TT circuit favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112

Topic: TT circuit (399665 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
100 jaar TT

1986

In 1986 hadden we 6 dagen motorsport op het TT circuit, van maandag t/m zaterdag. En op zondag eindelijk uitrusten.

Maandag en dinsdag de trainingen en wedstrijden van de EK races. Op maandagmorgen om 9.00 klonk de eerste 50cc "muziek" door de koude ochtend. Dinsdag in de namiddag om 17.30 genieten van de 500cc race. Ik vond nog de deelnemerslijst met de rondentabel.

Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
100 jaar TT

Het Parool
dinsdag 24 juni 1986


Van onze sportredactie)
ASSEN - Op de eerste dag van de Asser Speedweek is de Spaanse motorcoureur José Parra in botsing gekomen met een meeuw. De vogel sloeg dwars door het vizier van de helm van de Spanjaard, die naar het ziekenhuis moest worden vervoerd. Daar werd een gebroken neusbeen geconstateerd. Het ongeval met Parra, een rijder uit de 250cc-categorie, gebeurde tijdens de eerste trainingen voor de motorraces van het Europees kampioenschap, die gisteren op het circuit van Assen worden gehouden. Curieus genoeg vond de botsing tussen de Spanjaard en de meeuw plaats ter hoogte van Meeuwenmeer, een van de snelle rechtse bochten van het TT-circuit.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
100 jaar TT


TT Assen 1929

MOTORRENNEN. DE T.T. RACES TE ASSEN. Onder nooit gekende belangstelling zijn Zaterdag te Assen de internationale T. T. races gehouden. Uit alle oorden des lands waren in den nacht van Vrijdag op Zaterdag de belangstellenden aangekomen en toen te 10 uur de wedstrijden begonnen omzoomde een dichte haag belangstellenden het startterrein. …...... Dertig rijders stonden gereed om deel te nemen voor den grooten strijd in de 500 cM. 3 klasse, waaronder de beste internationale renners. Het begin is sensationeel, want terwijl alle insiders verwachtten, dat Dodson als eerste voorbij de tribune zou komen, stoof Handely met een gangetje van 121 K.M. als eerste naar voren, terwijl Dodson als tweede volgde. De eerste Hollander is Wijngaarden, die vier rijdt. Een hevig en langdurig duel is gestreden tusschen Handely, Dodson en Notts. De snelheid wordt nog wat opgevoerd tot 126.5 K.M. en daalt eerst, wanneer het parcours door zwaren regenval zwaarder wordt. Hoewel geen persoonlijke ongelukken gebeuren rijden toch verschillende rijders in de sloot. Handely, de geruimen tijd lang de eerste plaats heeft bezet, vergooit elken kans, door kwaad te worden als hij na het tanken zijn machine niet meer op gang kan krijgen en deze in een greppel gooit. De strijd gaat dan verder tusschen de Rudge-rijders Nott en Walker. Van Wijngaarden weet zich onder de kampioenen te handhaven, doch in de vijftiende ronde sneuvelt hij. Maar dan is er weer Vermaak, die de hoop op een goede plaats voor Nederland weet te behouden door snel naar voren te komen. Het mag echter niet baten, hij wordt niet geklassificeerd. De uitslag is ten slotte als volgt: 1. Nott Engeland op Rudge Whithworth in 2 uur 17 min 29 4/5 sec. gem. snelheid 120.4 K.M. per uur; 2. Graham Walker Engeland op Rudge Whithworth in 2 uur 21 min. 9 sec. gem. snelheid 116.8 K.M. per uur 3. C. J. T. Dodson Engeland, op Sunbeam in 2 uur min. 17 3/5 sec. gem. snelheid 116.4 K.M. per uur; 4. de Grady België op F.N. in 2 uur 29 min. 23 sec. gem. snelheid 111.7 K.M. per uur. Omstreeks half zeven waren de races geeindigd.


Graham Walker - Rudge Withworth
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
100 jaar TT

1935



Sfeerbeeld.

100.000 toeschouwers.
Aan de bomen te zien staat er een stevig windje.
Vooraan rijdt "Charlier" uit Belgie
Het was in die tijd niet ongebruikelijk om onder een schuilnaam mee te doen. Niet iedere baas was blij als je jezelf in gevaar bracht. En je wilde op maandag ook niet ontslagen worden.
Achter "Charlier" rijdt Fijma op een Velocette.

