Voor dat je mee mag strijden in de ZAC zul je toch eerst je C-licentie moeten halen. Daarvoor geven diverse organisaties speciale TOMS of C-licentie dagen waarop je rijvaardigheid aangescherpt wordt en men ook toetst of je de theorie ook kan vertalen in juist gedrag op de baan.
Om dit jaar te kunnen starten in de ZAC heb ik gisteren de vernieuwde C-licentie cursus van MotorXtra gevolgd.
De dag bestond uit 5 sessies circuitrijden telkens vooraf gegaan door een theorieblok. In dat theorieblok krijg je te horen wat je in de volgende sessie moet gaan oefenen.
1e sessie bestond uit het ronden van het hele circuit in één versnelling (in mijn geval de 3) zonder te mogen schakelen of remmen. Een lastige opgave die je wel dwingt heel geconcentreerd bezig te zijn met je snelheid op het moment van insturen
2e sessie kwam daar druk op de stepjes en zithouding bij, 3e sessie behandelde countersteering (je stuurt een motor tegengesteld in, stuur kort naar links en je valt naar rechts weg)
In de 4e sessie mochten we 3 versnellingen en een beetje rem gebruiken waarbij we alle geleerde theorie moesten combineren
en in alle bochten juist op de apex uit moesten komen.
Sessie 5 begon met een aantal proefstarts (in groepen van 10 ). De eerste keer sta je daar echt met hartslag 150.......

Is wel vreselijk gaaf om te doen. Later in de sessie wordt je met tussenposen van zo'n 5 seconden weggestuurd zodat de instructeurs individueel de rijtechniek kunnen beoordelen.
Voor mij was de cursus eerlijk gezegd een verademing, ik had wat verhalen gehoord over de oude cursus waar ik niet heel erg blij van werd.
De nieuwe opzet van MotorXtra is echter zeer geslaagd en sluit volledig aan bij de theoriën van Kieth Code, schrijver van Twist of the wrist, het standaardwerk voor racers.
In ieder geval heb ik met goed gevolg de cursus afgesloten waardoor in nu mijn licentie aan kan gaan vragen.
Paar foto's
(
afbeelding)
Geen rem dus insturen en goed kijken...
(
afbeelding)
Geconcentreerd op de startgrid
(
afbeelding)
Even m'n buurman onzeker maken..."je koppeling stinkt nu al"
(
afbeelding)