Het Begin
De eerste race werd georganiseerd door 'Motorclub Assen en Omstreken' op 11 juli 1925 over een parcours met een lengte van 28,4 kilometer. Niet over een glad gestreken circuit, maar over klinkerwegen tussen Drentse dorpen. Tijdens deze eerste race was er zelfs een stuk onverharde weg in de traject opgenomen. De route liep over Borger, Schoonloo en Grollo. Deze eerste race werd gewonnen door Piet van Wijngaarden op een 500 cc Norton met een gemiddelde snelheid van 91,4 kilometer per uur.
De jaren daarna werd de race verreden op een stratencircuit die langs de volgende punten voerde: De Haar, Barteldsbocht (bij Assen), Oude Tol (halverwege Hooghalen), Hooghalen, Laaghalen, Laaghalerveen.
In 1951 reed de Italiaan Umberto Massetti met zijn 500 cc Gilera een snelste ronde met een gemiddelde van 161,4 km/u. In 1954 kwam de Brit Geoff Duke tot 169,7 km/u maar toen was een deel van het traject tussen Assen en Hooghalen geasfalteerd. Tot 1955 werd dit oude circuit gebruikt, daarna werd het nieuwe circuit in gebruik genomen dat ruwweg overeen komt met het huidige, permanente circuit.
Het oude circuit wordt tegenwoordig doorsneden door de A28.
[bewerken]
Het huidige circuit
In 1955 werd het vernieuwde circuit met een lengte van 7.705 meter in gebruik genomen. Dit resulteerde in een ongekend hoge aanmelding van deelnemers.
Het huidige permanente circuit heeft een lengte van 6.027 meter en een breedte van 10 meter. Het bevat 14 rechter en 9 linker bochten. Het langste rechte eind is 970 meter.
In het merendeel van de vele bochten loopt het wegdek af naar de binnenkant. Dit, tezamen met het zeer stroeve asfalt, maakt dat er hoge bochtensnelheden mogelijk zijn. Hierdoor is het circuit van Assen een echt rijderscircuit en de rijders met de meeste durf en ervaring zijn hier duidelijk in het voordeel. Ook als het wegdek nat is blijft de grip hoog.
Baanlengte door de jaren heen
1925: 28,400 km (via Rolde)
1926-1954: 16,536 km (via Laaghalen)
1955-1983: 7,705 km (eerste echte circuit)
1984-1989: 6,134 km (Witterhaar, Bedeldijk, Stroomdrift en De Vennen verdwenen)
1990-2001: 6,049 km (door verbreding naar 10 meter)
2002-2005: 6,027 km (door verbreding paddock)
2006-
?: 4,750 km (door opheffing noordlus)
[bewerken]
Uitbreiding en verbouw
Op 6 juli 2004 werd bekend gemaakt dat in samenwerking met een projectontwikkelaar plannen zijn gemaakt voor een amusementspark op de plaats waar nu nog de noordlus van het circuit ligt.
In 2007 zal deze noordlus zijn verdwenen en het circuit daarmee worden ingekort van van 6.027 naar 4.750 km. Het nieuwe centrum moet goed zijn voor 300.000 bezoekers per jaar en er is een investering mee gemoeid van 85 miljoen euro.
De organisatie
Tegenwoordig is de organisatie en het beheer van het circuit in handen van een stichting, nu voorgezeten door Jos Vaessen. Jaap Timmer is een van de bestuursleden, bij leven al legendarisch en hij wordt dan ook Mister TT genoemd. Hij is de zoon van Geert Timmer, een motorcoureur die een bocht op het TT-circuit naar zich genoemd kreeg.
In juni 2004 werd Roel Pranger gepresenteerd als nieuwe bestuurslid. Hij was daarvoor tien jaar voorzitter van Motorclub Assen. Pranger groeide op als zoon van een hotelier/caféhouder in Vries. Het Ducati fabrieksteam kwam altijd bij hen in het hotel logeren. Sindsdien had hij een levenslange relatie met de motorsport. Pranger maakte jaren deel uit van de medische dienst tijdens de TT. Hij was de eerste die met een mobiele kliniek langs het circuit stond. Het idee is daarna overgenomen door Claudio Costa.
Ezekiel 25:17 "The path of the righteous man is beset on all sides By the inequities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who, in the name of charity and good will, Shepherd