Ik ben niet 100% zeker maar volgens mij is dit op de plek van de huidige GT bocht.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
Is dit niet de Bartelsbocht.
     Reageer met citaat 
Ja daar heb ik ook aan gedacht maar volgens mij was dat een haakse hoek. Echt nog scherper dan 90 graden. En dikkere bomen. Maar ik houd die optie ook nog even open.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
En Barteldsbocht zou een driesprong moeten zijn.

Dan waren er ook nog tribunes bij de Oude Tol en bij Laaghalerveen maar dat zal er toch anders uit.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 25-02-25 om 10:53:23


(afbeelding)
Graham Walker - Rudge Withworth

Een kleine zijstap van de Assen TT naar de IOM TT (en F1), Graham Walker was de vader van Murray Walker.

Graham Walker was de winnaar van de Lightweight TT in 1931 op de IOMTT. Na de actieve racecarriere legde Graham Walker zich op het verzorgen van het commentaar op de BBC uitzendingen (en ter plekke op het IOM). Deze functie zou hij later samen met zijn zoon uitvoeren voor een lange tijd. Later ging Murray Walker het commentaar uitvoeren bij de F1 uitzendingen op de BBC.

Murray bleef altijd een groot liefhebber van motoren en speciaal de IOM TT, uit dit fragment blijkt zijn geestdrift. Met enige emotie verteld hij hoe speciaal het is om McGuinness zijn 130MPH recordronde te zien, hij heeft als kind gezien hoe voor de eerste keer de 60, 70, 80MPH recordronde werd gebroken. In het begin van de film praat hij overigens met Geoff Duke (Die we hopelijk nog verder te zien krijgen in Johannes zijn fantastische bijdragen).

« Gewijzigd: 27-02-2025 om 13:50:33 door john »

     Reageer met citaat 
Dank je wel voor je prachtige bijdrage John
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
Was het Walker ook niet die na de TT van Assen een telegram naar huis stuurde met de tekst: "Nott won, just second"
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 27-02-25 om 14:27:55
"Nott won, just second"
Ik kan het niet verifiëren, maar uit de telegram blijkt wel een type taalgevoeligheid die enige overeenstemming lijkt te vertonen.

In het verslag uit 1929 wordt ook de naam Handley genoemd. Wal Handley was een snelle fabriekscoureur die een aantal maal ervoor heeft gezorgd dat de rondetijden op IOM -en andere circuit- steeds scherper werd gesteld en er regelmatig werd gewonnen. In de Senior van 1932 komt Handley ten val en moest zijn race stoppen.

Tijdens de tweede wereldoorlog komt Handley om het leven als Air Transport Auxiliary (ATA) medewerker. Na de oorlog wordt de naam van de bocht waar Handly ten val kwam in 32 vernoemd en ontstaat Handley's Corner, een markante slinger met een gemetselde muur aan de rechterzijde.

Volgens overlevering is deze muur gemetseld door de opa van Bruce Anstey (NZ), die IOM roots heeft. Anstey won races op Man van '02 tot '17.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
john schreef 27-02-25 om 17:59:16
..Handley's Corner, ..

Volgens overlevering is deze muur gemetseld door de opa van Bruce Anstey (NZ), ..

Wat een tof verhaal
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
RTV Drenthe: TT Circuit podium voor stakers uit motor- en tweewielerbedrijven
     Reageer met citaat 
100 jaar TT

Op 12 juli 2025 komt in Rolde, het dorp waar het allemaal begon, de Historische TT-parade terug. Met dit evenement wordt het 100-jarig jubileum van de eerste TT-race gevierd, die in 1925 werd gehouden. Het markeert de oorsprong van de legendarische motorrace die nu wereldwijd bekend is.


https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/17119295/historische-tt-parade-terug-in-drenthe-voor-jubileumjaar
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Een prachtige zwart-wit film door Shell met een verslag van de 1954 Dutcht TT die toen voor de laatste maal
(nog zonder zijspannen) werd verreden op het oude 16,5 km lange circuit, dat via oa de Barteldsbocht, Oude Tol, Hooghalen / Laaghalen terug naar start-finish ging waar we de Kniebocht en S-bocht al herkennen die ook in het circuit vanaf 1955 werden gebruikt.

Deze TT werd op 10 juli verreden en was, na Francorchamps een week eerder, de 5e GP van het seizoen. Het is beetje documentaire achtig en geeft mooi beeld van de sfeer die er toen was en ook van de machines.. we zien oa de toen populaire 'dolfijnenkuipen' op veel 250cc machines.

Bekende Nederlandse rijders toen: Drikus Veer (die een fabrieks Gilera voor deze dag kreeg) en Piet Knijnenburg.

Pagina's: 1 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112


Snelle navigatie: