TT van Assen. De 100e! favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
10

Assen

29 juni 2025
Nederland TT Circuit Assen

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Fabio Quartararo
2Francesco Bagnaia
3Álex Márquez
4Marc Márquez
5Marco Bezzecchi
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Marco Bezzecchi
3Francesco Bagnaia
4Pedro Acosta
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

TRIVIA

De jongste TT winnaar ooit was de toen nog 15 jarige Marco Melandri die de 125cc won in 1998. De oudste was Fergus Anderson die op 45 jarige leeftijd in 1954 de 350cc won.
Randy Mamola maakte in 1979 ook zijn 500cc debuut op een Zago Suzuki die hij aangeboden kreeg omdat de vaste rijder van deze machine, Mike Baldwin, geblesseerd was. Na een 17e trainingstijd werd hij 13e in de race.
Boet van Dulmen, op een OW53 Yamaha, haalt met regenbanden op een opdrogende baan zijn beste TT resultaat (P2) ooit in 1981. Met Willem Zoet (Stimorol Suzuki; 4e) en Jack Middelburg (Sarome Suzuki; 5e) is er groot Nederlands succes.
Bij de TT van 2009 behaalde Fiat Yamaha rijder Valentino Rossi zijn 100e Grand Prix zege in zijn 217e GP start. Bij de Rossi-tribune in de Ruskenhoek werd in de uitloopronde een groot spandoek uitgerold met een fotocollage van al zijn zeges.
Wanneer het in 1981 kort voor de start begint te regenen, heeft Kenny Roberts al zijn kansen verspeeld als er verkeerde remblokken gemonteerd blijken te zijn. Kork Ballington haalt met P3 de eerste podiumplek binnen voor de Kawasaki 4-cylinder.
Barry Sheene (Suzuki) won de TT van 1975 voor Giacomo Agostini toen ze in exact dezelfde tijd over de finish kwamen. De toenmalige tijdwaarnemingsapparatuur kon het verschil niet meten. De Brit kreeg de zege toegewezen op basis van de finishfoto.
Chris Vermeulen (Rizla Suzuki GSV-R) behaalde tijdens de natte kwalificatiesessie van 2007 hier de voorlopig laatste MotoGP Poleposition voor Suzuki. (de volgende Pole voor Suzuki was met Aleix Espargaró in Catalunya 2015).
#11 Ben Spies werd in 2011, na Pat Hennen, Kenny Roberts, Freddie Spencer, Randy Mamola, Eddie Lawson, Wayne Rainey, Kevin Schwantz, John Kocinski, Kenny Roberts Jr en Nicky Hayden, de 11e Amerikaanse coureur die een 500cc of MotoGP race won.
Ben Spies werd met zijn zege in de MotoGP klasse in 2011 de eerste rijder die op het Asser TT circuit zowel een race in de Superbikes (2009) als in de koningsklasse van de GP's wist te winnen.
In de '85 TT een primeur als er voor TV voor het eerst een on-board camera wordt gebruikt op de Honda van Randy Mamola. Echter weinig interessante beelden omdat Mamola voor het veld uitrijdt & de concurrentie achter hem onderuit gaat op de natte baan
Jack Middelburg debuteert tijdens de Dutch TT van 1977 als GP coureur in de 350cc (Yamaha) en de 500cc (Suzuki). In beide races eindigt hij als 11e, wat toen nog net buiten de punten was.
Barry Sheene (Suzuki) was in 1975 op Assen in de 500cc klasse de eerste rijder die een Grand Prix wist te winnen met een slick (Michelin) achterband op zijn machine.
Topic: TT van Assen. De 100e! (2370 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Mooi om te lezen dat ook jij genoten hebt Johannes, ondanks dat je meestal niet erg positief bent over de ontwikkelingen in de motorsport.
     Reageer met citaat 
Leuk dat je dat opmerkt. Ja ik heb met volle teugen genoten samen met mijn twee dochters en schoonzoon. Kamperen, trainingen en races. Assen even in. Het klopt dat ik vaak niet al te positief ben over de ontwikkelingen van het Grand Prix racen, maar dat stond mij niet in de weg om een mooi weekend te hebben. Ik kan bijvoorbeeld de rijnummers niet lezen en ik herken de meeste coureurs niet aan hun kleuren zoals jullie wel kunnen, maar maar ik heb het maar opgelost met live timing op mijn telefoon (die wel traag ververste) en vooral met het verrekijkertje naar een screen kijken en dat ging eigenlijk prima. Het was 100 jaar TT en ik vond het mooi om daar nog een keer bij te zijn. Ik heb met er even helemaal aan over gegeven.
Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 01-07-25 om 16:42:12
Wat veel indrukken doet een mens op tijdens zo’n weekend. Er gebeurt zoveel. Maar wat mij geloof ik wel het meest bijgebleven is is hoe Bezzecchi door het Meeuwenmeer ging. Daar slaat het hart van over. Hogeschool motorracen. Prachtig.

Doel je hier op?

https://x.com/...xijKMt76xiw&s=09
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Ja dat.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 03-07-25 om 10:39:08
Ja dat.

Bezecchi zet Martin wel een beetje voor paal met deze rij methode

Hopelijk op Silverstone nog een klein stapje vooruit en dan echt strijden om de zege. Ben MM en zijn zeges wel een beetje zat inmiddels, hoe knap ook.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Dat Martin verhaal snap ik niet veel van en Martin misschien zelf ook wel niet meer. Die Aprilia is niet veel mee mis.

Periodes met een dominante coureur is eigenlijk de standaard. We hebben daar zoveel van gehad. Nu Marquez. Ik weet soms niet of het gemopper van nu gewoon over een dominante coureur gaat of specifiek over Marquez. Ik heb vaak het gevoel dat het het laatste is.
     Reageer met citaat 
https://www.racesport.nl/...-board-in-de-motogp/

F1 toestanden straks, maar ja MotoGP is al over genomen door die club dus dit zal er ook wel komen tzt
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 03-07-25 om 11:19:54
Dat Martin verhaal snap ik niet veel van en Martin misschien zelf ook wel niet meer. Die Aprilia is niet veel mee mis.

Periodes met een dominante coureur is eigenlijk de standaard. We hebben daar zoveel van gehad. Nu Marquez. Ik weet soms niet of het gemopper van nu gewoon over een dominante coureur gaat of specifiek over Marquez. Ik heb vaak het gevoel dat het het laatste is.

Je hebt leuk en minder leuk dominant
     Reageer met citaat 
Kun je daar iets meer over zeggen?
Wat maakt Marquez leuker ( of minder leuk)
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 04-07-25 om 11:05:44
Kun je daar iets meer over zeggen?
Wat maakt Marquez leuker ( of minder leuk)

Ik vond Doohan niet de leukste maar zijn dominantie was superknap
Lawson was supersaai maar zijn talent was enorm
Rossi was dominant en maakte er vaak een feestje van, was soms leuk
MM is een supertalent
     Reageer met citaat 
Het leuke van Marquez vind ik dat hij de eerste was die de mindgames en geklier van Rossi kon weerstaan. Daardoor heeft hij bij mij veel streepjes voor.
     Reageer met citaat 
Stoner kon dat ook al aardig. Helaas brandde die te snel op
fuzzybear

600 CC Super Single!!

Reageer met citaat 
bredebeier schreef 03-07-25 om 12:18:59
https://www.racesport.nl/albert-valera-pleit-voor-contract-recognition-board-in-de-motogp/

F1 toestanden straks, maar ja MotoGP is al over genomen door die club dus dit zal er ook wel komen tzt

Dat is omdat het hem wel past denk ik. Geloof niet dat teams daar op zitten te wachten.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 04-07-25 om 11:22:10
Het leuke van Marquez vind ik dat hij de eerste was die de mindgames en geklier van Rossi kon weerstaan. Daardoor heeft hij bij mij veel streepjes voor.

+1

Vond Rossi top en hij heeft zekers MotoGp groter op de kaart gezet, maar kwam met fratsen weg waar anderen voor bestraft werden of "zijn fans" gaven dan de andere coureur de schuld. Dat begon me tegen te staan.

De mindset van MM vind ik geweldig (beetje zoals Max). Hij wil maar 1 ding en dat is winnen, hoe maakt hem niet uit..........en daar gaat die (net als Max) zekers over grenzen heen.
Leuk zal die daardoor niet door iedereen gevonden worden, maar hij is behoorlijk eerlijk in zijn analyses en dat kan ik wel weer waarderen.
fuzzybear

600 CC Super Single!!

Reageer met citaat 
Diegene die mij op facebook volgen hebben hem al gezien.

Maar wilde jullie deze niet onthouden.

Hij is niet perfect maar hij is wel geslaagd vind ik zelf.
Dat ik het dashboard zo duidelijk heb weten te krijgen dat je ziet dat hij in zijn 2 de Bult neemt is tof.

Hier thuis op het scherm kan ik zelfs de rondetijd lezen. 1.32.418 Hoewel de laatste 2 cijfers wat discutabel zijn.

TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2 3 4

Snelle navigatie: