Het voelt voor mij dat ons toch wat ontnomen is, dat de Senior gisteravond niet doorging. Ik had wat vrienden en familie uitgenodigd gisteravond om samen te kijken en was klaar voor de laatste krachtmeting. Op de superbike was ik niet zeker wie ging winnen, Todd of Dunlop. Harrison was voor mij een outsider, ik had het idee dat de honda superbike het toch net af moest leggen op de BMW's.
Om zo'n beslissing te nemen of die race doorgang te laten vinden of niet zal niet eenvoudig zijn. Iedereen zal een mening hierover hebben, maar uiteindelijk is er één iemand die die beslissing neemt. Er is toch veel druk en belangen gemoeid met het wel of niet rijden van die race. De organisatie die benodigd is voor een TT is indrukwekkend; een resultaat van meer dan 100 jaar ervaring. Ondanks alle ervaring gaat niet alles goed, en zijn er ook aantoonbare fouten gemaakt in het verleden, maar ik heb wel het idee dat daaruit lering wordt getrokken. Volgens mij is een Chasin' The Racin' podcast met Gary Thomson waarin uitgelegd wordt wat die functie van 'clerk of the course' inhoud. Best interessant om te beluisteren wat mij betreft (vooral het tweede gedeelte).
Terugkijkend op het evenement een aantal voor mij opvallende feiten:
-Snelheidsverschil tussen Crowe en andere zijspancombinaties is erg groot. Voor Burchall of Founds was het in eerdere edities wel mogelijk om in de buurt te komen van die 120mph. Of dat verschil zo groot blijft de komende jaren is de vraag, ook omdat vanaf volgend jaar minder getunde/'standaard' motoren toegepast worden in de TT. Daarnaast was het span van Crowe zichtbaar stabieler dan de concurrentie op de snelle stukken. Ben benieuwd hoe de concurrentie hiermee aan de gang gaat het komende jaar.
-De diskwalificaties van Michael Evens (2e in de 1e Supertwin) is toch intrigerend. Van de eerste 3 in elke race, plus een aantal random gekozen deelnemers, wordt een technische keuring uitgevoerd. Blijkbaar is daarbij iets gevonden, maar is door tijdsgebrek het blok verzegeld en is het onderzoek niet volledig uitgevoerd. Evens mocht met dezelfde motor deelnemen aan de 2e race, maar is stilgevallen tijdens de race bij Ginger Hall. Uiteindelijk heeft de diskwalificaties plaatsgevonden omdat het team de motor daarna niet op tijd is aangeboden aan de technische keuring. Het team heeft verontschuldigingen aangeboden aan de rijder, de organisatie, et cetera, maar wat de oorzaak was is nog niet duidelijk.
- Een aantal jaar geleden is ervoor gekozen om 10 races te organiseren. Het blijft toch lastig als het weer tegenzit om alle races te organiseren zoals we hebben gezien. Een mogelijkheid die nu vaak wordt gebruikt is het beperken van het aantal raceronden. Persoonlijk heb ik liever minder races, maar dan wel de volledige 4 of 6 ronden.
-De crash van Hickman zou het gevolg zijn geweest van een 'falend onderdeel', geen fout van de coureur. Ook hier is nog geen verdere informatie over. Ben benieuwd wat onderdeel dat is geweest.
-James Hind heeft mij aangenaam verrast deze TT. Blijft toch voor een deel een enigma, hij houd er niet van geïnterviewd te worden en probeert uit de publiciteit te houden. Sinds zijn eerste bezoek aan de Manx laat hij een grote progressie zien.
-Dunlop blijft toch een intrigerende persoonlijkheid. Hij is wellicht niet gemakkelijk voor de omgeving, maar is volstrekt authentiek en gefocust op het winnen. Onder een foto uit een
Youtube film die voor mij exemplarisch is. Dunlop test een motor in spijkerbroek op de openbare weg (circa 2012?). Denk niet dat dat tegenwoordig het zelfde nog zou plaatsvinden. Prachtige documentaire met daarin ook broer William. (Ik ben er overigens van overtuigd dat aan het einde van het filmpje dat Paul Jorden -als tiener- daar in gesprek is met William).