Australië 2024 - Phillip Island favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
17

Phillip Island

20 oktober 2024
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Martín
2Marc Márquez
3Maverick Viñales
4Marco Bezzecchi
5Francesco Bagnaia
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Jorge Martín
3Francesco Bagnaia
4Fabio Di Giannantonio
5Enea Bastianini
Volledige uitslag »

TRIVIA

In zijn Ducati jaren (2007 - 2010) is Casey Stoner oppermachtig bij zijn thuisrace Hij scoorde een hattrick aan Polepositions vanaf 2008 en in deze periode won hij alle vier races met de 800cc Desmosedici.
In 2008 bestond het podium (Stoner, Rossi, Hayden), in de geschiedenis van de zwaarste klasse, voor de 2e keer sinds 1990 uit de regerende en oud wereldkampioenen.
In 2006 zagen we hier voor het eerst de nieuwe regel in praktijk gebracht dat coureurs van motor mogen wisselen als het tijdens de race gaat regenen.
Een week voor zijn tragische ongeval in Maleisië behaalde Marco Simoncelli (San Carlo Gresini Honda) tijdens de Australische Grand Prix van 2011 met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn (helaas te korte) MotoGP carrière.
Mick Doohan ging in 1997 in leidende positie, in de bocht die later naar hem werd vernoemd, onderuit. Deze val betekende een eind aan een unieke recordserie van 37 achtereenvolgende races waarin de Repsol Honda coureur in de punten eindigde.
In zijn laatste (2002) volledige GP seizoen wordt Jurgen vd Goorbergh 5e (evenaring beste klassering) en eindigt als beste 2-takt op 0,3 sec. vh podium omdat de RCV's van Ukawa en Katoh meer vermogen hebben bij het opdraaien van het rechte stuk..
In 2002 bestaat de eerste startrij volledig uit 500cc 2-takten met Jeremy McWilliams (Proton KR3) op pole voor Garry McCoy (Red Bull Yamaha), Nobuatsu Aoki (Proton) en Jurgen vd Goorbergh (Kanemoto Honda). Dit was ook de eerste pole voor Bridgestone!
Marc Márquez (Honda) behaalde hier in 2014 zijn 12e Poleposition van het seizoen en evenaarde het record voor de zwaarste klasse van Casey Stoner uit 2011.
Het 2016 podium met winnaar Cal Crutchlow, Valentino Rossi en Maverick Viñales, werd het eerste en enige (eind 2019) podium waar alle drie rijders niet rechtstreeks geplaatst waren voor Q2.
Takuma Aoki (Repsol Honda V2) behaalde met een tweede plaats in de laatste race van 1997 zijn beste GP klassering. In de daaropvolgende winter raakte hij tijdens een crash bij een test blijvend verlamd aan het onderlichaam..
Door blessures bij Jorge Lorenzo (warm-up) en Ben Spies (kwalificatie) verscheen het Yamaha fabrieksteam niet aan de start in 2011. Casey Stoner wist zo voor de 5e maal op rij in Australië te winnen en veroverde vroegtijdig zijn tweede wereldtitel.
Casey Stoner is de ongeslagen koning van het 800cc tijdperk op dit circuit, hij won alle 5 races van 2007 tot en met 2011, 4x met Ducati, de laatste maal met Honda. In 2012 won hij voor de 6e achtereenvolgende maal, nu op 1000cc Honda.
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
Voor het eerst in de geschiedenis waren in 2010 de vier eerste finishers (Stoner, Lorenzo - zijn 50e MotoGP race -, Rossi & Hayden) de regerend -of een oud wereldkampioen in deze klasse!
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
Alex Crivillé won de laatste race van het seizoen 1997 nadat koploper Mick Doohan onderuit ging. In alle 15 Grands Prix van dat seizoen ging de winst naar het Repsol Honda team (Doohan 12x, Crivillé 2 en Tadayuki Okada 1).
Valentino Rossi (Nastro Azurro Honda) won hier in 2001 en werd hiermee de laatste (2-takt) wereldkampioen in de halve liter klasse.
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
Titelkandidaat Marc Marquez (Repsol Honda) kreeg in 2013 een zwarte vlag omdat hij een ronde te laat de pits was binnengekomen voor een verplichte motorwissel die was ingesteld vanwege problemen met de Bridgestone banden.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
Vanwege problemen met de Bridgestone banden werd in de Australische GP in 2013 voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis een verplichte pitstop ingesteld. Alle rijders moesten halverwege de race overstappen op een tweede motor met verse banden.
Casey Stoner won zijn thuisrace in 2007, teamgenoot Loris Capirossi werd toen tweede. Het zou tot september 2010 (49 races tot de Aragón GP) duren voordat er weer twee rijders van het Ducati Marlboro Team op het podium zouden staan.
Topic: Australië 2024 - Phillip Island (2915 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Aussie Aussie Aussie!

De poster via motogp.com

2023 was een bijzonder weekend. De sprintrace verplaatst naar zondag en die uiteindelijk niet doorging. Martín die het veld achter zich liet maar zijn banden opgerookt had en in de laatste ronde bijgehaald werd en teamgenoot Zarco een overwinning haalde die iedereen hem wel gunde.
Nog 10 punten verschil tussen Martín en Bagnaia, hoeveel zou het zijn na het weekend?
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Acosta, supertalent natuurlijk, maar valt toch te vaak hoor
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Een bijzondere race. Wat was MM ineens snel. Goed terug geknokt.

Helaas had Bagnaia het niet helemaal goed voor elkaar na de natte trainingen. Die moest te snel teveel laten lopen leek het.

En wat een horror crash tussen Vinales en Di Giannantonio.
Denk dat Fabio weinig te verwijten valt. Hij werd gewoon ineens meegezogen in de slipstream.

Ik snap dat je baalt als Vinales zijnde en vol zit met adrenaline maar als je ziet dat je collega daar bewegingsloos ligt direct gebaren en middelvingers opsteken gaat me toch wel wat ver. Daar kan ik weinig begrip voor opbrengen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RacingRick
VERTROKKEN

     Reageer met citaat 
Nog even opnieuw kijken Fuzzy…
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 19-10-24 om 13:01:10
Een bijzondere race. Wat was MM ineens snel. Goed terug geknokt.

Helaas had Bagnaia het niet helemaal goed voor elkaar na de natte trainingen. Die moest te snel teveel laten lopen leek het.

En wat een horror crash tussen Vinales en Di Giannantonio Bezzecchi

Denk dat Bezzecchi weinig te verwijten valt. Hij werd gewoon ineens meegezogen in de slipstream.

Ik snap dat je baalt als Vinales zijnde en vol zit met adrenaline maar als je ziet dat je collega daar bewegingsloos ligt direct gebaren en middelvingers opsteken gaat me toch wel wat ver. Daar kan ik weinig begrip voor opbrengen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RacingRick schreef 19-10-24 om 16:36:11
Nog even opnieuw kijken Fuzzy…


Ik werd tegelijkertijd gebeld. Was afgeleid.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Wat een crashfest……

De crash van Vinales/ Bezzecchi was wel een heftige gaat daar altijd zo hard, bocht 1 Philip Island.

Martin doet goede zaken met de winst.

Bagnaia niet verder dan P4.

Toch weer een top 6 van Ducati’s.

3 van de 4 KTM’s eindigen in het grind.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Wat een bijzondere race. Hoe groot is de kans dat je Tear off daar terecht komt! Geluk dat hij daar zo mee weg kwam. Daarna heeft MM het goed gedaan, Mooi gevecht en terecht gewonnen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Wat een snoozefest……
Ook fijn met azijn!
     Reageer met citaat 
Mooie wedstrijd om plek 1 en 2 en wat een demonstratie op een dikke ballen circuit.
Erg knap hersteld van Marquez dat die door (zijn eigen schuld) die tearoff een megaburnout maakt en toch nog naar voren kan rijden en zelfs winnen.

Pecco valt tegen maar doet aan damage-control.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Opmerkelijk:

foto via Moto Rider World op Facebook. Fernandez koos met zijn team er voor om de vleugels er af te laten
voor de race vanwege de stevige wind die dwars over de baan stond.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Zo veel mooier!


Maar ja als het effect heeft op de andere banen gebruiken ze ze toch wel.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Ik las op de site van motorsport dat Fernandez zei dat in Australie de enige wedstrijd is waar je de vleugels van de machine af mag halen,maar dat mag je toch zelf weten of zijn er contractuele verplichtingen met de fabrikanten.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
yzfr1 schreef 22-10-24 om 10:58:07
.. de vleugels van de machine af mag halen,maar dat mag je toch zelf weten ....

Dat dacht ik in eerste instantie ook, dat klopt echter niet toen ik las wat Mat Oxley er op X/ Twitter over schreef:
Citaat:
PI is the only track where "for safety reasons it's permitted to remove the side pods from the aero body", due to the high speeds & strong winds.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Wel geinige terugblik op Australië in 'memes'

Snelle navigatie: