Road Racing 2025 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5

Topic: Road Racing 2025 (4949 keer gelezen)
     Reageer met citaat 


Bij de deelnemerslijst van de Pre-TT Classic Road Race zag ik ook de naam van de Amerikaanse deelnemer Israel Gillette staan. Hij nam in Hengelo ook deel aan de IRRC supersport met een Ducati V2.

Een kleurrijk persoon, zo is hier te zien op deze pagina. Foto's van verre reizen, al dan niet vergezeld van een viervoeter. Volgens de podcast op deze pagina zou Israel Gilette zich voorbereiden op een deelname aan de ManxGP.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 27-05-25 om 10:05:38
En er is nu een MD corner

Zie ook vorige pagina nog, voor een foto. Hier de eerste foto van MD himself die hier zelf langs raasde in de eerste training.

Foto: @davekneen op X die sws veel foto's van het gebeuren daar post op X
     Reageer met citaat 

David Madsen-Mygdal, recordhouder wat betreft het aantal TT/Manx starts (>150), circa 130 gefinishte races, is geen deelnemer dit jaar.

Zijn racelicentie is door de ACU ingetrokken, nadat hij in januari door een beroerte is getroffen. Gezien de leeftijd (69) is het de vraag of herstel tot de mogelijkheid leidt om deel te nemen aan toekomstige evenementen.

Visordown
     Reageer met citaat 
Gisteravond de eerste getimde training op Man. Indrukwekkende tijden voor een eerste echte kwalificatie. Persoonlijk vind ik de push naar steeds snellere tijden niet altijd het belangrijkste (overwinningen zijn van belang), maar om te snelheid te vergelijken is het interessant. Onder een lijst met snelste racerondes op het TT circuit, gevonden op deze locatie (de layout is niet zo duidelijk in de post)

Toch even wat opvallende details uit de lijst. Vanaf nummer 2 tot 4 zijn records die in 2024 zijn gereden. In 2024 waren de weersomstandigheden tijdens raceweek suboptimaal, dus dat is opvallend.

Ian Hutchinson's snelste ronde in 2016 is ook al 9 jaar geleden. In 2017 had hij een zware val op de mountain die zijn racecarriere een paar jaar op slot zette. Is het mogelijk voor hem om zijn record te evenaren de komende races?

Zeven coureurs van de 25 rijders zijn geen actieve deelnemers meer. Opvallend is dat Steve Platers 2009 ronde nog steeds op de lijst staat, dat is 14 jaar geleden!

Hoeveel invloed heeft de twee jaar hiatus tijdens Covid gehad op de lijst, zou er een significante invloed zijn?

In zijn algemeenheid heerst het idee dat >130MPH ronden gemeengoed zijn, maar als je naar de lijst kijkt en je ziet het aantal actieve coureurs voor wie dat mogelijk is, dat is best beperkt. Dat wordt al helemaal als je gaat kijken wie er sneller was dan Harrisons snelste ronde van gisteravond (133.069MPH).

Riders Machine Race Time Speed (mph)
1. Peter Hickman 1000 BMW 2023St2 16m36.115s 136.358mph
2. Michael Dunlop 1000 Honda 2024Su 16m38.953s 135.970
3. Davey Todd 1000 BMW 2024Su 16m41.211s 135.664
4. Dean Harrison 1000 Honda 2024Su 16m44.755s 135.185
5. Josh Brookes 1000 BMW 2024S 16m53.215s 134.056
6. Conor Cummins 1000 Honda 2022St 17m00.375s 133.116
7. Ian Hutchinson 1000 BMW 2016S 17m00.384s 133.115
8. James Hillier 1000 Yamaha 2023S 17m03.547s 132.703
9. John McGuinness 1000 Honda 2015S 17m03.567s 132.701
10. Jamie Coward 1000 Honda 2024Su 17m03.605s 132.696
11. Guy Martin 1000 BMW 2015S 17m05.907s 132.398
12. Bruce Anstey 1000 Honda 2014Su 17m06.682s 132.298
13. Michael Rutter 1000 BMW 2017S 17m11.272s 131.709
14. David Johnson 1000 BMW 2015S 17m12.165s 131.595
15. Gary Johnson 1000 BMW 2016S 17m17.291s 130.945
16. Mike Browne 1000 Aprilia 2024S 17m17.873s 130.872
17. Craig Neve 1000 Honda 2023S 17m17.939s 130.863
18. William Dunlop 1000 Suzuki 2014S 17m18.016s 130.853
19. Lee Johnston 1000 BMW 2015St 17m18.037s 130.851
20. Martin Jessopp 1000 BMW 2018Su 17m18.910s 130.741
21. Cameron Donald 1000 Honda 2013Su 17m19.007s 130.729
22. Shaun Anderson 1000 Suzuki 2024S 17m19.210s 130.703
23. Dominic Herbertson 1000 BMW 2024St 17m20.855s 130.497
24. Steve Plater 1000 Honda 2009S 17m20.91s 130.490
25. Dan Kneen 1000 BMW 2017St 17m22.051s 130.347

Su = Supbike, S = Senior, St = Superstock

« Gewijzigd: 29-05-2025 om 14:47:51 door john »

RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Peter Hickman is vrijdagavond stevig gevallen in de kwalificaties, maar lijkt 'relatief ok' ondanks flink aantal verwondingen.

