Na vorige week al 2 dagen op het Belgische Spa Francorchamps te hebben doorgebracht, gingen we ook deze week naar België. Naar Mettet, circuit Jules Tacheny. Het is mijn tweede race van het seizoen. Een aardig weetje, alle bochten van dit circuit zijn vernoemd naar coureurs die zich in de geschiedenis van het (straten)circuit Mettet hebben onderscheiden. Zo is bocht 4 vernoemd naar mijn naamgever Giacomo Agostini. Ago heeft 3 keer gewonnen in Mettet. Ik helaas nog niet.
De vrije training begon voor de S2 - Race klasse om 9.20 uur. We kregen 20 minuten de tijd om weer aan de baan te wennen. Het was ook even wennen voor mij aan de gearing van de motor. Vorige week was ik op Spa Francorchamps en dat is een lang en snel circuit. Hier in Mettet is het kort en relatief langzaam. Daarom heb ik de motor zo kort als mogelijk gegeard. Hierdoor liep hij gevoelsmatig heel snel naar de begrenzer. Na een paar rondjes was dat al wel gewend. De baan zat nog redelijk goed in mijn hoofd van vorig jaar. Op mijn laptimer zag ik dat ik een tijd van 1.18 minuten had gereden. In mijn boek zag ik dat ik vorig jaar als snelste tijd een 1.18.2 had gezet. En nu, na een kwartiertje, zat ik alweer op diezelfde tijd. Dat geeft de burger moed zullen we maar zeggen.
De tijdtraining ging in een woord goed. Door het lage aantal deelnemers was het heel makkelijk om een vrije baan te krijgen. Ik heb al mijn rondjes dan ook zo ongeveer ongehinderd kunnen rijden. Al vrij snel zag ik tijden van 1.16 op de laptimer komen. Kort daarna werd dat 1.15. Na 11 rondjes vond ik het welletjes. Het zijn maar korte rondjes, maar geweldig intensief. Je hebt geen moment rust en daardoor is het toch een behoorlijke uitdaging om er te rijden.
In de middagpauze vertelde de organisatie dat er zo weinig deelnemers waren dat de klassen S3 - Hyperpro cup en S2 - Race cup samen zouden rijden en dat zelfde gold voor de S1 - Sport cup en S0 - Toms cup. Op basis van de kwalificatietijden werden de rijders verdeeld over deze klassen. En omdat de klassen samengevoegd werden konden we in plaats van 2 races 3 races rijden. Mijn kwalificatietijd van 1.15.2 was goed genoeg voor een 7e plaats in het S2 kwalificatielijstje. In de gecombineerde S3 & S2 lijst stond ik op de 20e plek.
Vanwege rare Belgische regels mochten we niet op de "normale" manier starten. Daarom hadden we een zogenaamde rollende start, dat mag dan weer wel. De eerste race staat op film en is hier te zien. Ik heb het nagenoeg de hele race met Arwin Alting (385) aan de stok gehad. Helaas was hij net te snel voor me. In de laatste ronde kon ik nog wel Onno Cram (101) pakken. In deze race verbeterde ik mijn kwalificatietijd met 5duizendste seconde. Had ik niet verwacht, moet ik zeggen. Met alle wisselingen kwam ik gewoon weer op de plek uit waar ik ook gestart was, 20e in het gecombineerde veld. En dat was dan ook mijn startplek voor race 2.
In de opwarmronde voor de start mag niet ingehaald worden. Zodra we de startlijn passeerden met de rollende start mag er wel ingehaald worden. Direct kwam Onno Cram met zijn snelle CBR1000RR me voorbij op puur vermogen. Wat loopt dat ding hard! Ook in deze race had ik een mooi gevecht. In het midden van de race kwam Alex van Gelderen (181) me voorbij. Ik had al zo'n anderhalve ronde achter hem gezeten en gemerkt dat zijn R1 net te hard liep om hem ergens uit te kunnen remmen. Ik nam me voor om bij het opkomen van het rechte stuk naar hem toe te remmen, er zo dicht mogelijk achter te zitten en te proberen om hem toch uit te remmen voor de eerste bocht na het rechte stuk. Op dat moment ligt Alex ineens op de grond en zijn motor tolt over het asfalt. Ik heb een fractie van een seconde om voor hem uit te wijken. Gelukkig kan ik precies tussen zijn motor en hem doorsturen. Op de onderstaande foto lijkt er ruimte zat te zijn, maar dat viel tegen hoor! Ik had het hele rechte stuk nodig om m'n hartslag weer normaal te krijgen.
Helaas verlies ik hierdoor wel de aansluiting met de rijders voor me. Deze race verbeter ik mij rondetijd naar een 1.15.0, ik heb mijn best gedaan. Ook deze race eindig ik op plaats 20. Deze 2 races tellen mee voor het eindklassement. De derde race is "not so official" zoals de organisatie dat mooi noemt. Anders gezegd, hij telt niet mee voor het eindklassement. Ik besloot dus om deze 3e race gewoon lekker te gaan rijden, niet te pushen. Fijn 10 extra rondjes rijden als afsluiting van een mooie dag.