Qatar 2025 met de wereldkampioen? favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
4

Losail

13 april 2025
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Álex Márquez
3Fabio Quartararo
4Franco Morbidelli
5Fabio Di Giannantonio
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Francesco Bagnaia
3Franco Morbidelli
4Johann Zarco
5Fermín Aldeguer
Volledige uitslag »

TRIVIA

Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Topic: Qatar 2025 met de wereldkampioen? (1630 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Het lijkt er op dat Martin wel een maand of drie uitgeschakeld zal zijn according to medical sources.
Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Met 8 gebroken ribben vind ik dat nog vrij vlot.

Een maand of 3, dat zal dan betekenen dat hij er na de zomerstop op de Redbull Ring weer bij zal zijn.

Oftewel het seizoen 2025 is een verloren jaar voor Martin. Er valt weinig te halen, dus hopelijk neemt hij z'n tijd en komt hij niet iets te vroeg terug.

Mischien de laatste paar races om wat race ritme op te bouwen voor volgend jaar?
     Reageer met citaat 
Hij kan ook nog eens niet naar huis want kan een week of 3 niet vliegen met die verwondingen. Moet dus in Qatar blijven.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik las een aardige analyse van oud commentator Dennis Noyes op X die het huidige racen (managen) goed weergeeft. Hij vertelt dat Marc M 15 ronden achter een andere rijder (10 Morbidelli, 5 Viñales) gereden heeft om de laatste 7 pas weg te lopen in de wetenschap dat hij geen problemen meer met de bandenspanning vd voorband zou krijgen.
gertram

avatar
takt vier

     Reageer met citaat 
Uitgebreide uitleg van David Emmet over de bandenspanning regels https://motomatters.com/index.php/analysis/2025/04/19/qatar_motogp_post_race_round_up_part_2_a.html
Ik vraag me af of er apparatuur is toegestaan om de bandenspanning rijdend aan te passen zoals een tankje onder druk in de band met een bedienbaar klepje. En een te bedienen ventiel naar de buitenlucht. Zal wel niet maar ben te lui om het op te zoeken

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: