Brembo Grand Prix of Italy favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
9

Mugello

22 juni 2025
Italië Autodromo Internazionale di Mugello

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Francesco Bagnaia
3Álex Márquez
4Fabio Quartararo
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Álex Márquez
3Fabio Di Giannantonio
4Francesco Bagnaia
5Marco Bezzecchi
Volledige uitslag »

TRIVIA

Joan Mir (Suzuki) behaalde hier 2021 met een derde plaats het 500e podium voor een Spaanse coureur in de Koningsklasse. Italië leidt nog steeds het landenklassement met 686 voor Spanje en de VS.
Loris Capirossi (Emerson Honda Pons) werd in 2000 na een racelang duel met Max Biaggi en Valentino Rossi, die beiden vielen in de slotfase, de eerste Italiaan die de zwaarste klasse op dit circuit won.
Sebastián Porto (Aprilia) wist hier als eerste Argentijn een Grand Prix buiten eigen land te winnen door in 2004 de 250cc race op zijn naam te schrijven.
Door de Italiaanse Grand Prix van 2009 te winnen, bezorgde Casey Stoner (Marlboro Ducati) de Italiaanse motorfabrikant de eerste thuisoverwinning in de zwaarste klasse.
Door het 2013 podium (Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Cal Crutchlow) eindigde een serie van 17 jaar waarin Italianen onafgebroken op het podium van de zwaarste klasse stonden. Luca Cadalora was in 1996 de eerste met een derde plaats.
Repsol Honda testrijder/wild-card Tadayuki Okada (die voor het eerst sinds 2000 weer een Grand Prix reed) werd in 2008 met een viertiende plaats, op een leeftijd van 41 jaar en 109 dagen, de oudste coureur die in de MotoGP WK punten scoorde.
In zijn 24e race voor Ducati behaalde Jorge Lorenzo tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2018 zijn eerste zege voor het Italiaanse merk.
Troy Corser, regerend Superbikekampioen, op Yamaha YZR, eerst in de Power-Horse en later Red Bull kleuren, haalde hier in 1997 met een twaalfde plaats zijn beste Grand Prix resultaat. Na de TT van Assen dat seizoen, zou Corser het team al verlaten..
Wild-card rijder Pier-Francesco Chili, die als tweede getraind had, haalde in 1995 met een tiende plaats voor de laaste keer namens Cagiva Grand Prix punten binnen.
Andrea Iannone (Ducati) was in 2015 de eerste Italiaanse rijder met een Italiaanse machine die Poleposition wist te behalen sinds Giacomo Agostini (MV Agusta) in 1972 de snelste in de trainingen was op het circuit van Imola
Andrea Dovizioso (Ducati) zorgde met zijn zege in 2017 voor de eerste overwinning op Mugello door een Italiaanse rijder op een Italiaanse motorfiets in de zwaarste klasse.
Haruchika Aoki, met de Molenaar V2 Honda, was in het natte tweede gedeelte van de race van 2001 veruit het snelst. Op basis van totaaltijden was zijn vjifde plaats het beste seizoenresultaat in dat jaar waarin hij beste privérijder werd.
Jorge Lorenzo behaalde hier in 2016 de 100e MotoGP overwinning voor Yamaha door Marc Márquez in de laatste meters te verslaan. Teamgenoot Valentino Rossi moest opgeven wegens een opgeblazen motorblok.
Tetsuya Harada zorgde hier in 1999 voor historie door Aprilia met de RSW 500 V2 de eerste Poleposition in de zwaarste klasse te bezorgen.
Wat in Spanje nog nooit gelukt was gebeurde wel in Italië in 2012 toen met Daniel Pedrosa (Honda), Jorge Lorenzo (Yamaha) en Héctor Barberá (Ducati) de eerste startrij van de zwaarste klasse voor het eerst alleen maar gevuld was met Spaanse rijders.
Scott Russel, de wereldkampioen Superbikes 1993, reed als vervanger van de net gestopte Kevin Schwantz in 1995 hier zijn eerste race voor Lucky Strike Suzuki en werd 12e.
Topic: Brembo Grand Prix of Italy (2042 keer gelezen)
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
yzfr1 schreef 22-06-25 om 16:34:38
het begint wel een beetje 1 tonig te worden zo,je weet bij voorbaat al wie er gaat winnen.

Begint?
     Reageer met citaat 
yzfr1 schreef 22-06-25 om 16:34:38
het begint wel een beetje 1 tonig te worden zo,je weet bij voorbaat al wie er gaat winnen.


Wie wint de TieTie?
Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Peter Bom, we kennen hem vast nog wel, is veel in de Podcastwereld etc actief. Ik mag hem altijd graag horen met zijn analyses. Voor het Australische AMCN.com.AU blikt hij terug op de zaterdag van Mugello met vooral veel over de sprintrace.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik houd een beetje nare smaak over aan de straf voor Morbidelli. Ondanks de long lap wordt ie 6e en houdt 10 punten over aan de Italiaanse GP.

Viñales, het slachtoffer van zijn horkerige actie, houdt er 0 aan over waar een zeker lijkende 13 voor P4 en wellicht meer binnen bereik lag.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Wat een lompe, ondoordachte actie van Morbidelli

Zoals hij wel vaker heeft……

1 longlap penalty was veel te mild voor deze kamikaze actie. Hij haalde zelf de bocht niet eens…..

Vond het wel mooi dat hij de longlap in eerste instantie verklootte, maar inderdaad alsnog 6e…..waar Vinales 0 heeft.

Met een dubbele longlap penalty had je hem dus ook niet bestraft, maar was meer op z’n plek geweest.

Wat zou het alternatief zijn? Ride through?
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Raúl Fernandez 8e in de Sprintrace en gisteren 7e in de GP.

Gewoon een sterk weekend het was ook wel nodig.

Met Bezzecchi P5 en Ogura P10 finishten er 3 Aprillia’s in de top 10.
     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 23-06-25 om 11:11:59


Wat zou het alternatief zijn? Ride through?


Dat bestaat volgens mij niet meer als straf.

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: