Egbert Steuers visie op nieuwe noordlus
Citaat:
“Die nieuwe Noordlus is zonder meer een aanwinst. Voor de rijders liggen er een paar lastige valkuilen. Ik heb begrepen dat de verkanting op gezag van de coureurs is aangebracht. Er zitten een paar mooie bochten in. En voor het publiek is dit schitterend”, opent meervoudig TT-winnaar en 2-voudig zijspan wereldkampioen Egbert Streuer. “Het wordt een beetje à la het Motodrome van Hockenheim. Dat is het mooiste stuk circuit dat er bestaat. De nieuwe Noordlus wordt een soort arena waar het publiek een groot stuk van de race prachtig kan volgen. Ik zou daar beslist willen zitten.”
Knik na de Haarbocht
“De Haarbocht is haakser geworden en een extra rempunt. Méér actie dus! Daarna komt direct weer een forse knik, maar ik kan hem niet zo echt beoordelen. Je moet 'm rijden, je moet 'm voelen. De vraag is: kun je hem nog net met vol gas nemen of moet je accelereren? Het is best een leuk stuk, voor de rijders maar ook voor het publiek”, is de reactie van Egbert op de eerste twee nieuwe bochten in de Noordlus.
Lange bocht Ossenbroeken
“Dit lijkt als twee druppels water op een stukje Anderstorp in Zweden. Er zit tussen de twee rechter bochten een stukje rechte baan in waar je accelereert. Het wordt een moeilijk stukje omdat je heel lang in dezelfde houding moet blijven zitten. Het komt daar vooral aan op concentratie”, aldus de ervaren coureur uit Grolloo.
De nieuwe Strubben
“Dit is niet zo maar een domme bocht. Er kan verschrikkelijk veel gerotzooid worden. Dat wordt leuk. Qua spektakel niets minder dan de Oude Strubben. Zeker weten”, vindt Egbert.
Veenslang
“Het is eeuwig zonde dat ze die slinger, de kleine S boven het tunneltje van de Veenslang er hebben uitgehaald. Is het omdat ze daar verkeerd uitkomen? Dat is toch het lekkerste, dat ze er verkeerd uitkomen? Het is een plek waar ik er ook al een paar keer hard ben afgestuiterd, maar dat hoort bij het spel. Of je draait voor die knik het gas dicht, of je hebt een groot hart. Vroeger ging ik daar vaak kijken, maar die plek is straks oninteressant”,
bron: www.tt-assen.com