TT circuit favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115

Topic: TT circuit (411831 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
De Duitse prof. dr. Fred Kienitz is hoogleraar geschiedenis, maar een paar dagen per jaar installeerde hij zich in het één boom tellende "Kienitz bos" bij het rennerskwartier. Toen de boom moest wijken zochten Kienitz en c.s. elders een plekje.

UIt het magazine: Als de dag van gisteren nr 8

Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
     Reageer met citaat 
100 jaar TT

Programma 26 juni 1971

f 1,00

Reageer met citaat 
Dit is een van mijn favoriete foto's omdat je ze bijna voorbij voelt komen. Na een stuk door de weilanden en het buurschap de Oude Tol denderen ze over de klinkerweg door Hooghalen richting Laaghalerveen.

Hier komt de 350cc klasse voorbij met Ken Kavanagh op Norton gevolgd door Ray Amn, Leslie Graham en nog iemand in nevelen gehuld.

1951

fuzzybear

600 CC Super Single!!

Reageer met citaat 
Wat een prachtige plaatjes Johannes en de mooie verhalen. Word zeer gewaardeerd!

Ik liep met de WK superbikes achter langs de hoofd tribune en zag toen aan de andere kant van de sloot nog een ouder gebouw staan ik gok op de jaren 70 gebouwd wat volgens mij de opslag is van de technische dienst. (meen ik ook gezien te hebben in een TT journaal item van RTV Drenthe afgelopen jaar)

Dat gaf me nog wel een nostalgische gevoel. Ik was de zaterdag heel vroeg op het paddock en heb daar even een rondje gelopen. En daarna al fotograferend een rondje.

Het ziet er allemaal prachtig uit. De paddock is en en al glimmende hospi units en buiten langs de baan hebben we nu prachtige schone nette toilet units. We mogen oprecht trots zijn op ons circuit.

Maar wat ik al zei ik zag dat oude gebouw en dat deed me wel meer aan vroeger denken. De oude wc hokjes met toiletrollen aan een touwtje. (ik herinner me die nog van achter de oude strubben waar ik als kind met mijn vader zat tijdens de donderdag trainingen.)

maar al wandelend langs de hoofdtribune en de GT zag ik de eet en drink kraampjes allemaal van 1 organisatie in de zelfde stijl. Toen dacht ik nog terug aan de jaren 80 en 90 waar volgens mij nog lokale marktkraam lieden hun eigen stal konden neer zetten er een variatie aan kraampjes was. Ik realiseer me dat ik als een oude man begin te klinken met mijn net 50 jaar. Maar ik merk dat ik het idee krijg dat er toen meer sfeer was. Dat kan ook mijn geheugen zijn natuurlijk.

Maar ik denk dat het zit in het feit dat al het strak georganiseerde geen geschiedenis met zich mee draagt. Er is niks meer wat nog de geest van 10 tallen jaren geleden met zich meedraagt. Misschien ben ik wel wat melancholiek maar dat mis ik op het circuit toch wel.

Als ik de oude beelden bekijk op TV dan zie ik overal sponsor vlaggen en borden van nederlandse bedrijven en bedrijven die de TT zelf sponsoren. Nu met de superbikes ook weer alleen maar de grote sponsors die de organisatie mee neemt. (behalve die boven de GT tribunes).

Dat maakt voor mij de TT en de WKsuperbikes toch minder eigen. ik denk dat dat is wat ik nu vooral jammer vind. De grote WK evenementen zijn zo georganiseerd en helemaal dicht getimmerd dat er weinig lokaals meer aan is.

De organisaties komen inderdaad met hun hele circus naar een circuit en het enige wat er lokaal/eigen is, is het circuit zelf. De rest is allemaal strak van buiten geregeld. Volgens mij was dat vroeger wel anders? @Johannes @RG? @Ocampa? jullie zijn nog iets ouder, is dat een beetje de juiste belevening?

Ik merk dat ik dat telkens meer merk en dat maakt mijn beleving tijdens die evenementen toch minder.

Daarom maar genieten van al het mooie oude wat Johannes ons hier bied!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Je hebt je waarnemingen mooi en accuraat opgeschreven Fuzzy.
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 24-04-25 om 09:39:36

De organisaties komen inderdaad met hun hele circus naar een circuit en het enige wat er lokaal/eigen is, is het circuit zelf. De rest is allemaal strak van buiten geregeld. Volgens mij was dat vroeger wel anders? @Johannes @RG? @Ocampa? jullie zijn nog iets ouder, is dat een beetje de juiste belevening?

Voor mensen die oog oor hebben voor een organisatie die zelf kleur mag geven aan een evenement en die daar nog herinnering aan hebben is dit gewoon een smakeloos geheel. Maar als je daar geen weet van hebt dan is het misschien ook wel helemaal niet erg.

Maar het is wel wat het nu is en het is wel bijzonder.
Het hek wordt open gezet
Het circus wordt verwelkomd
Men geeft ze een dikke buidel met geld
En dat wij ons verder nergens mee mogen bemoeien en zelfs nog geen eigen reclamebordje mogen plaatsen hebben we alle begrip voor.
     Reageer met citaat 
In 1955 werd er gereden op een nieuw circuit. Dank zij de goede relaties van penningmeester Mulder met grondeigenaren was de nodige grond in bezit van de Stichting Circuit van Drenthe gekomen. Binnen een jaar werd een ultramodern circuit uit de grond gestampt. De kosten van 1 miljoen gulden werd gedragen door de gemeente Assen op voorwaarde dat de grond onder de baan aan de gemeente werd overgedragen. In de periode van 1955 t/m 1980 verdiende de gemeente aan belastingen op de grond 6 miljoen gulden. Geen slechte investering. Nog steeds is de grond onder de baan eigendom van de gemeente. Het nieuwe circuit was 7 meter breed en daardoor konden ook voor de eerste maal de zijspannen van start in Assen.

De winnaars van de zijspanrace: Willy Faust en Karl Remmert op BMW
     Reageer met citaat 
Wil Hartog werd wereldberoemd in eigen land met zijn historische TT overwinning in 1977. Maar ook in 1976 stond hij al op het ereschavot als 3e in de 500cc klasse.

Reageer met citaat 
100 jaar TT

Drie man bovenop een huussie

Een mooie plekje langs de baan vinden om de races goed te kunnen volgen

Uit: Als de dag van gisteren Nr. 8
     Reageer met citaat 
Randverschijselen bij de TT

Toilet
De problemen met de wc of wat daar voor doorging, waren ook niet gering. De beerput, als men die al had, werd van tevoren goed leeggemaakt en het tonnetje ook, want als er zo’n 400 mensen naar het toilet moeten, kon je wel bezig blijven met het leegmaken, en dat was geen prettige bezigheid.

Men deed daarom zijn behoefte nogal eens in de sloot. Zo was er een man bij Vrijs in Laaghalen die de gewoonte had om jaren achtereen dezelfde sloot te ‘vullen’. De vooruitgang had evenwel ook bij Vrijs voor verandering gezorgd. Toen de man moeizaam na gedane arbeid omhoog kwam, pakte hij de draad vast die daar altijd al had gezeten, maar die nu van stroom was voorzien. Bleek van de schrik kwam hij bij boer Vrijs binnen en vertelt zijn verhaal. “Je kunt toch maar beter op het tonnetje kruipen,” zei Vrijs lachend.

Uit een publicatie van Historische Vereniging Gemeente Beilen

« Gewijzigd: 27-04-2025 om 13:25:32 door john »

Reageer met citaat 
Randverschijselen bij de TT

Dorst
Tijdens de erg warme zomer van 1947 is er een rel geweest. Er was nogal wat beroering ontstaan, doordat er niet genoeg water voorhanden was. Er was toen nog geen waterleiding en men moest zich behelpen met pomp- of regenwater. Zo waren er mensen die meenden een kraan ontdekt te hebben. Jammer voor hen, maar de kraan bleek aan de giertank te zitten!

Met behulp van slootwater werd ranja aangelengd. Uit drinkbakken van de koeien werd gedronken. Koeien die in het land stonden, werden gemolken. Als bij de boeren de pomp leeg was, dronk men water uit de regenput. Het werd zo erg, dat de politie er aan te pas moest komen. Er waren zelfs mensen, die probeerden een melkbus te pakken te krijgen. Ze vulden die met water en verkochten dat langs de baan aan de dorstigen voor veel geld. In de volksmond werd verteld dat water voor f. 1,00 werd verkocht.

Een groenteboer uit Hengelo hoorde door de radio, dat er een groot watertekort was tijdens de T.T. Hij laadde een tank vol water op zijn V.W.-bus, reed naar Hooghalen en verkocht het. Enkele dorpsgenoten werden daarop beschuldigd van waterverkoop op hun land. Zij waren daar echter zelf niet van op de hoogte. Dat leverde nogal wat misverstanden op, die uit de hand zijn gelopen. Nu kan je je dat bijna niet meer voorstellen, maar sommige boeren moesten daarna zelf veertien dagen lang water halen voor vee en eigen gebruik. Ze konden dat bij de melkfabriek krijgen, terwijl ze er zelf geen cent aan hadden verdiend.

Uit een publicatie van Historische Vereniging Gemeente Beilen
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Ik zag dit op Facebookpagina TT circuit:
het stickerboek ‘100 jaar Kathedraal van de Motorsport’, eerste exemplaar vandaag overhandigd aan Egbert Streuer en verkrijgbaar in diverse supermarkten in Noord-Nederland
     Reageer met citaat 
Er komt ook nog een ander boek uit over 100 jaar TT.

Reageer met citaat 
1947 Was heet en de omstandigheden slecht. Ik heb altijd genoten van de verhalen er om heen. Vaak was het mooi weer op de TT. Niet altijd, maar vaak wel. Een andere TT waarbij het extreem heet was was die van 1976. Woensdag was het al zeer warm, donderdag en vrijdag bloedje heet en zaterdag extreem. Nu zouden we het normaler vinden, maar toen waren we er nog niet zo vertrouwd mee. We sliepen die zomer wekenlang achter het huis in de tuin. Airco's kenden we niet. Binnen was het niet te harden.

Rondom het circuit was recent waterleiding aangelegd. Dat was echt een uitkomst. Kranen stroomden de hele dag zonder haperen. Voor de coureurs was het heftig, vooral voor de 500cc en de zijspannen, die in de namiddag aan de beurt waren. 37 graden was het inmiddels. Meerdere coureurs stopten omdat ze bevangen werden door de hitte. Van wie niet opgaf reed menigeen op een toeristisch tempo de race uit. Ambulances reden af en aan om coureurs en publiek naar het ziekenhuis te brengen. De winnaar van de zijspanklasse Hermann Schmid kreeg na de race hartmassage en moest aan de zuurstof. De snelle ingreep heeft waarschijnlijk zijn leven gered. Zwalkend had hij de laatste ronde afgelegd. Op de tweede plaats reed de zijspancombinatie van Kooij en Vader zijn rondjes. Pas op het allerlaatst had speaker Jan de Rooij dat door. Maar ja ook voor hem was het warm en misschien had hij ook al een Oranjeboompje op, want daar maakte om de haverklap reclame voor. “Hitte teisterde Asser TT”, “Tropische Temperaturen” en “Als in een oven” waren de koppen in de motorbladen. Door de omstandigheden waren er 20.000 toeschouwers minder dan het jaar er voor. De teller stopte in '76 bij 110.000

Wij fietsten na afloop nog even 60 km terug naar huis naar Heerenveen, met een koude Cola stop in Appelscha. Het was een prachtige TT.

Martin Kooy en Rob Vader

Foto: Jan Heese of Wim Castricum

« Gewijzigd: 01-05-2025 om 10:15:45 door Johannes »

Reageer met citaat 
1976 was ook het jaar dat de kniebocht vervangen werd door de Geert Timmer bocht. Bij de nationale races in mei kreeg de bocht zijn vuurdoop. De rijders waren niet te spreken. Het circuit was verpest. Op de foto zie je licht grijze slinger. Daar moest men zich doorheen wurmen. Voor de TT waren de zwarte stukken asfalt er bij gelegd. Dat maakt alles al een stuk soepeler.

Pagina's: 1 ... 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115

Snelle navigatie: