Trax schreef 01-07-08 om 16:06:30
Volgende keer gewoon S1.........
Zandvoort, 11 augustus 2008
Ik hoopte vooraf op droog weer en de weergoden waren ons ZAC'cers goed gezind! Wind, 18 graden maar wel droog! Nou ja, het heeft 5 minuten geregend, maar ik had er geen last van.
Deze ZAC wedstrijd was de eerste na Zolder waar ik een schaaltje (dat is een prijs voor de niet-ingewijden) had gewonnen in de S0 klasse.
Zie me maar glimmen op de foto een paar posten hierboven. Bij de inschrijving werd me gevraagd of ik in S1 of S2 wilde rijden. Blijkbaar was de S0 verboden terrein geworden. Maar goed, S2 leek me iets te hoog gegrepen, dus S1 moest het worden.
Om exact 9.00 uur ging m'n vrije training van start. Omdat ik gloednieuwe remblokken had gemonteerd en ook nog eens BT002 achterband - waar ik nog nooit mee had gereden - besloot ik deze training rustig te starten. Bijkomende reden was dat 20 minuten na het aflopen van de vrije training de tijdtraining begon. Hierin moet je een tijd zetten om je te kwalificeren voor de race. Crashen in de vrije training was dus absoluut uit den boze.
In deze vrije training een tijd van 2.14.4 gereden waarmee ik 9e van de 39 deelnemers was. Dat gaf me goede moed om leuk me te kunnen doen in deze S1 klasse.
Zoals gezegd, na afloop van de vrije training hadden we 20 minuten tijd voordat de tijdtraining begon. Omdat de remblokken ingeremd waren en ik de achterband begon te begrijpen moest het in de tijdtraining wel wat harder kunnen.
Helaas werd deze tijdtraining ontsierd door een code 60 en 2 of 3 gele vlag situaties. Dat betekende dus dat er eigenlijk geen mogelijkheid was tot een echte snelle ronde. Maar goed, uiteindelijk toch nog een 2.11.1 gedraaid die me op een 18e plaats bracht. Middenmoot dus.
Om 11.50 uur ging race 1 van start. Ik stond op de 5e rij. Nog nooit had ik de startlichten van Zandvoort gezien. En wat baalde ik daar 10 seconden na de start van :hammer: Ging in Zolder langzaam 5 rode lampen na elkaar aan waarna deze doofden zodat je kon starten, in Zandvoort gingen er ineens 2 aan en plotseling waren ze uit. Maar ik stond nog te wachten op de overige 3 lichten..... Van schrik liet ik de koppeling te snel opkomen waardoor de motor recht omhoog ging inplaats van naar voren. Wat een verprutste start. Links en rechts schoten ze me voorbij. Gelukkig kon ik in de eerste 2 bochten weer een paar plaatsen goed maken.
Wel een hele fijne race gereden in een mooi groepje. Lekker aan elkaar gewaagd. In deze 1e race had ik een snelste tijd van 2.09.0 neergezet. Door met name in de laatste ronden wat inhaalacties te plaatsen finishte ik op een 14e plek. En daar ben ik best tevreden mee!
Deze 14e plek betekende ook dat ik in race 2 van de 14 plek en dus de 4e rij mocht starten. Nu wist ik hoe de lichten werken op Zandvoort en dus was de start gewoon goed. Ook nu zat ik in een groep van een man of 6. Gedurende het eerste deel van de race kon ik er niet voorbij komen. Maar in het tweede deel werden deze rijders moe (denk ik) want ik kon ze op 1 na allemaal pakken. In deze heerlijke race werd ik als 10e afgevlagd en had ik mijn persoonlijk record op Zandvoort naar 2.07.3 gebracht. :shades:
In de eindstand van de S1 werd ik 9e. Al met al best een goede beslissing om deel te nemen aan de S1 klasse. Met dank aan Trax voor de suggestie natuurlijk. Volgende keer maar weer denk ik!