Oorzaak van de val is mogelijk een technisch probleem dat lijkt te maken te hebben met een wellicht loszittende
onderkuip van zijn Superstock machine zoals ook op deze foto (live feed) te zien is die ik op Twitter / X vond.
Als je rondstruint op X dan zie je dat vele mensen langs de baan melding maken dat die loszittende kuip hen ook opgevallen is.

In een vanmorgen verschenen persbericht vd TT organisatie worden "verwondingen aan zijn borst, rug, schouder
en gezicht genoemd, maar maakt het naar omstandigheden goed" wordt ook geschreven.
     Reageer met citaat 
De uitgestelde trainingen en andere vertragingen op Man zal voor veel gevoelens van ongenoegen en frustraties zorgen. Voor de bewoners, de bezoekers maar vooral de deelnemers en de teams. Eerlijk gezien ziet het de komende week de weersvoorspelling er ook niet rooskleurig uit, al weet het eiland de weersvoorspelling sinds mensheugenis op het verkeerde been te zetten. Het kan ook anders uitpakken.

Als bezoeker was mijn ervaring dat het constante wijziging van de schema's tot innerlijke onrust leidt. Als er vertragingen zijn wordt het hele schema in elkaar gedrukt, alle zuurstof uit het systeem gedrukt. Opeens zijn er geen dagen meer tussen de races om te ontspannen en moet je rekening houden met wegafsluitingen. In de hoop de volgende dag de training/race te organiseren wordt de baan vroeg afgesloten, waardoor je nog vroeger je boodschappen moet halen en eventueel naar de voorkeurspositie op de baan gaat. Als je ergens op de mountain op een wat ongebruikelijke plek wil kijken moet je twee uur van tevoren daar op de locatie zijn. Proberen in te schatten of de training/race kans om doorgang te vinden is dan een goede raad.

Op de motor heb je nog wat meer bewegingsvrijheid, maar als je van openbaar vervoer afhankelijk bent is het toch lastig. Bepaalde locaties zijn dan lastig te bezoeken. Vorig jaar zaterdag zou de Senior verreden worden. Toen ik in de ochtend met de motor even wat boodschappen ging halen, zaten bij de Bottom of Bagarrow twee uur voor de wegafsluiting al mensen te wachten. Uiteindelijk is die dag na meerdere keren uitstel afgelast, maar dan heb je als niet mobile bezoeker een zware kluif als je 'afgelegen' plekken wil bezoeken.

--------------------------------


De zijspanklasse blijft toch een echte prototypeklasse met interessante technische ontwikkelingen. Boven het zijspan van Pete Founds and Jevan Walmsley. Opvallend is dat het honda blok voorover gekanteld is in het frame. De cilinder lager en de vensnellingsbak hoger gekanteld Hierdoor is het zijspan als geheel wat lager uitgevoerd wat voordelen heeft. Het betekend echter ook dat dat de normale wet sump vervangen wordt door een dry sump. Knap om zoiets voor elkaar te maken. Meer info in deze link.

De verschillen tussen de top is wel vrij groot, de Crowe's zijn 20 tot 25 seconden sneller dan de tweede geklasseerde. Hopelijk kan de rest aansluiting vinden, met name Birchall heeft in vorige edities als eerste een 120mph uitgevoerd. Founds zat hier toe ook niet ver achter. Maar eens kijken of hier vanmiddag verandering in komt.

Dit jaar rijdt Wiggert Kranenburg voor het tweede jaar de TT, nu met Kevin Kölsch als passagier. Kevin Kölsch heeft o.a. met Streuer gereden in het WK. Onder een interview met beide deelnemers.Wiggert Kranenburg und TT-Newcomer Kevin Kölsch

     Reageer met citaat 
Het blijft me fascineren, maar vraag me wel af tot hoe ver je nog kunt gaan mbt snelheden. Het lijkt er toch steeds meer op dat er meer en meer vliegmomenten zijn verspreid over de baan.
McGuinnes had ook zo,n whobble moment vrijdag dacht ik
Fysiek lijkt het me een steeds grotere uitdaging worden, wil je de snelheid vast houden
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Minder PK's lijkt mij.
Man moet het niet hebben van steeds hogere snelheden.
Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 

vandaag is het racedag 1, hierboven de snelste tijden uit de diverse kwalificaties
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik kwam nog een leuk feitje tegen over Michael Dunlop: enige rijder in de TT historie die overwinningen heeft behaald met 6 verschillende merken:
Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha, BMW & Paton!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
En dat is sinds vanmiddag, met winst in de Supersport op Ducati, dus 7 geworden!
     Reageer met citaat 
Zijn 30e TT zege, waar Ducati 30 jaar op moest wachten
Met wat meer mazzel op de achterblijver was de SBk race ook voor hem geweest. Wat was ie chagrijnig na afloop van die race
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Nog meer historie dus want MD's 30e in totaal en verplaatst daarme de mijlpaal die hij vorig jaar al had geplaatst.

Maar voor Ducati is het sws bijzonder om op Man te winnen. Laatste maal was Robert Holden in '95 bij de Singles las ik ergens en nog verder terug Tony Rutter in 1980 bij de F2 en Hailwood de TTF1 in 1978.
     Reageer met citaat 
Dunlop wint z,n 31e TT wedstrijd in de supertwins en scoort in de SStock zijn 48e podium.
De behaalde 47 podiumplekken stond als record tot gisteren op naam van Mc Guinness.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
En het gaat maar door, ook zege nr 32 staat genoteerd voor Dunlop met P1 in Supersport race 2. In deze klasse nu 8 achtereenvolgende overwinningen sinds 2022!

Pagina's: 1 2 3 4 5


Snelle navigatie: