizioso (Ducati) voor de 100e Italiaanse MotoGP zege. Landgenoot Valentino Rossi (Yamaha) reed deze dag in zijn 300e GP in de zwaarste klasse naar de tweede plaats.
Aleix Espargaró behaalde hier in 2021 met een derde plaats het eerste MotoGP podium binnen in de Aprilia historie.
Bij de eerste Britse Grand Prix die op Silverstone werd verreden in 1977 was Pat Hennen met een Suzuki de winnaar. Landgenoot Steve Baker op een Yamaha werd tweede, waarmee de eerste Amerikaanse 1-2 zege een feit was.
Topic: Silverstone 2024 in Retro Style (3515 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Morbidelli heeft voor zondag een dubbele Long Lap vanwege het veroorzaken van het ongeval met Bezzecchi.
     Reageer met citaat 
Bagnaia en Marquez bezwijken, Martin doet goede zaken in de sprintrace. Mooie eerste sprint overwinning voor Bastianini. Reedt erg sterk en is ook morgen de man to beat verwacht ik. Mooi ook dat hij over Marquez heen gaat in het kampioenschap, gun hem een waardig afscheid bij Ducati.
Anoniem
     Reageer met citaat 
Goed dat Pecco het kinderachtige gedrag van sommige van zijn collega’s benoemde na de qualifying.
Dat gewacht op een tow is behoorlijk ergerlijk.

Wel mooi hoe MM93 terugverwezen werd door 2 VR46 rijders. Zou daar een onderling afspraakje gemaakt zijn met Pecco?
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Trax schreef 04-08-24 om 00:03:14
Goed dat Pecco het kinderachtige gedrag van sommige van zijn collega’s benoemde..

Zeker, is sws slecht voorbeeld naar de voorgaande klasses als je dit gedrag wilt verbannen. In Moto 3 is het helaas al jaren schering en inslag.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Optimate schreef 01-08-24 om 22:25:46
De Honda is by far het meest geslaagd. Jammer dat we die zo weinig in beeld gaan zien.

Ja dat ben ik met je eens, geldt dus helaas ook voor de helm van Mir met een replica aan de helm van Randy Mamola uit die tijd:

(foto: @denkmit via X)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
RG500IU schreef 11-07-24 om 10:16:51
...
Vanaf Jerez nu 6 GP's achter elkaar met volledig Ducati podium,....

7x opeenvolgende Ducati top 3
     Reageer met citaat 
Het was weer aardig om even te kijken, maar zoveel mensen willen me doen laten geloven dat motogp tegenwoordig super fantastisch is, maar waarom zie ik dan in het land waar de bakermat van de wegrace ligt alleen maar lege tribunes ?
Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
     Reageer met citaat 
Mooie overwinning van Bastianini. En waar de reacties (overigens ook naar mijn mening) over de livery van Ducati teleurstellend was, vond ik deze in actie een stuk beter over komen. De witte vlakken, ook op de pakken, deden me overkomen als de Ducs uit het tijdperk Capirossi en Bayliss

Martin doet goede zaken voor het kampioenschap dit weekend. Zal Bastianini zich nog met de strijd om de titel kunnen gaan bemoeien?
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 05-08-24 om 17:41:36
... de livery van Ducati ..

Ik had gehoopt op een ode aan deze:

Ducati had een kort 500cc verleden in 1971 & 1972. Deze 2-cylinder machine, met Bruno Spaggiari aan het stuur,
haalde op Imola '72 het enige 500cc podium met P3 achter de MV's van Agostini en Pagani.
fuzzybear

600 CC Super Single!!

Reageer met citaat 
Hele mooie overwinningen van Bastainini. Zeker met die Mike Hailwood replica helm :-)

Ik vond de meer simplistische kleurenschema's een verademing. Jammer dat we de Honda's amper in beeld zagen. Zoals van Gameren ook al aanstipte. Prachtig om die goed leesbare startnummers te zien.

Martin heeft nog steeds kans op de titel hoewel ik op een of andere manier verwacht dat Ducati daar wel eens stokje voor zou kunnen steken. Vraag me niet hoe maar dat voelt wel zo.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2

Snelle navigatie: