Misano, slaat Pecco terug? favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
13

Misano

8 september 2024
San Marino Misano World Circuit, Misano Adriatico

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Francesco Bagnaia
2Franco Morbidelli
3Marco Bezzecchi
4Jorge Martín
5Pedro Acosta
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Francesco Bagnaia
3Enea Bastianini
4Brad Binder
5Marco Bezzecchi
Volledige uitslag »

TRIVIA

Eddie Lawson (P3) behaalde hier in 1991 zijn eerste Cagiva podium. De Amerikaan is de laatste rijder in de zwaarste klasse die in drie achtereenvolgende jaren (1989 Honda, 1990 Yamaha) op drie verschillende merken het podium behaalde.
Achter winnaar Casey Stoner (Ducati) kwamen de Rizla Suzuki's van Chris Vermeulen en John Hopkins in 2007 als tweede en derde over de finish. Dit was de enige keer dat er twee Suzuki's een MotoGP podium haalden..
Door een tweede plaats bij de San Marinese GP van 2011 kwam Repsol Honda coureur Dani Pedrosa tot 95 Grand Prix podiums met Honda waarmee hij Mick Doohan evenaarde. Jim Redman's record (98) kwam voor de kleine Spanjaard in zicht!
Na een grondige verbouwing wordt er in 2007 voor het eerst 'met de klok mee' gereden als hier de San Marino/Rimini Grand Prix wordt gehouden. Winnaars: Casey Stoner (MotoGP), Jorge Lorenzo (250cc) en Matia Pasini (125cc)
Een beperkt aantal (privé) rijders wil maar van start gaan als de race in 1989 onderbroken wordt voor regen, de toppers staken omdat ze het te gevaarlijk vinden. Pier-Francesco Chili (HB-Honda) won toen op Pirelli banden.
Een zege bij de openingsrace voor het 2008 EWC kampioenschap bleek een goede basis te zijn voor Iris ten Katen (Honda) om haar 2007 titel te verdedigen. Met nog een tweede en derde plek prolongeerde ze de Supersport 600 titel.
Fabio Quartararo (Yamaha) had aan een 4e plaats tijdens de 2e GP van 2021 op dit circuit genoeg om zich de eerste Franse wereldkampioen in de zwaarste klasse te noemen.
Regerend wereldkampioen Freddie Spencer won hier tijdens de 'Nations GP' van 1984 voor de eerste maal op de nieuwe Honda NSR V4. De NSR zou in de volgende jaren uitgroeien tot de meest succesvolle 500cc GP machine.
Met zijn zege vanaf Poleposition in 2010 was Repsol Honda rijder Dani Pedrosa de eerste Honda rijder sinds Marco Melandri in 2005 (Turkije & Valencia), die twee opeenvolgende GP's weet te winnen. Een week eerder had hij ook Indianapolis gewonnen.
Tijdens de 'wet race' van 2015 behaalde Scott Redding (Marc VDS/Honda), na een crash in de beginfase, met een derde plaats zijn eerste podium. Casey Stoner (Laguna Seca 2008) was zijn voorganger hierin (crash/podium).
Met Francesco Bagnaia (Pole), Jack Miller en Luca Marini was er tijdens de Emilia-Romagna Grand Prix van 2021 voor het eerst in de geschiedenis een eerste startrij gevuld met alleen Ducati's.
Loris Capirossi's 200ste MotoGP/500cc start eindigt in 2010 al in de tweede bocht als hij met zijn Suzuki door toedoen van Nicky Hayden ten val komt.
Doordat de start van de openings GP van 1980 een half uur naar voren was verschoven, verscheen Jack Middelburg te laat aan de start omdat hij nog lag te slapen in zijn caravan..
Jorge Lorenzo (Factory Yamaha) behaalde hier in 2011 zijn 38e Grand Prix zege bij de GP van San Marino. Lorenzo passeerde hiermee Jorge Martínez die tot 37 kwam en is nu na Ángel Nieto (90) de meest succesvolle Spaanse coureur.
De regerend World Superbikes kampioen Fred Merkel debuteert in 1989 met een 10e kwalificatieplaats op een door HB gesponsorde NSR. Hij kwam deze race niet aan de finish. Zijn beste finish (in 3 GP's) zou een 11e plaats op Donington worden.
Marc Márquez (Honda) won de race in 2015 voor Bradley Smith (Yamaha) en Scott Redding (Honda). Dit was het eerste MotoGP podium met rijders die allemaal een Moto 2 verleden hadden!
Topic: Misano, slaat Pecco terug? (1484 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Op het terrrein waar Marc M zijn laatste Honda zege in 2021 behaalde, die leeft natuurlijk in de wolken na zijn eerste Ducati winst...

