bredebeier schreef
10-06-25 om 09:23:07
(...)
En we vergeten de nederlandse dame in de zijspanbak. Zij was de eerste nederlandse
Bernadette Bosman, hoofddocente op een basisschool te Lelystad, was een goede vriendin geworden van de familie die de camping op IOM bestierde (Dezelfde camping waar ik nu nog altijd naar toe ga). De ochtend voor de eerste training op 31 mei '99 was ze nog langs geweest. Ze was nu geen bezoeker meer van de camping maar had onderdak in het rennerskwartier gevonden want ze ging haar droom verwezenlijken.
In de eerste ronde van de eerste training ging het fout in Kirk Michael, bij de eerste rechterbocht. Daar is ze uit het span gevallen en ter plekke overleden. De Duitse bestuurder, Helmut Lunemann, had niets door en is tot Sulby Bridge zonder passagier op volle snelheid doorgereden waar hij met een zwarte vlag gestopt werd. Dat is toch iets van 8 km verder. Er werd in het gezin met verontwaardiging gesproken dat hij de eerste ronde niet voldoende rekening had gehouden met een nieuwe passagier, en dat hij het ook niet gemerkt had dat er iemand miste in de bak.
Als je in de uitslagen van de race van '99 kijkt, dan komt Helmut Lunemann overigens daar nog wel in voor. Hij had ter plekke een nieuwe passagier gevonden, gekwalificeerd en het evenement verder uitgereden. Die actie komt toch wrang over wat mij betreft.
Ter herinnering aan Bernadette is geld ingezameld en is er bij een favoriete plek van haar op het eiland een herdenkingsplek gemaakt. Ik ben daar later nog een keer op zoek geweest bij de
waterval , maar heb het niets meer kunnen vinden. Het was inmiddels ook al een lange tijd verder, en wist ook niet precies wat of waar ik moest zoeken. Het is inderdaad een mooie plek, die plek van Bernadette.