Bagnaia slaagt dag 1 echter met vlag en wimpel en gaat als snelste naar Q2 voor MM93 en JM89 die de save van de dag had. Weer 5 Duc's bovenaan de lijst voor KTM rookies Acosta. Fabio Q met P9 ook naar Q2.

Naar Q1 oa Binder (11e), Aleix E (12e) wild-card Pol E (13e), de Trackhouse boys, de Honda's (Mir reed niet door buikgriep) natuurlijk, maar ook AM73...
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ohja is jullie ook opgevallen dat 'Martinator' op de kant van zijn pak is vervangen door 'the Rocket' bij Jorge Martin?
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
na verleden weekend zeker?
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
In elk geval dit weekend, maar denk dat het soort van eenmalig ding is getuige interview met v Gameren
     Reageer met citaat 
Wat een achterlijke actie van Martin
Zo'n prachtige voorsprong in het kampioenschap!

Marquez geeft even een dikke tik richting Pecco
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
falerossi schreef 08-09-24 om 14:45:57
Wat een achterlijke actie van Martin ..

Sja, makkelijk praten na afloop natuurlijk, maar zo is het eigenlijk wel.

Ik zie Martín af en toe iets te veel 'varen op emotie' - vanmiddag was weer een goed voorbeeld. Eerst de inhaalpoging op Pecco die mislukte omdat hij niet dichtbij genoeg was en dan dat besluit om de andere motor te halen. Dat was eigenlijk meer een 'vol in de aanval' besluit terwijl hij toen aan 'damage control' had moeten doen omdat hij achter Pecco reed. Het had waarschijnlijk maar een paar punten gekost.

Dit zeggende, ik had juist de laatste tijd het gevoel in Jorge een meer volwassen rijder te zien met verstandige beslissingen op de juiste momenten. Zoals hij gisteren die Sprintrace aanpakte vond ik zeer indrukwekkend en ik zag dat laatste tijd vaker van dat soort momenten dat hij 'de kop er goed bijhield'... maar dat is nog geen vast gegeven dus.
RacingRick
VERTROKKEN

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 08-09-24 om 17:35:14
(...)

Sja, makkelijk praten na afloop natuurlijk, maar zo is het eigenlijk wel.



Ook op het moment zelf een rare actie. Martin is de WK leider voor Pecco. Het enige dat Martin op dat moment moest doen, was de tactiek van Pecco volgen.
RacingRick
VERTROKKEN

     Reageer met citaat 
Zoiets zeg jij dus eigenlijk ook. Te snel gereageerd. Lijk Martin wel.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 


Lees op social media dat MM93 na afloop nogal utgejoeld is door het Italiaanse publiek, ondanks pogingen Pecco dat in te dammen. Terwijl hij notabene voor Italiaans team rijdt...

Gelukkig zijn de fans in Assen nog normaal
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Hele knappe en mooie overwinning voor Marc Marquez

Knap omdat Pecco op Misano verslaan een beste prestatie is. Mooi omdat het de thuisrace van Gresini is en de overwinning een mooi eerbetoon aan Fausto.

Z’n 3e overwinning inmiddels uit 4 races.

Ik kon de actie van Martin niet begrijpen. Hij ging te vroeg naar binnen. Heeft daarmee z’n race verpest. Aan de andere kant…..als het wel met bakken uit de lucht was gekomen, dan was Martin de held en Mastermind van de race geweest. Gok genomen en verloren. En toch vind ik dat dit wel een heel voorbarige keuze was.

De KTM’s zaten er leuk bij. Acosta is weer terug aan het front, na een paar mindere weekenden.

Quartararo zat er ook weer eens goed bij.

De Aprillia’s waren een drama. Ze zijn per weekend zo wisselvallig, maar de laatste tijd lijken ze er niet meer bij te komen. Jammer en teleurstellend.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 10-09-24 om 13:59:10
... Martin... Aan de andere kant…..als het wel met bakken uit de lucht was gekomen, dan was Martin de held en Mastermind van de race geweest...

Het is hier en daar al eens genoemd: het verschil tussen held of schlemiel zijn is soms erg klein in deze situaties, JM89 had het geluk echter niet aan zijn zijde.

De wat ouderen kunnen zich wellicht Donington 2000 nog herinneren: In de 250cc vertrok Ralf Waldmann op regenbanden op een nog droge baan waarbij de rest zo'n beetje allemaal op slicks rondreed. Hij was op gegeven ogenblik bijna op een ronde achterstand totdat het alsnog begon te regenen en hij de GP nog wist te winnen door Olivier Jacque te passeren in de laatste bocht:
Citaat:
“When the race started on wet tyres, I was an idiot. Then when it started raining and I could win, I was a hero. The difference between idiot and hero is very small.”
vertelde 'Waldi' na afloop

Snelle navigatie: